extra kosten aanrekenen na offerte
Geplaatst: 11 mei 2013 21:20
Beste,
Wij hebben een offerte voor het maken en plaatsen van een zoldertrap ondertekend bij firma x.
In de offerte staat een oplijsting van de kosten per stuk/dienst, het aantal en prijs, onderaan de som van deze prijzen, de offerteprijs (1650€) dus.
Alle prijzen zijn 1 maand geldig, onder voorbehoud van opmetingsgegevens.
Tevens zijn we in de offerte overeengekomen om 2 voorschotfacturen te betalen en dan een eindfactuur bij levering/plaatsing.
Soit, tot hier de "setting".
Op een overeengekomen datum komt de firma langs om opmetingen te doen. Na deze opmeting krijgen we een voorschotfactuur van 35% te betalen van de offerteprijs, deze wordt betaald, de goederen gaan in productie, alles volgens afspraak.
Enkele dagen geleden krijg ik telefoon van firma x, er is een meerkost van 280€ op de offerteprijs. De reden zou zijn dat bij de opmeting gebleken is dat er meer werk aan de trap is als voorzien. Tijdens het gesprek blijkt er een andere reden te zijn volgens de vertegenwoordigster. De verkoopster zou zich hebben vergist bij het opmaken van de offerte en heeft een kost van 560€ over het hoofd gezien. (de kost voor de plaatsing van de trap) Ze hebben onderling al beslist dat ze het voorstel van 50/50 gingen doen. De verkoopster was nog niet lang in dienst en ik zou hier begrip voor moeten opbrengen
. Ik weiger, verwijs naar mijn offerte en vraag of zij later die dag contact met me wil opnemen nadat ze haar "superieuren" hierover had ingelicht. Ze "dreigde" ermee dat ik keus had : of betalen of ze leveren niet.
Van de klantvriendelijkheid uit de toonzaal was niets meer te merken. (Op de offerte staat bij het vakje plaatsing trap een sterretje en bij de prijsvermelding van deze dienst staat "inbegrepen")
Later die dag (6 uur later..) neem ik zelf contact op met firma x en vraag of ze al meer inlichtingen voor me heeft. Ze had haar superieuren nog niet kunnen contacteren (6u de tijd...nou) maar had wel de tijd gevonden om bij haar juridische dienst verder te informeren. Ik zou de volle 560€ moeten bijbetalen want volgens hun zijn zij niet aansprakelijk voor de formule van de berekening in hun offerte (?!). Ik weiger deze te betalen, ga nog wat in discussie en krijg koudweg het antwoord dat ik toch "bot zou vangen" als ik verder ging. Ik heb hun bedankt voor hun klantenservice, de telefoon werd neergelegd.
15 min later terug telefoon van firma x, ze heeft (plots?) haar superieuren kunnen spreken en ze laten het zo. Dus geen extra kosten worden aangerekend,...mmm,...raar, maar goed, we wachten af, de trap is er nog niet hé.
2 dagen later krijg ik de 2e voorschotfactuur in de bus, 50% te betalen. Alles ok, maar op deze factuur staat er wel het totaalbedrag van de bestelling waarbij vermeld in kleine lettertjes : onder voorbehoud van evt suppl bij plaatsing. Dit vind je niet terug op de offerte, noch op de 1e voorschotfactuur na opmeting.
Tevens zijn de gefactureerde bedragen niet correct (een kleine afwijking in mijn voordeel).
Ik stuur een aangetekend schrijven binnen de vervaltermijn bepaald volgens de algemene voorwaarden van de offerte/factuur om deze factuur te betwisten op 1. het gefactureerde bedrag (ook al is het in mijn voordeel, correct is correct en ik ga ze geen stok geven om mij te slaan), 2. evt plaatsingskosten.
Ik doe het voorstel om de factuur te betalen binnen de termijn vastgesteld volgens de algemene voorwaarden en indien geen antwoord op mijn schrijven binnen x aantal dagen zij akkoord gaan om te factureren wat was overeengekomen in offerte, nl 1650€.
Nu is het die dag gepasseerd, niemand gehoord, ik ga de factuur binnen een aantal dagen betalen, maar wat nu
?
Wat staat er me nog te wachten? Waar kan ik me op voorbereiden? Sta ik recht in mijn schoenen of zie ik iets over het hoofd?
