Burgerlijk recht

Chris Rogier
Topic Starter

Burgerlijk recht

#1 , 11 jan 2006 17:15

Beste lezer,
Is het op vlak van bekwaamheid of op vlak van overeenkomstenrecht of op beide? Er bestaat zoiets als voorwaarden om een overeenkomst te sluiten: "geoorloofde oorzaak", "bekwaam zijn" en nog 2. Het lijken me bouwstenen voor burgerlijk recht.
Kunnen jullie die even toelichten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mette
Berichten: 83
Locatie: Maaseik

#2 , 11 jan 2006 19:24

Art. 1108 B.W. noemt vier voorwaarde tot de geldigheid van een overeenkomst:
1) de toestemming van de partij die zich verbindt.

De wil van de partij moet aan drie vereisten doen. Hij moet volwaardig zijn, rechtsgevolgen beogen en geuit zijn tot hem die de rechtsbetrekking betreft.

2) haar bekwaamheid om contracten aan te gaan.

Art. 1123 B.W. ??nieder kan contracten aangaan, indienhij daartoe door de wet niet onbekwaam is verklaard.
handelsonbekwamen zijn minderjarigen (-18), bepaalde categorie?n van mentaal gehandicapten en geesteszieken, de uit bepaalde rechten ontzette veroordeelden.
De rechten van een handelingsonbekwame kunnen niet door hemzelf worden uitgeoefend, maar eventueel wel door een ander.

3) een bepaald voorwerp als inhoud van de verbintenis

Het voorwerp van de overeenkomst moet bepaald of ten minste bepaalbaar zijn, het voorwerp moet mogelijk zijn en het moet geoorloofd zijn.


4) een geoorloofde oorzaak

Art. 1131 B.W. Een verbintenis aangegaan zonder oorzaak of uit een valse oorzaak of uit een ongeoorloofde oorzaak, kan geen gevolg hebben.
"Ik excuseer mij voor het soms aanstootgevende taalgebruik van mijn zoon" de moeder van Mette

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”