2dehandswagen gekocht en een verborgen gebrek gevonden

bijoux206
Topic Starter

2dehandswagen gekocht en een verborgen gebrek gevonden

#1 , 22 feb 2013 17:25

heb in het begin van deze week een wagen gekocht van een particulier
ziet er als een perfecte wagen uit is een bora van 2003 kwa carrosserie in zeer mooie staat op wat min puntjes maar dat is normaal,
nu was ik wat ongerust over de staat en heb ik toch even mijn carrossier geraadpleegd aangezien ik een klein vermoeden had deze ooit een ongeval had gehad
had de koper meermaals gevraagd of dit zo was en hij zei van niet.
mijn carrossier heeft men vermoeden direct bevestigd dat deze een ongeval heeft gehad en de wagen niet 100% meer recht staat van voor
nu is mijn vraag wat ik nu kan doen, de wagen is super voor de rest maar het is mij niet vermeld dat deze een ongeval had,
ik heb natuurlijk een contractje getekend met een clausule voor te vermelde schade of opties of gebreken dees is leeg, dus is de wagen 100%
er staat echter geen clausule in men contract dat ik de wagen koop in de staat dat die zich gevind op de dag zelf, dus ik verwacht een ongeval vrije wagen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 feb 2013 20:07

bij een particulier heb je geen verhaal !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#3 , 22 feb 2013 20:24

En HOE weet doe carrosserie dat? Zet die carrosserie firma dat op papier met BEWIJZEN?
Was het de eerste eigenaar?

Reclame

freelance

#4 , 23 feb 2013 01:06

Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.

Dit geldt OOK voor particulieren . Zeker wanneer er geen clausule opgenomen is ""dat u de wagen koopt in de staat waarin die zich bevindt ".
Het bewijs dient geleverd door een expert .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

denlowie

#5 , 23 feb 2013 07:21

Een particulier kan nooit een factuur geven, dus is het een overeenkomst en ieder normaal mens weet dat men er in schrijft gekocht in de staat dat hij bevind, ook in de overeenkomsten die men kan downloaden staat dit altijd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bijoux206
Topic Starter

#6 , 23 feb 2013 09:23

En HOE weet doe carrosserie dat? Zet die carrosserie firma dat op papier met BEWIJZEN?
Was het de eerste eigenaar?
is ni echt moeilijk niet te bewijzen, en hij kan het zeker doen kan ik het zelf
in elk onderdeel van vw staat een vw stempel
en in deze vervange onderdelen staat geen stempel,
en een carrossier kan altijd meer zien dan wij weten waar ze op moeten letten

bijoux206
Topic Starter

#7 , 23 feb 2013 09:24

Een particulier kan nooit een factuur geven, dus is het een overeenkomst en ieder normaal mens weet dat men er in schrijft gekocht in de staat dat hij bevind, ook in de overeenkomsten die men kan downloaden staat dit altijd.
ja en in deze over1komst staat het niet in

bijoux206
Topic Starter

#8 , 23 feb 2013 09:25

Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.

Dit geldt OOK voor particulieren . Zeker wanneer er geen clausule opgenomen is ""dat u de wagen koopt in de staat waarin die zich bevindt ".
Het bewijs dient geleverd door een expert .
heeft u enkel idee hoe ik stappen kan ondernemen

freelance

#9 , 23 feb 2013 13:02

Eerst gebreken laten vaststellen door expert .
Dan verkoper aangetekend in gebreke stellen. ( je kunt eerst telefonisch of mondeling proberen ) .
Schadevergoeding laten bepalen door expert .
Indien verkoper niet reageert , advocaat inschakelen ( maakt altijd meer indruk ) .
Mogelijks via uw rechtsbijstandsverzekering ( navragen ) .

roharro

#10 , 23 feb 2013 13:18

ik heb natuurlijk een contractje getekend met een clausule voor te vermelde schade of opties of gebreken dees is leeg, dus is de wagen 100%

Lees ik goed dat u - als koper- een document hebt ondertekend waarbij u verklaard hebt dat de wagen 100 percent in orde was?
In dat geval zal het moeilijk zijn om gelijk te halen, zeker als deze wagen de technische controle zonder problemen is doorgekomen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bijoux206
Topic Starter

#11 , 23 feb 2013 14:34

Lees ik goed dat u - als koper- een document hebt ondertekend waarbij u verklaard hebt dat de wagen 100 percent in orde was?
In dat geval zal het moeilijk zijn om gelijk te halen, zeker als deze wagen de technische controle zonder problemen is doorgekomen.
dat leest u dan verkeerd ik zei van dat in het contractje een clausule staat waar de schade en eventuele opties zou moeten staan maar daar staat niets

dan ga ik er van uit dat de wagen 100% in orde zou moeten zijn heb dit nergens neergeschreven

freelance

#12 , 23 feb 2013 14:44

Is het mogelijk het contract hier op te zetten ( mits schrapping van namen en gegevens ) .

roharro

#13 , 23 feb 2013 16:33

dat leest u dan verkeerd ik zei van dat in het contractje een clausule staat waar de schade en eventuele opties zou moeten staan maar daar staat niets

Als daar niets staat hebt u getekend voor ontvangst van een wagen in perfecte staat.
Voor 100 percent sluitend antwoord moeten we de inhoud van het kontrakt kennen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

freelance

#14 , 23 feb 2013 20:10

Zelfs een wagen in ( ogenschijnlijk ) perfecte staat ( geldig keuringsbewijs enz...) kan verborgen gebreken hebben . De verkoper dient te bewijzen dat hij de koper gevrijwaard heeft voor deze gebreken .

Art. 1626. Zelfs wanneer bij de koop geen beding omtrent de vrijwaring is gemaakt, is de verkoper van rechtswege verplicht de koper te vrijwaren voor de uitwinning die hij ondergaat op het geheel of op een gedeelte van de verkochte zaak, of voor de lasten die iemand beweert op die zaak te hebben, en die bij de koop niet zijn opgegeven.

Jabo

#15 , 04 mar 2013 11:57

Ik vraag me af wat nu eigenlijk het verborgen gebrek is? De wagen rijdt super en mag op de openbare weg rijden.
Jabo

Terug naar “Consumenten Koop”