geknoei keuring?

bailey
Topic Starter
Berichten: 5

geknoei keuring?

#1 , 11 jun 2013 21:25

goeiedag allemaal,

is een vraagje.
heb onlangs een peugeot 306 break gekocht (bouwjaar 1999)
2dehands/particulier.
volledig controlevrij,
nu op het papier stonden bij verschillende punten " niet gecontroleerd", bij het nazien van die punten viel me op dat dit ging over dingen die de auto niet had: airco, anti-diefstal, opendak,.....

dus ik keek gelijk naar de onderkant waar er de punten verzameld werden
alleen de remschijven van voor moesten tegen de volgende keer vervangen worden.

nu 2weken na aankoop heeft de koppeling het bijna begeven en bij het herstellen hebben ze ook gezien dat er iets aan de alternator moest vervangen worden en bij de distributieriem was het 5 voor 12. die moest al 15.000 km geleden worden vervangen

nu ging ik is terugzien op de keuringpapieren en wat zie ik?
de koppeling en de alternator is niet gecontroleerd geweest. en de aandrijfriem(distributieriem toch??) was in orde. + de hydropneumatische ophanging is niet gecontroleerd(niet van toepassing misschien??)

nu is mijn vraag: kan dit??
kan het dat je auto voor verkoop gekeurd word en dat ze de koppeling en de alternator niet keuren??

en dat ze het niet in de mot hadden dat de distributieriem al lang geleden moest vervangen worden?

toevallig het geen dat niet gecontroleerd is geweest waar nu gebreken aan zijn+ de riem.

moet wel zeggen dat er op het verkoopscontract stond ' in de staat waarin het zich bevindt'

maar als een auto gekeurd word verwacht je toch dat die aspecten gecontroleerd worden?

heb nu een dossier aangemaakt bij kbc en zij gaan mij binnen 4weken op de hoogte brengen

wou mijn verhaal hier gewoon kwijt en is horen wat jullie hier van vinden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 11 jun 2013 21:49

Bij de technische autokeuring worden inderdaad niet alle onderdelen van de auto gecontroleerd. In de eerste plaats die zaken welke een gevaar voor de veiligheid zouden kunnen opleveren.
Aangezien u gekocht heeft van een particulier "in de staat waarin hij zich bevindt" + controlevrij maakt u uiterst weinig kans iets te bekomen.
Bovendien gaat het hier over een wagen van 14 jaar oud........tja...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 11 jun 2013 21:54

http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-tweedehandskeuring" onclick="window.open(this.href);return false;

In principe moet het oude inschrijvingsbewijs dat u kreeg geperforeerd zijn geweest.

Reclame

bailey
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 11 jun 2013 22:43

Bij de technische autokeuring worden inderdaad niet alle onderdelen van de auto gecontroleerd. In de eerste plaats die zaken welke een gevaar voor de veiligheid zouden kunnen opleveren.
Aangezien u gekocht heeft van een particulier "in de staat waarin hij zich bevindt" + controlevrij maakt u uiterst weinig kans iets te bekomen.
Bovendien gaat het hier over een wagen van 14 jaar oud........tja...

dus een koppeling die het kan begeven op de autostrade is niet gevaarlijk?
hetzelfde met de distributieriem

ok het is een oude wagen maar met 110.000 km, maar waarom staan er dan punten op het 2dehandsrapport bij onderdelen die niet gecontroleerd worden?

is dat niet het doel van een 2dehandsrapport, dat je een duidelijk overzicht krijgt van wat deftig werkt en wat niet?

mvg

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 11 jun 2013 22:58

Bij mijn weten moet de autokeuring zich houden aan .... zie de bijlage 15.
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -bijlage15" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk niet dat koppeling, distributieriem of alternator bij de te controleren punten staan voor de autokeuring.
DAT had u kunnen laten doen in een garage.

bailey
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 11 jun 2013 23:36

Bij mijn weten moet de autokeuring zich houden aan .... zie de bijlage 15.
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -bijlage15" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk niet dat koppeling, distributieriem of alternator bij de te controleren punten staan voor de autokeuring.
DAT had u kunnen laten doen in een garage.
Naast een volledige technische keuring van het voertuig wordt een bijkomende diagnose uitgevoerd. Het resultaat van de 33 bijkomende gecontroleerde punten wordt hernomen in het tweedehandsrapport. Dit rapport geeft een beeld weer van de staat van het voertuig op het ogenblik dat het voorgereden wordt, waardoor de potentiële koper over belangrijke informaties beschikt. Dit document blijft 2 maanden geldig

en dit is het document met de te controleren punten
http://www.goca.be/upload/AKCT/Specimen ... cas_NL.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

bailey
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 11 jun 2013 23:40

fransiscus, waar u het over heeft is een 'periodieke controle'
is dit niet eenvoudiger als een keuring voor verkoop

toch bedankt voor de info

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jun 2013 06:26

Heb je een car pas ontvangen bij de keuring ?? anders verkoop ongeldig.

Voor de keuring voor verkoop is bijna net het zelfde als perodieke keuring, maar je betaald iets meer en dit is voor het afleveren van de car pass die alle datums van banden wissels en datums van keuringen ziet, en er word enkel iets meer naar de zelfdragende delen gekeken.

Mechanische delen word op de verplichte keuring nooit gecontroleerd daar voor heb je diagnose centra die alle mechanische delen controleerd, VAB heeft een paar van deze centra
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bailey
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 12 jun 2013 08:51

ja carpass zat er bij

Sirkii
Berichten: 5417

#10 , 14 jun 2013 12:43

de aandrijfriem(distributieriem toch??) was in orde. + de hydropneumatische ophanging is niet gecontroleerd(niet van toepassing misschien??)
De distributieriem zit binnenin de motor en drijft ondermeer de nokkenassen aan. Vervangingsvoorschriften verschillen een beetje van merk tot merk doch bv om de 5 jaar/80.000 km is een typisch interval. Vervanging kost galant 3-400€ en meer. (Sommige motoren zijn uitgerust met een distributieketting) Als deze riem knapt is de motordé-facto voor de vuilbak omdat'm de interne botsingen tussen cilinder en via bovenliggende nokkenas aangedreven kleppen niet overleeft. Zonder onderhoudsboekje weet je niet wanneer hij't laatst verangen werd.

De aandrijfriem zie je buiten de motor zitten en drijft ondermeer de alternator aan. Vervanging is eenvoudig.

Winand
Berichten: 20

#11 , 24 jun 2013 13:10

We kunnen gewoon stellen dat ze op de technische keuring niet je halve auto uit elkaar gaan halen, als de motor geen bizar lawaai maakt of overvloedig olie lekt is het goed, als zichtbaar de injectoren of pomp niet lekt is het goed, versnellingsbak kraakt, "zingt" of lekt niet is het goed, koppeling slipt niet, radiator lekt niet en koppeling, batterij, alternator, startmotor en aandrijfriemen werken naar behoren is er helemaal niets aan de hand. Al deze onderdelen zijn slijtonderdelen en kunnen onmogelijk beoordeeld worden op slijtage zonder demontage.

Franciscus
Berichten: 38603

#12 , 24 jun 2013 19:09

Daarom mijn vraag ...een geperforeerd inschrijvingsbewijs wil zeggen een keuring voor verkoop anders is het een gewone keuring.

Terug naar “Consumenten Koop”