Heeft iemand gelijkaardigs meegemaakt, zoals bv voorwaarden bijvoegen op tussentijds facturen etc., kan dit zomaar?
Hopend op een antwoord van iemand,
grtn mides
Wij hebben een offerte voor het maken en plaatsen van een zoldertrap ondertekend bij firma x.
In de offerte staat een oplijsting van de kosten per stuk/dienst, het aantal en prijs, onderaan de som van deze prijzen, de offerteprijs (1650€) dus.
Alle prijzen zijn 1 maand geldig, onder voorbehoud van opmetingsgegevens.
Tevens zijn we in de offerte overeengekomen om 2 voorschotfacturen te betalen en dan een eindfactuur bij levering/plaatsing.
Soit, tot hier de "setting".
Op een overeengekomen datum komt de firma langs om opmetingen te doen. Na deze opmeting krijgen we een voorschotfactuur van 35% te betalen van de offerteprijs, deze wordt betaald, de goederen gaan in productie, alles volgens afspraak.
Enkele dagen geleden krijg ik telefoon van firma x, er is een meerkost van 280€ op de offerteprijs. De reden zou zijn dat bij de opmeting gebleken is dat er meer werk aan de trap is als voorzien. Tijdens het gesprek blijkt er een andere reden te zijn volgens de vertegenwoordigster. De verkoopster zou zich hebben vergist bij het opmaken van de offerte en heeft een kost van 560€ over het hoofd gezien. (de kost voor de plaatsing van de trap) Ze hebben onderling al beslist dat ze het voorstel van 50/50 gingen doen. De verkoopster was nog niet lang in dienst en ik zou hier begrip voor moeten opbrengen


Later die dag (6 uur later..) neem ik zelf contact op met firma x en vraag of ze al meer inlichtingen voor me heeft. Ze had haar superieuren nog niet kunnen contacteren (6u de tijd...nou) maar had wel de tijd gevonden om bij haar juridische dienst verder te informeren. Ik zou de volle 560€ moeten bijbetalen want volgens hun zijn zij niet aansprakelijk voor de formule van de berekening in hun offerte (?!). Ik weiger deze te betalen, ga nog wat in discussie en krijg koudweg het antwoord dat ik toch "bot zou vangen" als ik verder ging. Ik heb hun bedankt voor hun klantenservice, de telefoon werd neergelegd.
15 min later terug telefoon van firma x, ze heeft (plots?) haar superieuren kunnen spreken en ze laten het zo. Dus geen extra kosten worden aangerekend,...mmm,...raar, maar goed, we wachten af, de trap is er nog niet hé.
2 dagen later krijg ik de 2e voorschotfactuur in de bus, 50% te betalen. Alles ok, maar op deze factuur staat er wel het totaalbedrag van de bestelling waarbij vermeld in kleine lettertjes : onder voorbehoud van evt suppl bij plaatsing. Dit vind je niet terug op de offerte, noch op de 1e voorschotfactuur na opmeting.
Tevens zijn de gefactureerde bedragen niet correct (een kleine afwijking in mijn voordeel).
Ik stuur een aangetekend schrijven binnen de vervaltermijn bepaald volgens de algemene voorwaarden van de offerte/factuur om deze factuur te betwisten op 1. het gefactureerde bedrag (ook al is het in mijn voordeel, correct is correct en ik ga ze geen stok geven om mij te slaan), 2. evt plaatsingskosten.
Ik doe het voorstel om de factuur te betalen binnen de termijn vastgesteld volgens de algemene voorwaarden en indien geen antwoord op mijn schrijven binnen x aantal dagen zij akkoord gaan om te factureren wat was overeengekomen in offerte, nl 1650€.
Nu is het die dag gepasseerd, niemand gehoord, ik ga de factuur binnen een aantal dagen betalen, maar wat nu

Wat staat er me nog te wachten? Waar kan ik me op voorbereiden? Sta ik recht in mijn schoenen of zie ik iets over het hoofd?
Heeft iemand gelijkaardigs meegemaakt, zoals bv voorwaarden bijvoegen op tussentijds facturen etc., kan dit zomaar?
Hopend op een antwoord van iemand,
grtn mides