faillissement (?) garagist - wat met garantie?
Geplaatst: 05 jul 2013 19:02
Wij kochten in februari 2013 een tweedehandswagen aan bij een garagist. Hij had een toonzaal waarin vooral de betere bwm's verkocht werden en buiten stonden andere merken die hij ook tweedehandsverkocht.
Wij kochten een renault clio, omdat het een garagist relatief dichtbij was en omdat hij 6m garantie gaf op alles (stukken en uren) en nog eens 6m op bepaalde mankementen.
Het leek ons een goede deal, 4000 euro voor een renault van 2006 die we maar een jaar gingen gebruiken. Hij ging ook een groot onderhoud krijgen en de distributieriem zou nog vervangen worden (km stand 122000).
De auto had een platte band maar dit werd meteen opgepompt, niets aan de hand. Wij ondertekenden het contract, waarin stond dat er een garantie van federauto was en we kregen de brochure hiervan mee en de voorwaarden konden we van internet downloaden.
Thuisgekomen bleek dat de wagen soms na een korte rit (bv naar de bakker) niet meer wou starten. Na wat aandringen wel weer. Ook de cdspeler was een andere dan degene die erin stak toen we de testrit gemaakt hadden.
We hebben dit gemeld, maar ik was hoogzwanger en we hadden niet echt de luxe om direct terug naar de garage te gaan. (werk, uren creche van onze oudste).
Na twee weken begon de auto nog moeilijker te doen en de platte band was niet meer op te pompen.
We namen contact op maar we moesten het contactformulier op de website invullen en langsgaan na afspraak.
Ondertussen beviel ik en hadden we onze handen vol met twee kleine kindjes. Op het contactformulier werd er niet gereageerd.
Jammer genoeg hadden we pas nu tijd om langs te gaan. Ik wou nog gaan voor de 6m garantie op alles afliep. We belden de 8ste juni voor een afspraak. Maar opnieuw wimpelde hij ons af: te druk, garage staat vol, kom volgende week langs.
De week erop gaan we langs, de garage is gesloten en er hangt een bord 'jaarlijks verlof tot 1 juli'.
Onderweg verloor de auto meerdere keren zijn vermogen en we durfden er niet meer mee naar huis rijden en hebben hem daar op de parking laten staan.
Op 1 juli bellen we naar het vaste nr: de hele tijd bezet. Gsm: wordt niet opgenomen. 2 juli bellen we: vaste lijn is buiten gebruik (afgesloten). Gsm wordt niet meer opgenomen en je krijgt een standaardprovider bericht. Ik ga naar zijn website: ligt plat.
Ik stuur mijn ouders langs, die daar in de buurt wonen en staat op zijn deur 'tot onze spijt is deze garage voorgoed gesloten'.
Aangezien we een federauto garantie hebben, bellen we naar federauto maar blijkt dat deze garantie niet geldig gemaakt kan worden door particulieren, enkel door de garagist, maar erger nog, de garantie is niet geldig want hij is niet meer aangesloten sinds 2011!
Gisteren 4 juli deden we dan aangifte bij de politie wegens valsheid in geschriften en zij lieten ons ook een bestek maken voor de onkosten.
We hebben de wagen dan naar de renault garage in hasselt gereden en daar wordt vastgesteld dat er om te beginnen 2400 eUR kosten aan zijn (injectiesysteem motor) en dat deze verder kunnen oplopen tot meer dan 4000 euro. Zij raden aan de wagen niet meer te laten herstellen.
Distributieriem werd duidelijk ook niet vervangen.
Nu vraag ik me af: wat kunnen wij beginnen? als we een proces aanspannen, hebben we dan een poot om op te staan? alle contact is telefonisch geweest en het is zijn woord tegen het onze. We hebben al die garantie op papier, maar dat beslaat één zinnetje.
Ik heb ook nog wel een kopie van de advertentie waarop staat dat distributieriem vervangen zou worden en dat de wagen in nieuwstaat was.
Volgens de politie van Alken is er voorlopig nog geen faillissement ingediend maar zien de jaarrekeningen van de garage er niet goed uit.
