Pagina 1 van 3

Garantie wordt geweigerd

Geplaatst: 25 jul 2013 03:15
door Rooo1o
Gegroet, allen

Ik heb in maart van 2012 een koptelefoon gekocht. Geluid zeer mooi, comfort perfect, prijs niet te hoog en vanalles maar enkele dagen geleden heeft het ding plots besloten om een defect te tonen. Producent en verkoper gecontacteerd, beiden weigeren mij verder te helpen, ook al heb ik nog een aantal maand garantie. Het kasticket heb ik helaas niet meer...wat zijn mijn rechten m.b.t. garantie? Het kan toch niet dat ik door dat stuk papier (no offense, kasticket) niet te behouden, mijn gehele recht op garantie erbij heb verloren?

Met vele groeten,

[gelieve geen namen in uw bericht op te nemen aub / webmaster]

Re: Garantie wordt geweigerd

Geplaatst: 25 jul 2013 07:33
door puttemanp
En hoe ga je zonder dat stuk papier (kasticket) de aankoopdatum bewijzen?

Juist... dat kan je niet, en vandaar dat de garantie geweigerd wordt...

P.

Re: Garantie wordt geweigerd

Geplaatst: 25 jul 2013 08:01
door Turaki
Als je met bankcontact betaald hebt, kan je bij de betere winkel hier nog garantie krijgen. Jammer genoeg weet ik uit ervaring dat de keten waar TS is geweest het niet te nauw neemt met de garantiewetgeving, dus enige toegift lijkt mij onwaarschijnlijk.

Re: Garantie wordt geweigerd

Geplaatst: 25 jul 2013 08:14
door ganapathi tantre
Ook al doet een bedrijf "raar" over de garantiewetgeving dan kan je een bedrijf niks ten laste leggen als ze de wetgeving volgt. Als dan daar bovenop in hun voorwaarden die wettelijk zijn staat dat een kasticket de voorwaarde is en niet de manier van betalen dan kan je zo'n bedrijf ook niks ten laste leggen.
Als men consequent en objectief de regels wil toegepast zien dan moet men dat over de gehele lijn ook zo toepassen.

Re: Garantie wordt geweigerd

Geplaatst: 25 jul 2013 08:24
door Turaki
In mijn geval gaat het niet over een verdwenen kasticket, maar om een pertinente weigering om de garantiewetgeving te volgen. Een beetje extra klantenservice (ook al is die niet verplicht) is iets dat ik daar dan ook niet verwacht.

Re: Garantie wordt geweigerd

Geplaatst: 25 jul 2013 10:06
door Jef 007
grot gelijk Turaki,
de winkelketen zou ook even in uitgaande facturen /bestelbons kunnen snuisteren om hun dubbel op te snorren en aldus hun "klant" ( of is het nu geen klant meer?) te helpen!

Re: Garantie wordt geweigerd

Geplaatst: 25 jul 2013 10:12
door Turaki
grot gelijk Turaki,
de winkelketen zou ook even in uitgaande facturen /bestelbons kunnen snuisteren om hun dubbel op te snorren en aldus hun "klant" ( of is het nu geen klant meer?) te helpen!
Begrijp me nu allemaal niet verkeerd, de ene keten die deze service aanbied (voor zover ik weet, natuurlijk) heeft op dat vlak extra respect verdient van mij, maar persoonlijk verwacht ik ook weer niet dat iedere winkel deze service aanbiedt. Mijn punt is eigenlijk dat de keten waar TS nu problemen mee heeft, niet echt geweldig scoort op het vlak van dienst na verkoop, en zeker niet indien je moet beroep doen op garantie. Extratjes zoals opzoeken op basis van betaling zal er dus zeker niet in zitten.

