geen garantie zonder onderhoudsfactuur toch binnengenomen ?

rcboy
Topic Starter

geen garantie zonder onderhoudsfactuur toch binnengenomen ?

#1 , 02 aug 2013 11:33

beste

Een grasmachine die 1 jaar en 2 maand is2 weken geleden binnen gebracht omdat ze niet meer wilde starten.
Vandaag ga ik navragen hoe het met het toestel staat en nu wisten ze me te vertellen dat ze opgestuurd is naar de leverancier.
Maar ze wisten me nu ook te vertellen wat ze niet gedaan hadden bij het invullen van de papieren voor de garantie dat als ik geen onderhoudsfactuur kan voorleggen het nooit onder garantie kan vallen.
Dus dit betekent vervoer heen en terug,werkuren en materiaal.
Ik heb een vriend die aan auto's en moto's werkt en deze heeft voor mij de machine zijn onderhoud gegeven,dus nieuwe olie en nazicht.
Deze kan natuurlijk geen factuur uitschrijven,omdat hij dit voor mij gedaan heeft als vriend en niet beroepshalve aan grasmachine's werkt(auto en moto in loondienst).

kan dit zomaar ik ben toch niet verplicht om het onderhoud te laten doen bij een erkende zaak of deze waar de machine vandaan komt?
Dus maw iedereen die geen onderhoudsfactuur heeft moet betalen,goed draaiende business noem ik dat als dit niet vermeld wordt en het toestel bij iedereen onder garantie terug genomen wordt.

mvg boy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 02 aug 2013 11:35

Lijkt mij niet zo vreemd, is bij wagens ook zo. Dit is om te garanderen dat de motor het correcte onderhoud krijgt, en de reden van het defect dus ook niet aan het onderhoud ligt.

rcboy
Topic Starter

#3 , 02 aug 2013 11:48

ok maar hij heeft een onderhoud gehad maar ik heb daar geen factuur van?

Reclame

Turaki

#4 , 02 aug 2013 11:59

ok maar hij heeft een onderhoud gehad maar ik heb daar geen factuur van?
En hoe gaat u dan aantonen dat het onderhoud correct is uitgevoerd, en niet door een amateur die maar wat aanknoeit?

ganapathi tantre

#5 , 02 aug 2013 12:18

Weet je wat Turaki ik onderhoud zelfs mijn eigen vliegtuigmotor. Maw ik doe aan R/C vliegen schaalmodel en ben old skool. Maw ik heb een toestel met een aangepaste
grasmachine motor 25 cc tegenwoordig en vanwege sukses van deze tak van modelvliegerij hebben ze ondertussen daar zelf motoren voor.
Scherp gesteld moeten wij idd onze wagen en of moto niet binnendoen bij een verdeler van tuingereedschap.
Maar het is niet zo moeilijk voor een technicus om te zien of de motor al of niet goed onderhouden is.
Ja Turaki het is misschien kort door de bocht en jij houd hier vast aan die strikte voorwaarde(n) van de leverancier en de geest van jouw bericht is ook zo.
Maar ga je dan niet met twee maten en gewichten werken als je de ene keer de regels strikt interpreteert en ergens anders weer niet. De discussie garantie/service
Ik vind het erg sneu voor de ts maar als die voorwaarden staan bepaalt in zijn garantie dan zal hij er moeilijk onderuit kunnen. Desnoods kan hij nog met
z'n vriend langsgaan bij de leverancier maar ook dan is het woord tegen woord. Zoals ik eerder al zei er zijn winkels en ketens die iedere rimpel in de garantievoorwaarde
aangrijpen om die garantie niet te moeten geven

rcboy
Topic Starter

#6 , 02 aug 2013 13:18

van mij zijn het helikopters dit ter zijde :-)

back on topic ik heb er het boekje bijgehaald.

Code: Selecteer alles

garantie wij geven op dit product een garantie gedurende een periode van 36 maanden na datum van aankoop door de eerste gebruiker. De garantie dekt alle materialen en productiefouten,dit slaat niet op defecten door normale slijtage onderdelen zoals lagers,borstels kabel, bougie's zaagbladen enz, schade of defecten als gevolg van misbruik ongevallen of modificaties noch de kosten voor het transport. we behouden het recht voor claims te verwerpen wanneer de aankoop niet kan worden geverifieerd of wanneer het duidelijk is dat het product niet correct werd onderhouden. (schone ventilatiespleten,koolborstels,regelmatig onderhouden enz) U dient u aankoopbewijs te bewaren als bewijs van de datum van aankoop. u niet ontmantelde gereedschap moet in voldoende schone staat aan u dealer worden terugbezorgt,indien van toepassing in de originele kist,en vergezeld van u aankoopbewijs.
dit staat in he boekje die bij de grasmachine zat.
op de factuur staat vanachter niets dit is een wit blad.
Merk op dat er nog een boekje bijzit en in de handleiding gemeld staat hoe je het onderhoud zelf moet doen van de grasmachine met instructies.
Nergens vind ik terug dat ik een factuur van onderhoud moet hebben om een garantie te claimen.

