Beste
Kevin
Zucht, men haren komen er recht van.
Wanneer deze
#smarthphone# nieuw is aangekocht heeft hij een garantie termijn van
2 JAAR!
Zeker
NIET MINDER meer kan eventueel meer zijn, dat noemen ze dan een commerciële garantie.
Code: Selecteer alles
Art. 1649quater.
§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.
In afwijking van het eerste lid kunnen voor de tweedehandsgoederen de verkoper en de consument een kortere termijn dan twee jaar overeenkomen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn.
§ 2. De verkoper en de consument kunnen een termijn overeenkomen waarbinnen de consument de verkoper op de hoogte moet brengen van het gebrek aan overeenstemming, zonder dat die termijn korter mag zijn dan twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld.
§ 3. De rechtsvordering van de consument verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, zonder dat die termijn vóór het einde van de termijn van twee jaar, bedoeld in § 1, mag verstrijken.
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.
§ 5. De bepalingen in dit hoofdstuk met betrekking tot de vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak zijn van toepassing na het verstrijken van de termijn van twee jaar bedoeld in § 1.
Art. 1649quinquies.
§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.
Desgevallend wordt er evenwel rekening gehouden met de verergering van de schade voortvloeiend uit het gebruik van het goed door de consument na het ogenblik waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld of zou hebben moeten vaststellen.
§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt een vorm van genoegdoening geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op :
- de waarde die het goed zonder het gebrek aan overeenstemming zou hebben;
- de ernst van het gebrek aan overeenstemming;
- de vraag of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstige overlast voor de consument.
Er valt helemaal niets te discussiëren en als ik me niet vergis heeft onlangs
#Groot Amerikaans multimedia bedrijf# zelf gezegd de 2 jaar garantie termijn de respecteren. Wegens boven hun hoofd hangende rechtszaken.
U gaat vriendelijk weer naar de winkel, vraagt naar de naam van de bediende, desnoods vraagt u de winkel verantwoordelijke en de naam ervan. U neemt desnoods een kopie van de
>wet< mee naar de winkel. En zegt dat u bij deze u beroept op u
WETTELIJKE GARANTIE van 2 jaar.
U hebt een overeenkomst met
#Belgische telecom keten# en niet met
#Groot Amerikaans multimedia bedrijf# wat de procedures van
#Groot Amerikaans multimedia bedrijf# al dan niet toelaten is niet uw zaak!
#Belgische telecom keten# staat in voor de garantie niet het
#Groot Amerikaans multimedia bedrijf#.
Bij deze beroept u zich op uw rechten zoals in de wet staat(zie link voor volledige inhoud.) Weigeren zij nog, dan stuurt u een aangetekend schrijven naar de hoofdzetel met vermelding van winkel, naam van de bediende/verantwoordelijke dat uw rechten 2 maal geweigerd zijn en dat u een oplossing verwacht en dus een antwoord van hun terugverwacht binnen de 10 dagen om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
U maakt dat aangetekend schrijven op in 2-voud.
Met zoveel mogelijk details en informatie zoals;
- Datum aankoop
- Datum weigering winkel - 1
- Datum weigering winkel - 2
- Naam/adres winkel keten
- Kopie factuur of ander bewijsje
- Uw eigen contact gegevens
- Andere relevante informatie
Zeker vermelden dat u dus binnen 10 dagen een antwoord verwacht met een oplossing voor uw probleem.
U stuurt deze zowel aangetekend als best ook met de gewone post naar de hoofdzetel van de
#Belgische telecom keten#.
U hebt btw recht op een kosteloos herstel laat u dus niets aansmeren van kosten ...
_________________________________
Note: Namen noemen van bedrijven, firma's of personen is niet toegelaten op dit forum.