Re: Garantie wordt geweigerd

Geplaatst: 25 jul 2013 10:38
door ganapathi tantre
Voor zover ik heb begrepen en waar men mij steeds op wijst is dat op dit forum een gewone mening/waardering/idee niet van toepassing is. Zeker niet mbt zaken waar een duidelijke wetgeving over bestaat. Daar hebben we dacht ik het praatcafe en andere voor.
Ik begrijp dus niet waarom men ten opzichte van TS een waarde bepaling kan geven over de betrokken keten. Als zij alles doen volgens de regels niks meer en niks minder dan kan de firma geen enkele blaam krijgen. Vinden dat ..... is een subjectief gegeven. Het enige advies dat men hier dus kan geven is: Ja sorry meneer u hebt uw ticket niet meer. U kan dus niet meer voldoen aan de voorwaarden die we beiden zijn overeengekomen. Een deel van die voorwaarden die duidelijk aan uw kant liggen kan u niet meer voldoen. Fullstop
Sinds welke dag moet een bedrijf meer doen dan is overeengekomen en zou een consument daar dan in de zelfde lijn niet meer moeten aan voldoen.
Men schrijft: een winkelketen zou "even" dus zoals in efkes, het duurt niet lang, paar minuten. Maar ik denk dat de opdracht van even kijken in de organisatie van een winkelketen niet zomaar evident is zeker als het gaat om een gewone betaling met in eerste instantie anonieme of geen echt duidelijke gegevens. Ik denk ook niet dat men in zo'n winkelketen zomaar even een extra personeelslid gaat inzetten om die ene betaling tussen de vele anderen te gaan opsnorren. Wordt dat verwacht ? Misschien wel Zijn ze daar toe verplicht ? neen. Want het is de consument die in gebreke blijft. Is een bedrijf verplicht om extra te helpen ? neen ook niet. Ze op zijn minst alleen doen waartoe ze verplicht zijn. De rest is commercieel. Maar mbt dat zie ik toch wel dat meer en meer winkels ketens zich strikt houden aan de garantievoorwaarden. Dit omdat nu al jaren duidelijk is dat het idee garantie meer en meer misbruikt dan gebruikt wordt. Dat samen met oa de prijzendruk-machine die wij als consument hebben ge-eist zorgt ervoor dat je tegenwoordig minder en minder krijgt. Garantie dus wel ze kunnen niet anders maar service. En wees gerust er zijn vele manieren om het idee van service te leveren terwijl het gewoon gaat om garantie. Alleen blijken vele consumenten in die val te lopen. Want als ze er echt van onderuit kunnen via de ganratievoorwaarden dan zullen ze dat ook doen.

Re: Garantie wordt geweigerd

Geplaatst: 25 jul 2013 10:57
door Rooo1o
Goed, dan had ik gewoon beter moeten opletten, koop wel een nieuwe. Hartelijk bedankt allen.

Mvg

Re: Garantie wordt geweigerd

Geplaatst: 25 jul 2013 11:04
door ganapathi tantre
In mijn geval gaat het niet over een verdwenen kasticket, maar om een pertinente weigering om de garantiewetgeving te volgen. Een beetje extra klantenservice (ook al is die niet verplicht) is iets dat ik daar dan ook niet verwacht.
Maar als het gaat over een pertinente weigering van de garantiewetgeving dan heb je toch geen extra service nodig. Dan kan je toch terecht bij de diverse consumentenorganisaties of instanties die de firma in kwestie op hun verplichtingen zal wijzen ? of niet ?

Re: Garantie wordt geweigerd

Geplaatst: 25 jul 2013 11:07
door Jabo
Het is mij gebeurd, ook voor een garantie zaak, dat de winkel de moeite heeft genomen om de betaling (kassabon) terug te vinden. Met mijn creditcard afschrift had ik de exacte datum terug weten te vinden. Misschien moet je je daarvoor richten to de hoofdzetel.
Succes.

Re: Garantie wordt geweigerd

Geplaatst: 25 jul 2013 11:08
door Turaki
In mijn geval gaat het niet over een verdwenen kasticket, maar om een pertinente weigering om de garantiewetgeving te volgen. Een beetje extra klantenservice (ook al is die niet verplicht) is iets dat ik daar dan ook niet verwacht.
Maar als het gaat over een pertinente weigering van de garantiewetgeving dan heb je toch geen extra service nodig. Dan kan je toch terecht bij de diverse consumentenorganisaties of instanties die de firma in kwestie op hun verplichtingen zal wijzen ? of niet ?
Klopt, en de zaak is daar dan ook lopende.

Re: Garantie wordt geweigerd

Geplaatst: 25 jul 2013 12:41
door NICKY081243
ik ben ook zoiets tegengekomen,.......,kreeg een cadeau van mijn vriend hij stierf 1jaar en kort daarop kreeg ik een panne met dat toestel,ik heb gemaild,geschreven,getelefoneerd en de deur plat gelopen,"het ticket "moest er bij zijn,zoniet geen garantie

iemand zei me toen als je de verpakking nog hebt kun je aan een code nr zien wanneerhet toestel in de verkoop gebracht werd,ik heb via internet gezocht in welke week dat model in promotie gezet werd.......!en met een beetje druk erbij kreeg ik toch mijn garantie

nicky081243

Re: Garantie wordt geweigerd

Geplaatst: 25 jul 2013 13:11
door Turaki
Bij nalezing van de wet staat nergens hoe je de aankoopdatum moet bewijzen, en ik betwijfel of een winkel in zijn AV iets kan opnemen om dit te beperken. Een kasticket is natuurlijk het meest eenvoudige, maar rekeninguittreksels, creditcard afrekeningen, ... moet volgens mij ook kunnen en aanvaard worden.

Re: Garantie wordt geweigerd

Geplaatst: 25 jul 2013 13:20
door Lightning
...maar rekeninguittreksels, creditcard afrekeningen, ... moet volgens mij ook kunnen en aanvaard worden.
En staat daar bij U op wat U gekocht hebt? Bij mij alvast niet.