Pagina 1 van 1
Winkel vraagt onkostenvergoeding die gratis is
Geplaatst: 09 aug 2013 19:38
door A.Hoebeeck
Ons moeder heeft haar een tijd geleden een laptop gekocht. Het ding zat zo vol met fouten (windows 8...) dat het zichzelf zelf had aanbevolen om te resetten. Het bleef echter nog steeds dagelijks vasthangen dus ik ben er mee naar de winkel gegaan daar het ding niet toelaat een downgrade uit te voeren.
Na wat discussiëren heeft de persoon mij verteld dat ze een GRATIS recovery + update zou doen (zou het zelf ook kunnen maar dan breek ik waarschijnlijk wel ergens een voorwaarde als ik moet gaan foefelen). Daar knelt nu het staartje. Ik vind dat deze service vanzelfsprekend gratis moet zijn. Ze verkopen iets dat niet goed functioneert -> herstelling op hun kosten. Bon, ik vond het vrij verdacht dat ze het bij mij ook gratis wouden doen (de prijslijst hing in het groot achter hun wat wat kostte), daarom heb ik het nog maar duidelijk op het blad laten schrijven "€0,00 te betalen" met een stempel erbovenop.
Nu kreeg ik vandaag een sms bericht waarin ze mij vertelden dat ik €49,00 mocht betalen. U ziet het al komen dat ik dit niet ga betalen!
Wat kan ik hieraan doen? Welke rechten heb ik? En kan ik er -op z'n Amerikaans- zelf voordeel uithalen?
Mvg
A.
Re: Mediamarkt vraagt onkostenvergoeding die gratis is
Geplaatst: 09 aug 2013 20:23
door Sirkii
Bij afhaling wijzen op de "0 euro te betalen" : Dat SMS-bericht werd immers automatisch gegenereerd en die computer kan iet lezen dat er "0 euro te betalen" staat op de herstelbon. Als ze moeilijk doen de baas er bij halen.
Re: Mediamarkt vraagt onkostenvergoeding die gratis is
Geplaatst: 10 aug 2013 02:16
door A.Hoebeeck
Bij afhaling wijzen op de "0 euro te betalen" : Dat SMS-bericht werd immers automatisch gegenereerd en die computer kan iet lezen dat er "0 euro te betalen" staat op de herstelbon. Als ze moeilijk doen de baas er bij halen.
Met andere woorden, had ik het er niet op laten schrijven hadden ze me bij m'n pietje?
Re: Winkel vraagt onkostenvergoeding die gratis is
Geplaatst: 10 aug 2013 15:24
door mapleleiah
Het is nog te zien ... als men kan aantonen dat de problemen door uw eigen fout ontstaan zijn, dan kan het zijn dat de garantie niet telt. Maar als het is zoals u zegt nl. het probleem bestond van bij het begin, dan moeten ze gratis herstellen.
U mag inderdaad niet zelf "prutsen" met het toestel of de garantie zou kunnen vervallen. Een gewone recovery mag u wel zelf doen, maar u mag bv. niet formatteren en een ander besturingssysteem erop zetten of de laptop opendoen.
Lenny
Re: Winkel vraagt onkostenvergoeding die gratis is
Geplaatst: 11 aug 2013 14:58
door Fore
Waarom mag er geen ander besturingssymteem op de PC gezet worden?
Dit heeft toch geen enkel invloed op de hardware..
Re: Winkel vraagt onkostenvergoeding die gratis is
Geplaatst: 11 aug 2013 15:16
door mapleleiah
Waarom mag er geen ander besturingssymteem op de PC gezet worden?
Dit heeft toch geen enkel invloed op de hardware..
Omdat u de PC daarmee anders maakt dan hoe die aan u geleverd werd. Om dezelfde reden is het rooten van bv. een Android GSM aanleiding tot het vervallen van de garantie.