dus is het dan woord tegen woord?

mvg,

ganapathi tantre

#7 , 02 aug 2013 15:53

ik denk van wel ja
en bovendien als je zelf R/C vliegt dan weet je toch wel een kleinigheid af om dat zelf te onderhouden ook of vlieg je alleen electro ?
Maar dan kom je idd weer naar die discussie van die factuur. Je zou bijna beginnen denken dat ze de consument terugpakken via die
weg vanwege lage aankoopprijzen zonder voldoende marge
(by the way choppers are for sissies :) :) :)

bartvdv

#8 , 02 aug 2013 17:03

Dat is ook het eerste wat ik ervan hoor, dat je eerst onderhoudsfacturen zou moeten kunnen voorleggen om garantie te verkrijgen. Ik heb de facturen en onderhoudsboekjes bekeken van mijn grasmachine, heggenschaar en kettingzaag, allen op benzine. En nergens wordt vermeld dat er een onderhoudsbeurt zou moeten gebeuren om garantie te krijgen. Overigens, zal men makkelijk kunnen vaststellen of het mankement te wijten is aan een gebrek aan onderhoud of niet.

rcboy
Topic Starter

#9 , 02 aug 2013 19:37

ooit........... komt er een tijd dat ik de machine moet terug ophalen..
Wat kan ik doen indien ze me de hele kost aanreken?
De machine daar laten en aangetekend vragen dat ze me bewijzen dat het euvel komt door slecht onderhoud van mij?
Of moet ik dit anders oplossen.
Ik heb vandaag met de dienst naverkoop gepraat en aan de persoon te horen heeft die ervaring met mensen te laten betalen omdat bij de meeste volgens hem de fout ligt bij slecht onderhoud en niet zo zeer door een fabricagefout.
Maar het is gemakkelijk om op papier te zetten klant heeft de machine slecht onderhouden ......

mvg ,

Turaki

#10 , 02 aug 2013 20:36

In dat geval, laat hen weten dat u verwacht dat zij u bewijs overmaken dat het onderhoud niet correct is gebeurt volgens de gebruiksaanwijzing, en verwijs naar het garantiedocument bij de grasmaaier.
Niet nalaten om de fabrikant (of verdeler in België) aan te schrijven als ze blijven dwarsliggen.

rcboy
Topic Starter

#11 , 02 aug 2013 20:55

En moet ik de machine meenemen of daar laten(ik vermoed het laatste)

mvg

ganapathi tantre

#12 , 02 aug 2013 21:00

In dat geval, laat hen weten dat u verwacht dat zij u bewijs overmaken dat het onderhoud niet correct is gebeurt volgens de gebruiksaanwijzing, en verwijs naar het garantiedocument bij de grasmaaier.
Niet nalaten om de fabrikant (of verdeler in België) aan te schrijven als ze blijven dwarsliggen.

ik vrees dat dit helemaal geen zoden aan de dijk zal brengen en dat ts grote kans maakt om zijn toestel kwijt te geraken als hij het na een bepaalde termijn niet gaat ophalen. Voor zover ik weet hoeft de leverancier van niks geen enkel bewijs te leveren. Het schenden van de garantievoorwaarden is mi voldoende om het recht aan zijn kant te hebben. En als die ene garantievoorwaarde rechtsgeldig is dan helemaal

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 aug 2013 09:07

De topic starter heeft sowieso 2 jaar garantie op zijn machine. Probleem binnen deze periode, is dat enkel in de eerste 6 maanden de "bewijslast" bij de verkoper ligt, en deze daarna bij de koper gelegd wordt.

Met andere woorden: binnen de 1e 6 maand, zou de verkoper sowieso altijd verantwoordelijk geweest zijn voor de herstelling (ook als er geen onderhoudsfacturen zouden geweest zijn), tenzij hij kon BEWIJZEN dat de oorzaak bij de koper lag. We zijn echter na die periode van 6 maand, dus om op de garantie aantspraak te maken, zal de koper ZELF moeten bewijzen dat het defect (of de oorzaak van het niet werken) al aanwezig was bij de verkoop. Onderhoudsbewijzen zijn hier een goed begin van bewijs dat het niet aan gebrekkig onderhoud ligt, maar die bewijzen zijn er dus niet.