Mogen wij de auto verkopen voor er bv een uitspraak is. (niet dat hij nog veel waard is, heb een prijs laten maken en met de gekende problemen geeft men er nog 500 euro voor).
Wij kochten een renault clio, omdat het een garagist relatief dichtbij was en omdat hij 6m garantie gaf op alles (stukken en uren) en nog eens 6m op bepaalde mankementen.
Het leek ons een goede deal, 4000 euro voor een renault van 2006 die we maar een jaar gingen gebruiken. Hij ging ook een groot onderhoud krijgen en de distributieriem zou nog vervangen worden (km stand 122000).
De auto had een platte band maar dit werd meteen opgepompt, niets aan de hand. Wij ondertekenden het contract, waarin stond dat er een garantie van federauto was en we kregen de brochure hiervan mee en de voorwaarden konden we van internet downloaden.
Thuisgekomen bleek dat de wagen soms na een korte rit (bv naar de bakker) niet meer wou starten. Na wat aandringen wel weer. Ook de cdspeler was een andere dan degene die erin stak toen we de testrit gemaakt hadden.
We hebben dit gemeld, maar ik was hoogzwanger en we hadden niet echt de luxe om direct terug naar de garage te gaan. (werk, uren creche van onze oudste).
Na twee weken begon de auto nog moeilijker te doen en de platte band was niet meer op te pompen.
We namen contact op maar we moesten het contactformulier op de website invullen en langsgaan na afspraak.
Ondertussen beviel ik en hadden we onze handen vol met twee kleine kindjes. Op het contactformulier werd er niet gereageerd.
Jammer genoeg hadden we pas nu tijd om langs te gaan. Ik wou nog gaan voor de 6m garantie op alles afliep. We belden de 8ste juni voor een afspraak. Maar opnieuw wimpelde hij ons af: te druk, garage staat vol, kom volgende week langs.
De week erop gaan we langs, de garage is gesloten en er hangt een bord 'jaarlijks verlof tot 1 juli'.
Onderweg verloor de auto meerdere keren zijn vermogen en we durfden er niet meer mee naar huis rijden en hebben hem daar op de parking laten staan.
Op 1 juli bellen we naar het vaste nr: de hele tijd bezet. Gsm: wordt niet opgenomen. 2 juli bellen we: vaste lijn is buiten gebruik (afgesloten). Gsm wordt niet meer opgenomen en je krijgt een standaardprovider bericht. Ik ga naar zijn website: ligt plat.
Ik stuur mijn ouders langs, die daar in de buurt wonen en staat op zijn deur 'tot onze spijt is deze garage voorgoed gesloten'.
Aangezien we een federauto garantie hebben, bellen we naar federauto maar blijkt dat deze garantie niet geldig gemaakt kan worden door particulieren, enkel door de garagist, maar erger nog, de garantie is niet geldig want hij is niet meer aangesloten sinds 2011!
Gisteren 4 juli deden we dan aangifte bij de politie wegens valsheid in geschriften en zij lieten ons ook een bestek maken voor de onkosten.
We hebben de wagen dan naar de renault garage in hasselt gereden en daar wordt vastgesteld dat er om te beginnen 2400 eUR kosten aan zijn (injectiesysteem motor) en dat deze verder kunnen oplopen tot meer dan 4000 euro. Zij raden aan de wagen niet meer te laten herstellen.
Distributieriem werd duidelijk ook niet vervangen.
Nu vraag ik me af: wat kunnen wij beginnen? als we een proces aanspannen, hebben we dan een poot om op te staan? alle contact is telefonisch geweest en het is zijn woord tegen het onze. We hebben al die garantie op papier, maar dat beslaat één zinnetje.
Ik heb ook nog wel een kopie van de advertentie waarop staat dat distributieriem vervangen zou worden en dat de wagen in nieuwstaat was.
Volgens de politie van Alken is er voorlopig nog geen faillissement ingediend maar zien de jaarrekeningen van de garage er niet goed uit.
Mogen wij de auto verkopen voor er bv een uitspraak is. (niet dat hij nog veel waard is, heb een prijs laten maken en met de gekende problemen geeft men er nog 500 euro voor).