Chauffagist komt 5 x niet opdagen...

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Chauffagist komt 5 x niet opdagen...

#1 , 06 mar 2013 09:00

Een héle tijd geleden liet de brander van onze CV / warm water het afweten. We hebben een chauffagist ingeschakeld die de brander tijdelijk gerepareerd heeft. Het probleem was een defect op de printplaten van het toestel, en deze moesten vervangen worden. Als tijdelijke oplossing had hij een sensor in de ketel gestoken die de temperatuur meet van het water en de brander laat branden zolang een bepaalde temperatuur niet overschreden wordt (zoiets... het fijne weet ik er ook niet van). Deze oplossing werkte en werkt nog steeds. Deze werken zijn ook gefactureerd en betaald.

De chauffagist ging de printplaten bestellen en komen installeren. Dit is echter maanden geleden. We hebben zeker al 5 keer een afspraak proberen maken, en telkens komt hij niet opdagen (zonder op voorhand te verwittigen), telkens met een flauw excuus. De man beweert wel de wisselstukken al in zijn bezit te hebben. Aangezien het onmogelijk blijkt om die man tot bij ons thuis te krijgen, wil ik op zoek gaan naar een andere chauffagist en die eerste te laten stikken met zijn wisselstukken. Volstaat het een AS te sturen met daarin verwoord dat hij ofwel binnen de 14 dagen de ketel definitief komt herstellen, of we anders afzien van zijn diensten en iemand anders zoeken? We hebben geen enkele bestelbon of iets dergelijks getekend voor die definitieve herstelling.

We willen het zo ver niet drijven, maar ik heb twee halve dagen verlof verloren omdat "mijnheer" niet kwam opdagen. Zou ik hier in extremis een schadevergoeding voor kunnen eisen ten bedrage van het nettoloon dat ik op die twee halve dagen zou verdient hebben?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 06 mar 2013 10:56

Schriftelijke uiterste leverings en installatietermijn waarbij in het schrijven een ingebrekestelling is opgenomen bij niet respecteren is de enige weg. In het schrijven de data opnemen waarop er werd afgesproken en de reparateur niet kwam opdagen.

Gebruiker21
Topic Starter

#3 , 06 mar 2013 11:20

Zou ik, juridisch gezien een schadevergoeding kunnen vorderen voor de twee verloren halve dagen die het gevolg zijn van het niet opdagen van deze persoon? Heb ik een kans dat deze effectief toegekend wordt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

ganapathi tantre

#4 , 06 mar 2013 11:37

Als er niks op papier staat van voorgaande kan je mijn inziens helemaal niks doen.

En wat als van die datum niks op papier of mail staat
uiterste termijn ? de welke ? als niet op papier staat dat hij die stukken nog komt vervangen en de installatie werkt hoe ga je dat uitleggen aan
de rechtbank.
ingebrekestelling: op basis van wat ?
achteraf die datums gaan opnemen in een schrijven ?Als hij ergens anders aan het werk geweest is en daar dan misschien nog werkbonnen van
heeft ook die ondertekend zijn. Dan is het al zijn agenda tegen die van Tom.

Ik geef Tom VDJ absoluut gelijk niet daarvan maar bewijs het maar eens zoals ze hier toch graag plegen te zeggen.

Vandebos

#5 , 06 mar 2013 11:39

Neen, het evenredigheidsprincipe is niet blijkbaar niet geldig bij zelfstandigen. niet aanwezig zijn wanneer u met hen een afspraak heeft laat hen wel toe u minstens de transportkosten aan te rekenen, niet komen opdagen op een afspraak waarvoor u speciaal vrij heeft moeten nemen laat u niet toe de equivalente waarde van het genomen verlof te recupereren van de partij die de afspraak niet respecteert.

Zou interessant zijn om een aantal vonnissen hierover te zien uit hogere rechtbanken, maar dan dient het minimum toegekende schadebedrag reeds relatief hoog te liggen.

Vandebos

#6 , 06 mar 2013 11:49

Als er niks op papier staat van voorgaande kan je mijn inziens helemaal niks doen.

En wat als van die datum niks op papier of mail staat
uiterste termijn ? de welke ? als niet op papier staat dat hij die stukken nog komt vervangen en de installatie werkt hoe ga je dat uitleggen aan
de rechtbank.
ingebrekestelling: op basis van wat ?
achteraf die datums gaan opnemen in een schrijven ?Als hij ergens anders aan het werk geweest is en daar dan misschien nog werkbonnen van
heeft ook die ondertekend zijn. Dan is het al zijn agenda tegen die van Tom.