Maar als de topic starter op een andere manier kan BEWIJZEN dat het onderhoud altijd goed uitgevoerd is en de machine nooit verkeerd gebruikt, heeft hij recht op garantie. Maar dat bewijzen zal bijzonder moeilijk zijn, en als de firma moeilijk doet, zal je het al tot een rechtszaak moeten laten komen, met grote onzekerheid over de uitkomst ervan. Beste is hopen op een goede commerciële ingesteldheid van de firma, maar als ze nu al melden dat het niet onder garantie zal zijn, vrees ik er voor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantre

#14 , 09 aug 2013 12:02

ik zou niet weten met welk recht een consument kan eisen van een fabrikant die aan al zijn verplichtingen voldoet om meer te doen dan van in den beginne is overeengekomen puur en alleen op basis van feit dat een consument denkt dat het dan maar zo moet zijn. Een fabrikant moet niet zanniken als een goed 2 jaar minus één dag wordt binnengebracht. Een consument moet dat ook niet doen als hij een toestel 2 jaar + 1 dag binnenbrengt. Zelfde regels van periodebepaling zijn van toepassing op gebruik enz. Erger zelfs bvb oeveel goedkope rommel aan machines te koop bij diverse dhz ketens worden niet binnengebracht na 6 mnd. Volgens wat hierboven staat beschreven zou de bewijslast van niet functioneren of de oorzaak ervan dan bij de consument moeten liggen. Nochtans worden de meeste van die zaken gewoon omgeruild. Dus de consument mag op dat vlak geluk spreken om maar te zwijgen van de toepassing van 2 maten en gewichten
Daar daarvoor de term "dwarsliggen" wordt gebruikt is helemaal onbegrijpelijk. De bewijslast zoals gezegd ligt bij de consument niet bij de fabrikant.

Als natuurlijk iedere consument begint te denken dat hij altijd recht op meer heeft zomaar out of the bleu om welke reden dan ook dan zal dat uiteindelijk ook wel verrekend worden in de verkoopprijs. Een klein duiveltje heeft mij al eens in het oor gefluisterd dat dit eigenlijk al jaar en dag het geval is bij wit en bruingoed-sector

Maar vermoedelijk zal ook dit standpunt vanuit de andere kant onder het tapijt worden geveegd

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 aug 2013 15:22

ik zou niet weten met welk recht een consument kan eisen van een fabrikant die aan al zijn verplichtingen voldoet om meer te doen dan van in den beginne is overeengekomen puur en alleen op basis van feit dat een consument denkt dat het dan maar zo moet zijn.
Ik meen niet dat hier beweert wordt dat een fabrikant meer MOET doen dan wettelijk bepaald. Enkel dat hij meer MAG doen.
Erger zelfs bvb oeveel goedkope rommel aan machines te koop bij diverse dhz ketens worden niet binnengebracht na 6 mnd. Volgens wat hierboven staat beschreven zou de bewijslast van niet functioneren of de oorzaak ervan dan bij de consument moeten liggen.
Dit is ook zo. Juridisch genomen moet de consument kunnen bewijzen (na de eerste 6 maand), vooraleer garantie te kunnen opeisen.
Nochtans worden de meeste van die zaken gewoon omgeruild. Dus de consument mag op dat vlak geluk spreken om maar te zwijgen van de toepassing van 2 maten en gewichten.
Dit noemt men "commerciële ingesteldheid". Ik begrijp niet waarom je het negatief vindt als een winkel meer voor zijn klanten wil doen dan strikt juridisch noodzakelijk?
Daar daarvoor de term "dwarsliggen" wordt gebruikt is helemaal onbegrijpelijk. De bewijslast zoals gezegd ligt bij de consument niet bij de fabrikant.
Ik vrees dat u meer gewicht aan deze term geeft, dan dat de poster van de term bedoelde.
Als natuurlijk iedere consument begint te denken dat hij altijd recht op meer heeft zomaar out of the bleu om welke reden dan ook dan zal dat uiteindelijk ook wel verrekend worden in de verkoopprijs. Een klein duiveltje heeft mij al eens in het oor gefluisterd dat dit eigenlijk al jaar en dag het geval is bij wit en bruingoed-sector.
Is ook zo. Vandaar dat je als consument van het garantierecht gebruik moet maken! Het zit immers verrekend in de prijs die je voor je product betaald hebt! De tijd dat een TV 15 jaar mee ging, is al lang voorbij hoor. Het mes snijdt ook langs twee kanten: gezien mensen veel sneller een nieuwe TV kopen dan vroeger, heeft een fabrikant er alle belang bij zijn bestaande klanten tevreden te houden zodat ze hun volgende TV ook bij hen kopen. Een beetje commerciële ingesteldheid doet daarbij wonderen. Als mijn TV van een bepaald merk na 7 maanden de geest geeft (uiteraard kan ik als leek nooit bepalen of bewijzen dat het een productiefout was), en het merk weigert resoluut elke commerciële tegemoetkoming, mag je er zeker van zijn dat mijn volgende TV van een ander merk is. Logisch, toch? In mij ogen moet een TV langer kunnen meegaan dan 7 maanden.
Maar vermoedelijk zal ook dit standpunt vanuit de andere kant onder het tapijt worden geveegd
Deze laatste stelling laat ik volledig voor uw rekening (u kan altijd aan de moderators vragen om uw standpunten "niet-onder-het-tapijt-veeg-baar" te maken, of iets dergelijks ;) )
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”