Aankoop via online veilingsite

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

Aankoop via online veilingsite

#1 , 04 jul 2013 19:05

Ik heb een bod uitgebracht voor een item en was de hoogste bieder. Ik betaalde zoals gevraagd binnen de 24u en kreeg na 2 dagen de bevestiging van betaling. Ik zou opgebeld worden om mijn item te leveren, maar ondertussen meer dan een week verder en nog steeds geen bericht voor een levering. Ook op mijn mails krijg ik geen enkele reactie meer.
Is dit een reden om ze in gebreke te stellen en de ontbinding van deze verkoop te eisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snellemichiel
Berichten: 193

#2 , 04 jul 2013 19:10

Wat staat er in de voorwaarden?

Veebee
Berichten: 565

#3 , 05 jul 2013 08:21

Een tweedehands site, een professionele biedingssite? Betaald via visa, overschrijving, paypal, ... ?

Reclame

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#4 , 06 jul 2013 11:33

De Vlaamse Veilingmaatschappij - Makelaars in roerende goederen - Taxaties en inventarisaties van machines en totale bedrijfsinventarissen - Gespecialiseerd in online veilingen.
Goederen afkomstig uit faillissement, bankbeslag, leasing, liquidatie, stopzetting, vrijwillige verkoop enz.

We hebben in het verleden via hen al zaken gekocht en het is al eens misgelopen, maar ze verschuiven dus blijkbaar ALTIJD iedere verantwoordelijkheid naar de opdrachtgevers...
Betaling dient altijd via overschrijving te gebeuren...

Ondertussen 5 emails verstuurd zonder dat er nog maar 1'tje beantwoord werd. EN wij vertrekken bijna op verlof waardoor levering 4 weken niet mogelijk zal zijn.

snellemichiel
Berichten: 193

#5 , 07 jul 2013 11:45

U bent zeker dat er effectief geleverd werd en u dus zelf niets moest worden opgehaald?

U kan misschien best eens bellen naar hun op maandagmorgen en of woensdag namiddag, kwestie om misschien zo de gegevens van de verantwoordelijke voor die veiling te krijgen?
Mail verkeer is altijd wat trager dan directe communicatie, zo niet zal u zich moeten beroepen op het volgende;

U gaat zich wel moeten verhalen naar de eind verkoper = meestal curator of gerechtsdeurwaarder.
Aangezien ik hier lees dat u niet op de hoogte gesteld bent van de eindverkoper en die zijn gegevens.

Lees ik:

Code: Selecteer alles

1. Alle te koop aangeboden goederen op de online veilingsite worden aangeboden in opdracht van derden. Dit kunnen gerechtsdeurwaarders, curatoren, notarissen, banken, handelaars of particulieren zijn. #naam_bedrijf#. factureert steeds in opdracht en voor rekening van de opdrachtgever. Elke opdrachtgever is door #naam_bedrijf#. gekend en wordt op schriftelijke aanvraag van de bieder medegedeeld op de einddag van de veiling.
Bij deze neem ik dus aan dat u nog geen schriftelijke aanvraag gestuurd hebt naar hun om de verantwoordelijke zijn gegevens te bemachtigen.

U zal dus in een aangetekend schrijven naar de veiling site sturen dat u wenst de gegevens te bekomen van de eind verantwoordelijke van de veiling waar u een goed hebt gekocht.
Best staaft u dit met genoeg details te geven over welk product en details over de betaling dat deze dus voltooid is. U zegt daarbij dat u problemen hebt met de levering, namelijk dat deze nog niet heeft plaats gevat.
En wenst hierbij de gegevens te bekomen van de verantwoordelijke van de veiling voor dat lot en dat goed om uw levering te laten voltrekken. U zegt daarbij dat u graag een antwoord van hun terug krijgt binnen de redelijke termijn van 2 weken.

Zodat u het probleem kan aanpakken bij de verantwoordelijke.

Eens u deze gegevens hebt zal u zich dus moeten richten naar de eind verantwoordelijke. U kan eerst telefonisch proberen als deze gegevens beschikbaar zijn.
Zo niet zal u zich moeten beroepen met een aangetekend schrijven naar de eind verantwoordelijke zijn adres om weer de levering te laten voltrekken.

_________________________________________________

U zal zich dus moeten richten naar de eind verantwoordelijke. Veiling site is een dienst tussen de eind verantwoordelijke en u. De veilingsite op zich zal zich niet bemoeien bij de afhaling of levering van die goederen.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#6 , 11 jul 2013 19:52

Voor deze veiling was levering mogelijk. Wij hebben zelfs de bevestiging gekregen dat wij gecontacteerd zouden worden na 1 juli voor de levering en dat deze levering contant diende betaald te worden.

We hebben zowel vorige week maandag als woensdag gebeld zonder dat er opgenomen werd. Gisteren werd er dan eindelijk opgenomen en we hebben ons verhaal deels gedaan tot de persoon aan de andere kant ons doodleuk zei. Mail uw klacht door met klantennummer en met hetgeen u gekocht heeft en bewijs van betaling van de bank en u zal dan wel een antwoord krijgen.

Dus ja we staan even ver want al deze info hebben ze al eventjes geleden gekregen.

Wat de verkoper zelf betreft is het een overstock dus geen faillissement of gedwongen verkoop. Wij hebben bij het bezichtigen de naam van het bedrijf gezien, maar hierover hebben wij verder geen info gevonden BM bvba Hoboken.

De aangetekende brief naar de veilingsmaatschappij is opgemaakt en vertrekt morgen vroeg.

Wel erg dat zo'n grote veilingsmaatschappij zulke praktijken aanvaardt.

snellemichiel
Berichten: 193

#7 , 11 jul 2013 22:14

Dus ja we staan even ver want al deze info hebben ze al eventjes geleden gekregen.

Wat de verkoper zelf betreft is het een overstock dus geen faillissement of gedwongen verkoop. Wij hebben bij het bezichtigen de naam van het bedrijf gezien, maar hierover hebben wij verder geen info gevonden BM bvba Hoboken.

De aangetekende brief naar de veilingsmaatschappij is opgemaakt en vertrekt morgen vroeg.

Wel erg dat zo'n grote veilingsmaatschappij zulke praktijken aanvaardt.
Jah kan inderdaad ook gewoon overstock zijn, maar meestal vindt je daar faillissementen. ;)

Best toch aangetekende sturen voor de correcte gegevens, daar zullen ze normaal wel op antwoorden. ;) (Is niet in het belang van de ontvanger om niet te antwoorden zeg maar.)
Zulke praktijken, u moet dat zien als een dienst die tussen u en de verkoper staat. Zij hebben nooit eigendom gehad over die goederen.
Zij bieden het enkel te koop aan op hun site en de verkoper moet dan maar het nodig in staat stellen om aan de verbintenis te voldoen wanneer u aan uw verplichtingen voldoet.

Het is eigenlijk gewoon een groot zoekertjes site ... maar met beperkt aanbod. Zoals zo vele andere meer populaire op het internet.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#8 , 12 jul 2013 16:20

Aangetekend schrijven is blijkbaar toegekomen...
Daarnet telefoontje gekregen dat het allemaal een groot misverstand was en dat ze alle gegevens verloren waren en nog vele andere zever.
Ze gaan volgende week bellen om een dag en uur te regelen voor de levering. Begin al te vrezen voor de kwaliteit van deze boxspring want als dat als hun service is... dan zal het een miskoop zijn.

Terug naar “Consumenten Koop”