Is een contractaanvraag bindend?

Werner Denomie
Topic Starter

Is een contractaanvraag bindend?

#1 , 27 aug 2013 22:39

Ik had een tijdje geleden online een offerte (en contactaanvraag) voor een verzekering aangevraagd. Omdat de voorwaarde mij niet aanstonden heb ik nooit het contract teruggestuurd. Nu was ik dat even uit het oog verloren en heb ik de verzekeringmaatschappij nooit laten weten toch niet op de offerte in te gaan. Nu kreeg ik vandaag een herinnering voor de deze verzekering te betalen. Aangezien er nooit een contract getekend is geweest, moet ik deze factuur dan betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snellemichiel

#2 , 27 aug 2013 23:52

Zonder ondertekening of eventueel verder mondeling akkoord heeft u helemaal niets aangegaan zoals een verzekering.
Een offerte is bindend voor diegene die hem opstelt, niet voor diegene die hem ontvangt.
Als de ontvanger hem wel ondertekend dan wordt hij uiteraard ook bindend voor hem.

Bij deze heeft u voor zover ik weet geen verbintenis aangegaan, aangezien u niet getekend hebt.
U belt best de verzekeringsmaatschapij op en zegt dat u helemaal geen verzekering aangegaan bent en dat er sprake is van een misverstand.
Indien zij beweren van wel eist u graag bewijs dat u enige verbintenis bent aangegaan.

Kan u er dus niet uitgeraken via de telefoon stuurt u best een AS naar het kantoor met de vermelding van hierboven.
Dat u dus weigert te betalen omdat u geen verbintenis heeft afgesloten en indien zij beweren van wel zij u maar een kopie van het 'zogezegd' ondertekent contract sturen.

U moet deze factuur dus niet betalen.
(Uitzondering wanneer de factuur kosten van het bestek zijn dan wel! Maar zij moesten u dus wel op voorhand melden dat een bestek niet gratis was. Indien dit het geval was.)

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”