Recht op een gratis vervangwagen, ja of neen?

petervissers
Topic Starter

Recht op een gratis vervangwagen, ja of neen?

#1 , 09 feb 2013 01:05

Sinds 9 juni 2011 ben ik eigenaar van een toen splinternieuwe Dacia Duster, benzine. Vanaf afgelopen zaterdag kregen we een probleem met het verbruik van de wagenen hij schokkerde soms ook tijdens het rijden. Mijn vriendin neemt maandag contact op met de garage waar we het voertuig gekocht hebben, en die raadden ons aan om de wagen vol te tanken, de km's op te schrijven en dan te zien of er een groot verschil is in verbruik. Het schokkeren lag volgens de garage aan de koude.

Dinsdagmorgen wil mijn vriendin de wagen starten, maar pas bij de 5de poging slaagt ze daarin. Terug telefonisch contact met de garage, en de afspraak om de wagen woensdagavond binnen te brengen voor controle. Dinsdag en woensdag geen problemen meer gehad met starten of rijden, de wagen wordt woensdag bij de garage afgeleverd. Donderdag zou ze hem terug kunnen afhalen.

Donderdag telefoon van de garage: er is inderdaad iets mis met de wagen, wanneer hij aan de computer wordt gehangen krijgen ze een foutmelding, alleen weten ze niet waar de fout zit. Er wordt druk over en weer gemaild met Renault om een oplossing te vinden. Donderdag geen wagen, maar het zou vrijdag in orde komen.

Vrijdag wederom telefoon van de garage. De computer van de wagen is gereset, maar nu doet hij niks meer. Opnieuw moet er contact worden opgenomen met Renault om de oorzaak hiervan te kennen.

Op de vraag of er voor een vervangwagen kon gezorgd worden was het antwoord: ja, aan 30€ per dag. Mijn vriendin heeft telefonisch contact opgenomen met Renault België met de vraag of er via hen voor een gratis vervangwagen gezorgd kon worden. Antwoord van de klantendienst: we zullen er een dossier van opmaken en prioritair behandelen. Nog steeds geen antwoord ontvangen.

Nu is mijn vraag de volgende: kan ik van mijn garage of merk een gratis vervangwagen eisen? Ik heb 20 maanden geleden een nieuw voertuig gekocht, waarvoor ik trouwens 36 maanden fabrieksgarantie kreeg, in de veronderstelling dat ik meerdere jaren met dat voertuig zou kunnen rondrijden, zonder mankementen. Dit blijkt dus niet het geval, aangezien hij nu in de garage staat.

Daar bovenop komt dan nog het feit dat, in plaats van de wagen te repareren hij nog verder stukgemaakt werd door een medewerker van de garage. Aangezien het nu weekend is, en er in het weekend geen reparaties plaatsvinden, zal ik minstens 4 dagen geen gebruik kunnen maken van mijn wagen. En als de wagen maandag niet klaar is, zal het nog langer duren. Kan ik hiervoor een vergoeding eisen?

Ik heb ook getracht om via mijn verzekering een vervangwagen te krijgen, de wagen is omnium verzekerd, maar daar kreeg ik enkel een vervangwagen als mijn wagen naar de garage werd getakeld.

Door deze ervaring met mijn garage weet ik 1 ding zeker: voor verder onderhoud zoek ik wel een andere Daciadealer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantre

#2 , 09 feb 2013 07:10

Krijgt u ook een vervang tv mee als u uw nieuw toestel terug brengt voor reparatie onder garantie ?
Best mogelijk van wel maar dit is dan een commerciel geste zeker als dar voor niks zal zijn.
Er zijn denk ik geen bepalingen binnen de garantiewetgeving die een verplichting opleggen om voor u een vervangwagen
te voorzien en nog minder een vergoeding zonder reden. Een normaleherstelperiode heeft m.i. geen aanleiding voor schadevergoeding
Maar is uw verhaal niet wat kort door de bocht ? Ik zie toch nergens dat de garagist op een ernstige manier verzaakt aan zijn
verplichtingen. U spreekt nu al over te lange hersteltijd, kapot maken, vergoedingen eisen en dies meer terwijl u daar geen feitelijke bewijzen voor
aanbrengt. Consumentenbescherming ? Oke maar er zijn grenzen.

