Beste,
Ik kreeg onlangs een gepeperde rekening voor de ontvangst van een pakketje met een kleedje uit Australie verstuurd via Fedex,
mn voor het pakje 21,30 EUR + admn 10,50 EUR = 31,80 EUR
Ik belde met Fedex om te horen hoe de berekening hiervan in elkaar zit, en kreeg te horen dat de tax op het pakje 21% zou zijn of een aanvangsttarief kan ook aangerekend zijn.
Het pakje had de kostprijs van 57,97 EUR (waarvan een 10 EUR verzendingskosten). 21,30 EUR douane is dus totaal overdreven.
Mijn vraag is nu,
1) Mag er een aanvangsttarief wordt aangerekend, en dus meer dan 21% douanerechten door Fedex? Wat zijn de regels hiervoor... het is me totaal niet duidelijk. Zijn dit commerciële richtlijnen die Fedex mag volgen?
2) Fedex heeft me niet gevraagd of ik de douaneformaliteiten zelf wilde verrichten, zoals aangegeven op overheidssite (http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/cit ... kket.htm#c" onclick="window.open(this.href);return false;) dat dit wel zou moeten: De koerierdiensten moeten de geadresseerde evenwel de vrijheid laten om eventueel zelf of door een door de geadresseerde vrij gekozen vertegenwoordiger de douaneformaliteiten (indienen van een douaneaangifte) te laten verrichten.
Ik vermoed dat de douanekosten geldig zullen zijn (anders zou het maar echt erg zijn van Fedex) - kan iemand dit alsnog bevestigen? Maar wat met de administratiekost aangezien ik niet ben gevraagd om de formaliteiten zelf te regelen. Kan ik deze weigeren?
Alvast bedankt voor jullie feedback..