Ik geef Tom VDJ absoluut gelijk niet daarvan maar bewijs het maar eens zoals ze hier toch graag plegen te zeggen.
Was al de seconden aan het tellen voor je ging antwoorden en welke richting het antwoord ging uitgaan.

Het AS dat TS zendt waarin de opgenomen data van niet gerespecteerde data staan is de basis. Het is dan aan de reparateur om te weerleggen. Kwestie is ook klaar na AS; ofwel veegt de reparateur zijn Kl**** aan afspraakpoging zes (zoals gewoonlijk) en is TS vrij om een andere reparateur aan te spreken ofwel komt hij eindelijk het werk uitvoeren waartoe hij zich al die maanden geleden heeft geëngageerd.

TS is in ieder geval geholpen aangezien het eindelijk duidelijk wordt wat hij dient te doen. Andere reparateur zoeken of niet.

In mijn regio in Vl. Brabant is er een relatief grote informele groep (ong. 35.000 leden, lang leve FB) waar lijsten met maatschappijen die zich consequent niet aan hun afspraken houden worden bijgehouden (met bewijslast). Dat werkt dermate degelijk dat het in onze regio tegenwoordig geen probleem meer is om een vaste datum van reparatie ineens op de bestelbon mee te krijgen. (bij de maatschappijen die niet op de lijsten figureren)

Er lijkt bij ons wel een directe relatie te bestaan tussen bedrijven die hun afspraken niet consequent respecteren en hun verschijnen in de Graydon Lijsten.

ganapathi tantre

#7 , 06 mar 2013 12:30

De zin waarin ik heb verklaard dat ik Tom overschot van gelijk geef hebt u blijkbaar over het hoofd gezien. Of vergis ik mij ?
Omtrent uw FB initiatief: denk niet dat dit ook maar enige vorm van wettelijkheid bezit en in hoeverre is de objectiviteit gegarandeerd.

En mag ik dan meteen ook eens vragen waarom het nooit verkeerd is om de kant van de consument te kiezen en waarom het veelvuldig negatief wordt beoordeeld en zelfs de term "bashing" wordt gebruikt om andere kampen te verdedigen.

Vandebos

#8 , 06 mar 2013 12:38

De zin waarin ik heb verklaard dat ik Tom overschot van gelijk geef hebt u blijkbaar over het hoofd gezien. Pejoratief ?
Omtrent uw FB initiatief: denk niet dat dit ook maar enige vorm van wettelijkheid bezit en in hoeverre is de objectiviteit gegarandeerd.
Nope, de zin in kwestie meegelezen doch een antwoord verschaft de vragen die het nut in twijfel trekken.

Wat het initiatief betreft, het is niet het mijne, het is informeel, om er deel van uit te kunnen maken zal je goed moeten kunnen zoeken (FB is een tijdje als podium gebruikt doch nu niet meer) opname is pas nadat X gebruikers middels diverse AS, mails en zelfs vonnissen tot verbreking overeenkomst hebben bewezen dat Y zich Systematisch niet engageert om zijn gemaakte afspraken na te komen.
Wat had je verwacht? Dat klanten het gewoon blijven slikken dat op de afgesproken datum 1 bedrijf Y meer winst kan maken op werf Z en zich dan niets aantrekt van zijn eerder gemaakte afspraken op die datum?

Nu dit is een discussie die hier niet dient gevoerd te worden.

Gebruiker21
Topic Starter

#9 , 07 mar 2013 09:15

Heu... ik zou die gast nog de gelegenheid geven zijn wisselstukken kwijt te raken, want hij heeft ook geen enkel bewijs dat ik naar een definitieve oplossing gevraagd heb!

Het werk dat hij gedaan heeft is betaald. Als ik hem nu gewoon links laat liggen en een andere chauffagist de boel laat repareren, is de zaak volgens mij gesloten.

Het is dan aan de vorige chauffagist om te bewijzen dat ik hem de opdracht gegeven heb de ketel definitief te herstellen, maar dat kan hij niet. Er is nergens een bewijs dat ik dit aan hem gevraagd heb. Geen bestelbon, geen mail, geen voicemailbericht, niets. Dus dat hij het inderdaad maar eens bewijst...

AS is ondertussen vertrokken. Uiterste datum van reparatie 22/3. Ik heb gevraagd dat hij me zelf contacteert (vast telefoonnummer, GSM nummer, e-mail adres, GSM nummer vriendin toegevoegd in de brief) om een zesde afspraak te maken. Als tegen de uiterste datum de ketel niet effectief gerepareerd is, zie ik af van zijn diensten. Kopie van de brief is ook via gewone post verstuurd...

Terug naar “Consumenten Koop”