Lenny
Re: Winkel vraagt onkostenvergoeding die gratis is
Geplaatst: 11 aug 2013 15:25
door snellemichiel
Waarom mag er geen ander besturingssymteem op de PC gezet worden?
Dit heeft toch geen enkel invloed op de hardware..
Zeer simpel.
Code: Selecteer alles
Art. 2. In artikel 1604 van het Burgerlijk Wetboek wordt vóór het bestaande enige lid het volgende lid ingevoegd :
" De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is. "
en
Code: Selecteer alles
Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.
In afwijking van het eerste lid kunnen voor de tweedehandsgoederen de verkoper en de consument een kortere termijn dan twee jaar overeenkomen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn.
§ 2. De verkoper en de consument kunnen een termijn overeenkomen waarbinnen de consument de verkoper op de hoogte moet brengen van het gebrek aan overeenstemming, zonder dat die termijn korter mag zijn dan twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld.
§ 3. De rechtsvordering van de consument verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, zonder dat die termijn vóór het einde van de termijn van twee jaar, bedoeld in § 1, mag verstrijken.
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.
§ 5. De bepalingen in dit hoofdstuk met betrekking tot de vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak zijn van toepassing na het verstrijken van de termijn van twee jaar bedoeld in § 1.
En als u dus een andere OS gebruikt dan diegene die erop stond dan bent u diegene die een gebrek aan overeenstemming doet en is het weigeren van garantie zeer simpel voor de handelaar.
Aangezien hij niet een laptop aan u verkocht met besturingssysteem x maar met besturingssysteem y.
Maakt niet uit of dit nu wel of niet aan de basis ligt van het probleem. Het goed is niet meer in overeenkomst tijdens de overeenkomst van de verkoop en beschikt over eigenschappen die gealtereerd zijn door de gebruiker.
Re: Winkel vraagt onkostenvergoeding die gratis is
Geplaatst: 11 aug 2013 18:06
door Fore
Ben ik toch niet zo zeker van.
Kijk bv maar eens naar de argumentatie van dit (Nederlands) voorbeeld:
http://tweakers.net/nieuws/88837/garant ... break.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Winkel vraagt onkostenvergoeding die gratis is
Geplaatst: 11 aug 2013 19:31
door snellemichiel
Goh ja tussen argumentatie en rechtsspraak.
Het gaat hier over een geschil dat opgelost is onder de partijen. Dus geen Nederlandse rechtsspraak noch Europese rechtsspraak.
Als je dit meer kunt staven met rechtsspraak en dan liefst Europese of Belgische wil ik gerust van standpunt veranderen.
Ook zal veel afhangen van de argumentatie en individuele gevallen denk ik dan ...
Re: Winkel vraagt onkostenvergoeding die gratis is
Geplaatst: 11 aug 2013 19:39
door Fore
nuja, weet ik dat ook al weer
Want dacht een laptop die nog maar een paar maand oud is, een 2de OS op te zetten

Zal maar wachten tot na 6 maand....
Re: Winkel vraagt onkostenvergoeding die gratis is
Geplaatst: 11 aug 2013 21:10
door A.Hoebeeck
Om me even tussen de discussie te moeien die hier voorafgaat, de klantendienst van deze winkel had me wel reeds voorgesteld om een downgrade uit te voeren (wat niet gebeurd is, de ASUS-laptop deed héél moeilijk en heb het toen zo gelaten), maar nu blijkt zoiets dus eigenlijk ervoor te zorgen dat de garantietermijn verbroken wordt?
Re: Winkel vraagt onkostenvergoeding die gratis is
Geplaatst: 12 aug 2013 11:02
door snellemichiel
Dit zou KUNNEN zorgen voor een garantie termijn verbreking.
U bent best dat wanneer uw u laptop binnen doet en er is een probleem u gegevens kopieert naar een back up.
Eventuele harde schijven die u veranderd hebt terug de originele steekt. En hem terug naar fabrieksherstellingen zetten.