Bij de technische autokeuring worden inderdaad niet alle onderdelen van de auto gecontroleerd. In de eerste plaats die zaken welke een gevaar voor de veiligheid zouden kunnen opleveren.
Aangezien u gekocht heeft van een particulier "in de staat waarin hij zich bevindt" + controlevrij maakt u uiterst weinig kans iets te bekomen.
Bovendien gaat het hier over een wagen van 14 jaar oud........tja...
Naast een volledige technische keuring van het voertuig wordt een bijkomende diagnose uitgevoerd. Het resultaat van de 33 bijkomende gecontroleerde punten wordt hernomen in het tweedehandsrapport. Dit rapport geeft een beeld weer van de staat van het voertuig op het ogenblik dat het voorgereden wordt, waardoor de potentiële koper over belangrijke informaties beschikt. Dit document blijft 2 maanden geldigBij mijn weten moet de autokeuring zich houden aan .... zie de bijlage 15.
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -bijlage15" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk niet dat koppeling, distributieriem of alternator bij de te controleren punten staan voor de autokeuring.
DAT had u kunnen laten doen in een garage.
De distributieriem zit binnenin de motor en drijft ondermeer de nokkenassen aan. Vervangingsvoorschriften verschillen een beetje van merk tot merk doch bv om de 5 jaar/80.000 km is een typisch interval. Vervanging kost galant 3-400€ en meer. (Sommige motoren zijn uitgerust met een distributieketting) Als deze riem knapt is de motordé-facto voor de vuilbak omdat'm de interne botsingen tussen cilinder en via bovenliggende nokkenas aangedreven kleppen niet overleeft. Zonder onderhoudsboekje weet je niet wanneer hij't laatst verangen werd.de aandrijfriem(distributieriem toch??) was in orde. + de hydropneumatische ophanging is niet gecontroleerd(niet van toepassing misschien??)