Auto wordt te laat geleverd
Geplaatst: 24 mar 2013 15:58
Ik heb een nieuwe wagen besteld met een voorziene leveringsdatum op de bestelbon van 15/3.
De levering is vertraagd door stakingen in de fabriek (naar zeggen van de verkoper).
Er is nog geen zicht op een precieze leverdatum, levering zou nog minstens 2 weken of meer kunnen duren.
De bestelbon vermeldt de volgende voorwaarden:
De hierboven aangegeven leveringsdatum of -termijn (15/03/2013) kan met maximum 25% worden verlengd onder de voorwaarden voorzien in artikel 3.1 van de algemene verkoopvoorwaarden op de keerzijde.
ART. 3 - LEVERINGSDATUM OF -TERMIJN
1) De precieze leveringsdatum of -termijn, aangegeven op de bestelbon, is strikt van toepassing, behalve in gevallen van overmacht. De leveringstermijn gaat in op de dag volgend op de dag van ondertekening van de bestelbon door de koper. Wanneer de verkoper deze leveringsdatum of -termijn niet kan naleven, meldt hij dit onmiddellijk aan de koper aan de hand van een aangetekende brief of via elk ander middel dat bewijskracht heeft. De verkoper kan in deze brief een verlenging van de leveringsdatum of -termijn meedelen, die niet langer kan zijn dan 25% van de initieel overeengekomen termijn. Uitgezonderd in geval van overmacht, kan de koper bij overschrijding van deze nieuwe termijn het contract ontbinden per aangetekende brief, zonder ingebrekestelling vooraf en onverminderd een vergoeding die overeenstemt met de werkelijk gelopen schade, niettemin beperkt tot 15% van de totale verkoopprijs van het voertuig (excl. btw). In geval van annulering, wordt het voorschot terugbetaald binnen acht kalenderdagen na ontvangst van kennisgeving van deze ontbinding. De twee voorgaande alinea's zijn eveneens van toepassing wanneer de verkoper die te laat levert, geen verlenging zoals van toepassing in alinea 3 heeft meegedeeld.
- De wagen zal met meer dan 25% van de levertermijn te laat geleverd worden.
- De verkoper heeft mij op geen enkele manier van de vertraging op de hoogte gebracht, behalve mondeling nadat ik zelf telefonisch en daarna persoonlijk in de garage ging informeren. Een nieuwe concrete leveringstermijn heb ik echter niet gekregen.
- Het is voorlopig niet mijn bedoeling de wagen te annuleren wanneer ik daar recht op heb.
- Er wordt mij gezegd dat ik een andere mogelijke compensatie zou kunnen trachten te bekomen (vervangwagen, korting, o.d.)
Mijn vragen zijn:
1) Wat is overmacht? (niet nader gespecifieerd in de voorwaarden). Valt een staking in de eigen fabriek onder overmacht?
2) Kan ik op basis van bovenstaande verkoopsvoorwaarden een korting bedingen? Ik heb voorlopig minder interesse in een vervangwagen, afhankelijk van de verdere duur van de vertraging die ik niet ken.
Bijkomend detail: Er werd een overnameprijs voor mijn oude wagen overeengekomen. De oude wagen werd reeds ingeleverd op 18/3, na de voorziene levertijd van de nieuwe wagen.
Alvast bedankt voor het lezen.
De levering is vertraagd door stakingen in de fabriek (naar zeggen van de verkoper).
Er is nog geen zicht op een precieze leverdatum, levering zou nog minstens 2 weken of meer kunnen duren.
De bestelbon vermeldt de volgende voorwaarden:
De hierboven aangegeven leveringsdatum of -termijn (15/03/2013) kan met maximum 25% worden verlengd onder de voorwaarden voorzien in artikel 3.1 van de algemene verkoopvoorwaarden op de keerzijde.
ART. 3 - LEVERINGSDATUM OF -TERMIJN
1) De precieze leveringsdatum of -termijn, aangegeven op de bestelbon, is strikt van toepassing, behalve in gevallen van overmacht. De leveringstermijn gaat in op de dag volgend op de dag van ondertekening van de bestelbon door de koper. Wanneer de verkoper deze leveringsdatum of -termijn niet kan naleven, meldt hij dit onmiddellijk aan de koper aan de hand van een aangetekende brief of via elk ander middel dat bewijskracht heeft. De verkoper kan in deze brief een verlenging van de leveringsdatum of -termijn meedelen, die niet langer kan zijn dan 25% van de initieel overeengekomen termijn. Uitgezonderd in geval van overmacht, kan de koper bij overschrijding van deze nieuwe termijn het contract ontbinden per aangetekende brief, zonder ingebrekestelling vooraf en onverminderd een vergoeding die overeenstemt met de werkelijk gelopen schade, niettemin beperkt tot 15% van de totale verkoopprijs van het voertuig (excl. btw). In geval van annulering, wordt het voorschot terugbetaald binnen acht kalenderdagen na ontvangst van kennisgeving van deze ontbinding. De twee voorgaande alinea's zijn eveneens van toepassing wanneer de verkoper die te laat levert, geen verlenging zoals van toepassing in alinea 3 heeft meegedeeld.
- De wagen zal met meer dan 25% van de levertermijn te laat geleverd worden.
- De verkoper heeft mij op geen enkele manier van de vertraging op de hoogte gebracht, behalve mondeling nadat ik zelf telefonisch en daarna persoonlijk in de garage ging informeren. Een nieuwe concrete leveringstermijn heb ik echter niet gekregen.
- Het is voorlopig niet mijn bedoeling de wagen te annuleren wanneer ik daar recht op heb.
- Er wordt mij gezegd dat ik een andere mogelijke compensatie zou kunnen trachten te bekomen (vervangwagen, korting, o.d.)
Mijn vragen zijn:
1) Wat is overmacht? (niet nader gespecifieerd in de voorwaarden). Valt een staking in de eigen fabriek onder overmacht?
2) Kan ik op basis van bovenstaande verkoopsvoorwaarden een korting bedingen? Ik heb voorlopig minder interesse in een vervangwagen, afhankelijk van de verdere duur van de vertraging die ik niet ken.
Bijkomend detail: Er werd een overnameprijs voor mijn oude wagen overeengekomen. De oude wagen werd reeds ingeleverd op 18/3, na de voorziene levertijd van de nieuwe wagen.
Alvast bedankt voor het lezen.