Fore

#3 , 09 feb 2013 09:39

Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.

Art. 1649quinquies. § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.

§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan.
U zal uw schade dienen te bewijzen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Jef 007

#4 , 09 feb 2013 12:32

u heeft bij de aankoop van de wagen geen vervangwagen bedongen, dus alles wat de garage eventueel extra voor u zou kunnen doen == commerciele geste

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 feb 2013 15:11

u heeft bij de aankoop van de wagen geen vervangwagen bedongen
Is dit gebruikelijk? Mijn vriendin heeft in de nabije toekomst misschien een nieuwe wagen nodig. Misschien is het bovenstaande wel leuk om te laten opnemen in het garantiecontract (dat ze standaard al mogen optrekken tot vijf jaar, zoals ik bij mijn wagen onderhandeld heb).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jef 007

#6 , 11 feb 2013 16:48

is mi. niet gebruikelijk, maar vragen staat vrij
en
een zot kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen antwoorden

petervissers
Topic Starter

#7 , 11 feb 2013 17:32

Ik heb inderdaad de vervangwagen niet bedongen toen ik mijn wagen kocht. We zijn ondertussen al enkele dagen verder, en het ziet er niet naar uit dat de wagen snel klaar zal zijn. De garage moest zelfs contact opnemen met Renault France omdat Renault België niet verder kon helpen. Maar Frankrijk laat voorlopig niks meer van zich horen, dus zal ik de wagen nog minstens 2 dagen, en waarschijnlijk langer, moeten missen.

Na contact met de klantendienst van Renault België, er is blijkbaar geen aparte klantendienst voor Dacia, liet men ons weten dat bij aankoop van een Renault de vervangwagen in de garantie betrokken wordt. Dacia geeft geen vervangwagen. Maar is Renault niet de eigenaar van Dacia? Dus waar zit dan de logica?

Kan er iemand mij vertellen hoe lang de 'redelijke termijn' duurt, en wat men verstaat onder 'ernstige overlast voor de consument'. Ik zit nu al 5 dagen (donderd t.e.m. maandag), en er zullen nog autoloze dagen volgen, zonder wagen, en ondervind hier welk degelijk overlast van.

petervissers
Topic Starter

#8 , 11 feb 2013 17:41

Aan Jef 007, ik ben zaterdag persoonlijk langsgeweest bij mijn garage, maar van enige commerciële geste kon geen sprake zijn. Blijkbaar redeneert mijn garage, misschien doen andere dat ook, de klant z'n geld is binnen, dat hij voor de rest z'n plan trekt. Ik kreeg een paar weken geleden reclame van Dacia, als ik een klant aanbracht tijdens het autosalon, dan kreeg hij de metallic-lak twv 300€ gratis, en ik kreeg een tablet. Das een commerciële geste die ze doen die in hun voordeel is. Als consument blijf je blijkbaar in de kou staan. Maar door deze ervaring weet ik nu dat ik bij een eventuele nieuwe wagen de vervangwagen zal bedingen, en anders zal het een ander merk worden.

ganapathi tantre

#9 , 11 feb 2013 18:24

Er is een fruitsappenproducent die eigendom is van coca cola company. Als mijn doos fruitsap zuur zou zijn dan krijg ik geen fles cola light in de plaats.
Bovendien is Dacia een low price product en het wordt ook zo in de markt gezet. Je kan dan ook niet verwachten dat u dezelfde diensten krijgt.

petervissers
Topic Starter

#10 , 11 feb 2013 21:58

Er is een fruitsappenproducent die eigendom is van coca cola company. Als mijn doos fruitsap zuur zou zijn dan krijg ik geen fles cola light in de plaats.
Bovendien is Dacia een low price product en het wordt ook zo in de markt gezet. Je kan dan ook niet verwachten dat u dezelfde diensten krijgt.
Als jouw fruitsap zuur is, verwacht je toch dezelfde service als wanneer je cola light slecht zou smaken, ook al zijn het 2 verschillende dranken van dezelfde eigenaar. Voor een Renault uit dezelfde prijsklasse zou ik wel een vervangwagen krijgen, dus nogmaals, waar zit de logica. Of ben ik als consument 'minder' in de ogen van Renault omdat ik geen echte 'Renault' heb gekocht, maar slechts een afgeleid product van een dochteronderneming.

ganapathi tantre

#11 , 11 feb 2013 23:08

ik vrees dat je het niet volledig snapt. Dacia en Renault zijn juridisch gezien 2 totaal verschillende bedrijven en hebben buiten aandeelhouderschap niks met elkaar te maken. Voor zover ik weet kan u een bedrijf geen verplichting op leggen omdat het aandeelhouder is van een ander bedrijf.

