autoverkoper (particulier) wil niet meer verkopen

snb14052010
Topic Starter
Berichten: 5

autoverkoper (particulier) wil niet meer verkopen

#1 , 09 aug 2013 23:30

Wij vonden deze week onze auto bij uitstek, tweedehands.

Diezelfde dag een overeenkomst opgemaakt en €150 voorschot gegeven.

Auto moest nog gekeurd worden voor verkoop, stond in contract.

Ik bel enkele dagen later om te vragen hoe het zit.

Verkoper vertelde me dat zijn vrouw toch niet de auto wenst weg te doen en wil niet meer verkopen?

Ik WIL die auto, ze zijn moeilijk in die goede staat te vinden.

Wat kan ik doen?

Deze overeenkomst is toch bindend?

Ik wil hier verder mee omdat ik deze auto graag heb...

Iemand tips?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 10 aug 2013 00:01

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.
De verkoper kan dus afzien van de verkoop. Hij moet u dan € 300.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

snb14052010
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 10 aug 2013 00:03

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.
De verkoper kan dus afzien van de verkoop. Hij moet u dan € 300.

Begrijp ik volledig maar ik wil de auto, geen €300 en daarmee basta.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 10 aug 2013 00:05

U kan altijd proberen de uitvoering van de koop te vorderen voor de rechtbank, maar als de verkoper echt niet wil, is de kans groot dat 300€ (dus uw voorschot + schadevergoeding) ook door de rechter aan u zal toegewezen worden.

snb14052010
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 10 aug 2013 00:09

Dat zou echt jammer zijn :s

Iemand een link of nuttige info hoe ik ermee verder naar rechtbank moet?
De te volgen stappen etc?

Alleszins hartelijk bedankt voor de info!!

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 10 aug 2013 00:10

Over welk bedrag gaat het?

snb14052010
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 10 aug 2013 00:12

Het bedrag van de wagen is €6500

LeenW
Berichten: 12825

#8 , 12 aug 2013 15:54

Dat zou echt jammer zijn :s

Iemand een link of nuttige info hoe ik ermee verder naar rechtbank moet?
De te volgen stappen etc?

Alleszins hartelijk bedankt voor de info!!
Spreek een advocaat aan

rechtvaardig
Berichten: 105

#9 , 13 aug 2013 00:02

U kan altijd proberen de uitvoering van de koop te vorderen voor de rechtbank, maar als de verkoper echt niet wil, is de kans groot dat 300€ (dus uw voorschot + schadevergoeding) ook door de rechter aan u zal toegewezen worden.
betekent dus dat ...
Oude Belg schreef:
Citaat:
Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.


De verkoper kan dus afzien van de verkoop. Hij moet u dan € 300.
zinloos en waardeloos is.
als de verkoper niet wil verkopen en de 300 € betaalt is de zaak afgelopen ,hoe graag koper de auto ook wil. en dat is logisch en gelukkig ook. anders kan je maar de wetgeving weggooien.
sinds wanneer zouden wetsartikelen nu plots niet meer gelden ???
sinds wanneer zou een particulier die zich aan de wet houdt (betalen schadevergoeding ) nu plots daarvoor gestraft moeten worden ???
en neem je dan ook maar de consekwentie dat als de koper van de koop afziet (met betaling van voorschot dat de verkoper houdt ) de verkoper (particulier ) dan maar naar de rechtbank kan stappen om toch de verkoop door te laten gaan.of grotere schadevergoeding kan verkrijgen juist door te weren dat hij die auto toch zo graag zou verkopen ????
neen. de wetgeving is hier duidelijk. schadevergoeding te betalen door de verkoper and that's it. geen advocaat of rechtbank zal daar iets aan veranderen
en ja.... hoe ga je de rechter overtuigen ... dat dit de enige auto is die je kan, wil ... moet kopen ??? is dit een zo zeldzame , levensbelangrijke , nergens anders te kopen wagen ?????
neen ,buiten het recht op 300 € heeft TS geen poot om op te staan om de auto of iets anders te krijgen. en een advocaat kost TS enkel maar meer... voor niks

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 13 aug 2013 09:08

De rechter heeft nog altijd de mogelijkheid om artikel 1583 boven artikel 1590 te plaatsen. Hij kan stellen dat er geen sprake is van een verkoopbelofte, maar dat de overeenkomst reeds gesloten is, en enkel nog uitgevoerd moet worden.
Daarenboven kan het ook zijn dat de verkoper wenst af te zien van de verkoop vanwege redenen die niet wettig zijn, discriminatie bijvoorbeeld.

snb14052010
Topic Starter
Berichten: 5

#11 , 13 aug 2013 20:57

allen bedankt voor alle info!!!

de wagen is 100% onze smaak (full option gezinswagen) en aan uitstekende prijs, vandaar dat achteraf verkoper misschien terug wou krabbelen?

inderdaad, volgens normale gang van zaken zou verkoper €300 schadevergoeding betalen om van de overeenkomst af te zien.
of artikel 1583 boven 1590 gesteld kan worden? geen idee

goede nieuws is dat hij nu uiteindelijk toch gaat verkopen :D

dus allen nogmaals bedankt! ben blij dat ik niks moeten ondernemen heb en toch de auto kunnen kopen heb :)

Terug naar “Consumenten Koop”