Pagina 1 van 1

retourkosten

Geplaatst: 26 jul 2013 16:59
door Wynne
Beste,
recent deed ik via een buitenlandse webshop een bestelling. Na levering bleek dat de goederen zijn beschadigd, het zij door een fabricagefout, het zij door transport. De verpakking vertoonde bij levering geen schade, maar de inhoud wel degelijk. Niet alleen zijn er verschillende krassen en deuken, maar zijn bepaalde onderdelen werkelijk stuk en onbruikbaar. Na heel wat heen en weer gemail (webshop werkt met leverancier en deze vindt de klacht onterecht???), stelde men (webshop zelf) voor het produkt retour te zenden. Nu was mijn vraag of je als klant, in zo'n geval, moet opdraaien voor de retourkosten? Het betreft 2 pakketten van samen bijna 100 kg, dus ik vrees dat dit een aardig bedrag wordt... Op de website zelf staat hierrond niets specifieks vermeld.
Kan iemand mij informeren hoe dit juridisch juist bepaald is?
Dank bij voorbaat!
Vriendelijke groeten,
Wynne

Re: retourkosten

Geplaatst: 26 jul 2013 18:13
door Turaki
Lijkt mij te vallen onder garantie, dus kosten zijn voor verkoper.

Re: retourkosten

Geplaatst: 26 jul 2013 18:29
door Fore
Binnen de EU?

Re: retourkosten

Geplaatst: 26 jul 2013 18:46
door Wynne
Het betreft een Nederlandse webshop...

Re: retourkosten

Geplaatst: 28 jul 2013 07:55
door j.demoor
“Art.1136.In de verbintenis om iets te geven is begrepen de verbintenis om de zaak te leveren en, tot aan de levering, voor haar behoud te zorgen, op straffe van schadevergoeding jegens de schuldeiser.”(Burgerlijk Wetboek).

1 SEPTEMBER 2004. - Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen (B.S. 21 september 2004) brengt de beginselen ten uitvoer van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen.
Diezelfde richtlijn dient dus ook in alle andere lidstaten ten uitvoer gebracht en is te vinden op :
http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?val= ... isu=#texte" onclick="window.open(this.href);return false;

Begin met de verkoper aangetekend in gebreke te stellen = aan te manen het gebrekkige goed te vervangen op zijn kosten.

Re: retourkosten

Geplaatst: 29 jul 2013 10:42
door Wynne
Dank voor de reacties!
Ik probeer verder te onderhandelen en in laatste instantie volgt een aangetekend schrijven...
Groeten,
Wynne

Re: retourkosten

Geplaatst: 30 jul 2013 15:32
door Gebruiker21
Betaald via PayPal of Credit Card? In dat geval via PayPal of CC company uw geld proberen terugkrijgen...