En dat heeft niks te zien met feit dat ze u zouden discrmineren op productkwaliteit alhoewel ik denk dat u daar wil op aansturen maar ook dat is geen argument
Eigenlijk hebt u geen poot om op te staan. Want zelfs al duurt de reparatie nog een week zelfs dan is het zeer te betwijfelen of eender welke rechter zou oordelen dat dit ver over de schreef is. Bent u niet tevreden van de gevoerde politiek door Dacia dan koopt u de volgende keer maar een ander merk. Wie weet hebt u daar meer geluk maar ik zie echt niet in in welke mate u hier van Dacia en/of Renault ontevreden kan zijn tenzij het niet willen volgen van uw eigen politiek . Maar dat is voor uw rekening
Ik denk zelfs dat zomaar een gratis vervang wagen geen algemene politiek is ik weet het niet. Zelf rij ik met een auto van straks bijna 50 jaar ik koop dus geen nieuwe en heb ook geen klachten over mijn garagist want dat ben ik zelf. Zoals ik reeds eerder zei aan consumentenrecht is wel een einde en ik denk niet dat u hier tot nu toe tekort is gedaan

freelance

#12 , 11 feb 2013 23:21

Nochtans is het zeer eenvoudig .....
Het enige waar we hier kunnen over adviseren is het juridische aspect ,
en dit is perfect weergegeven door Fore hierboven op 9 februari . Dit is de wetgeving op garanties voor consumenten , niets meer en niets minder .
Men kan dit terugvinden bij de FOD Economie :
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... _garantie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Al de rest hoort thuis op fora die zich bezighouden met consumenten geklaag .
Vervangwagens en fruitsappen doen hier niets ter zake .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Xastheron

#13 , 12 feb 2013 09:51

Niet alle garages hebben zelf vervangwagens. Vervangwagens onderhouden kost ook geld. Niet alle vervangwagengebruikers gaan even zorgvuldig om met vervangwagens (brengen hem bijna leeg binnen, melden schade niet...). Deze kost wordt ergens gerecupereerd, namelijk in een "huurprijsje". Zelfde vervangwagen via verhuurbedrijf kost u waarschijnlijk zelf een stukje meer dan de €30/dag die u aanhaalt.

Enige keren dat ik een vervangwagen gratis heb weten krijgen is bij ongeval totdat de expertise uitgevoerd is, bij "onvoorziene omstandigheden tijdens bestelling" (centraal magazijn dat de onderdelen niet op tijd levert, overmacht dus) en bij mijn lokale verdeler van merk X, die daar nu ook mee gestopt is gezien de vorige vervangwagen eens gedemonteerd is door de ontlener (je wil niet weten wat die man er allemaal heeft uitgehaald).

bakkietje

#14 , 12 feb 2013 12:02

Ik begrijp TS best.

Volgens de garantievoorwaarden/verzekering heeft TS waarschijnlijk geen aanspraak op een gratis vervangwagen.
De garage/verzekering handelt hier volgens het boekje, hetgeen hun volste recht is. Maar persoonlijk vind ik dit geen service van de garage.
Ik zou toch onderhandelen om die gratis vervangwagen/mindering in huurprijs.

Bij mijn erkende merkengarage zijn alle vervangwagens gratis, ook al gaat het maar over gewoon onderhoud.
Mijn autoverzekering heb ik uitgebreid met een Top-bijstand formule. Kost misschien 70 à 80€/jaar, maar dekt zoveel meer.

Uiteraard is een goede garage/verzekeringmakelaar ook zo zijn geld waard.

Juridisch gezien, heeft u waarschijnlijk geen poot om op te staan, maar u mag gerust uw ongenoegen laten weten aan garage/makelaar/...

Terug naar “Consumenten Koop”