Allemaal alvast bedankt voor de info en tips. Hieronder kan je lezen hoe het verder is afgelopen.
na veel heen en weer gemail met het incassobureau de laatste dagen waarin ik geen duimbreed wou toegeven, heb ik vandaag nog een mailtje van het incasso ontvangen waarop vermeld stond dat de dagvaarding klaar lag om te laten betekenen. Ik kreeg nog 24u de tijd om het bedrag te betalen.
Hierop heb ik geantwoord dat ik niet meer door het incasso gecontacteerd wou worden omdat ik met hen geen overeenkomst had. Ook had ik gezegd dat ik indien zij dit niet na zouden leven ik klacht zou indienen bij de bevoegde instanties voor stalking en bedreigingen.
Ik zei dat als de schuldeiser contact met me wou opnemen zij dit steeds rechtstreeks konden doen en dat ik hier tegen geen bezwaar had.
Nog geen half uur later, weer een mail van de incasso met een ‘schikkingsvoorstel’ ten bedrage van 50 euro (ipv de originele 110).
Hier heb ik terug op geantwoord dat ik niet meer gecontacteerd wou worden door het incasso, dat ik dit reeds eerder vandaag al gemeld had, dat zij hierdoor in overtreding met de geldende regels waren en dat ik niet zou nalaten klacht tegen hen in te dienen bij de bevoegde instanties en indien nodig gerechtelijke stappen zou ondernemen om aan deze stalking en bedreigingen een einde te maken en dat ik alle kosten die hieruit zouden voortvloeien op hen zou verhalen.
Weer 10 min later een nieuw mailtje, deze keer wel van de echte schuldeiser die me vroeg of ik akkoord ging met hun schikkingsvoorstel.
Hier heb ik op geantwoord dat ik akkoord kon gaan met een minnelijke schikking ten bedragen van 30 euro.
Hierop ook vrijs snel weer antwoord dat zij dit voorstel van mij zouden aanvaarden.
Het feit dat zij maar blijven aandringen en het bedrag steeds verlagen betekent dat zij ook goed genoeg weten dat ze niet sterk genoeg in hun schoene staan om met alle zekerheid een proces aan te spannen en dit dan ook nog eens te winnen.
Dit bewijst maar weer eens dat men zich niet te snel mag laten bang maken door de bedreigingen die men toegestuurd krijgt van een incassobureau (of eender welke schuldeiser), in feite is het gewoon een spelletje blufpoker.
(PS, ook heb ik klacht ingediend bij de ECC (European Consumer Centre Belgium) tegen de praktijken van stalking en bedreigingen van het incassobureau, want dat hadden ze wel verdiend denk ik. Ik vrees dat heel veel mensen zich onterecht wel snel bang laten maken door dat soort personen/firma’s en dan maar betalen om verder geen problemen te krijgen. Ik vind dit een zeer spijtige zaak en vind dat dat soort van semi-legale praktijken best wel eens wat harder zou mogen aangepakt worden.)