verkoop tweedehandse spelconsole

muyterke
Topic Starter

verkoop tweedehandse spelconsole

#1 , 26 feb 2013 19:13

Situatie: Ik verkocht 2 weken geleden een playstation 3 met game erbij. De verkoper heeft deze getest bij mij thuis of deze werk en dan dus betaalt aangezien deze perfect werkte.
Nu weken later stuurt deze mij opeens dat deze geen cd's meer leest en hij zou dus willen dat ik hem het bedrag terugbetaal.

Mijn vraag is dus, of hij het recht heeft om zijn geld terug te eisen aangezien ik dacht dat na goedkeuring en betaling de koper akkoord gaat en de verkoop dus afgesloten is, en hij dus niet meer kan terugvallen op mij. Dit kan wel is waar door zijn eigen fout zijn dat deze geen cd's meer leest.

Moet ik dus het bedrag terugbetalen of is hij hiermee in de fout?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 26 feb 2013 19:39

Hangt er van af OF en WAT u op papier gezet hebt ( een verkoopsovereenkomst ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Turaki

#3 , 26 feb 2013 19:57

Voor verkoop tussen consumenten geldt de wet op garantie niet, dus kan hij zich enkel beroepen op bedrog. Hiervoor zal hij moeten bewijzen dat het gebrek bestond voor de verkoop, en dat u daarvan op de hoogte was.

Antwoordt hem dat het toestel nog werkte op het moment van verkoop, en dat u niet verantwoordelijk bent voor wat er gebeurde na de verkoop. Vermeldt ook dat u alle navolgende communicatie van hem over deze zaak zal negeren, tenzij deze bewijzen bevatten dat het probleem al bestond op het moment van verkoop.
Stel dit antwoord zakelijk en beknopt op, ga niet in discussie, en maak geen enkele andere bewering; vermeldt dus niet dat hij het toestel getest heeft, in het uiterste geval zou aan u gevraagd kunnen worden om dit te bewijzen, terwijl op dit moment de bewijslast bij hem ligt.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2013 11:06

Volledig akkoord met Turaki. Voor hetzelfde geld had de koper een defect toestel thuis staan, koopt hij een werkend toestel van de topic starter, beweert nu dat dit niet meer werkt, en stuurt het defect toestel terug en houdt het werkende van de topic starter. Mooie deal in dat geval: de topic starter heeft dan betaalt voor het defecte toestel dat hij reeds had.

Dus zoals Turaki zegt: Kort mailtje terugsturen met de melding dat op verkoop tussen particulieren de wet op garantie niet geld. Dat u gerust het geld wil terugbetalen als de koper kan aantonen dat het toestel nooit gewerkt heeft. Vraag hem ook waarom hij pas weken na de aankoop het defect meldt? Dit geeft aan dat hij het toestel weken kunnen gebruiken heeft zonder probleem?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”