Autoschade door officiële verdeler

Asterx
Topic Starter

Autoschade door officiële verdeler

#1 , 08 feb 2013 16:59

Vorig jaar een Ford Galaxy gekocht, bouwjaar 10/2007, eerste ingebruiksname 01/2008.
Auto is afkomstig van een leasingmaatschappij, die de wagen op de correcte tijdstippen bij een officiele dealer in w-vl
voor onderhoud & herstellingen.

Vandaag, krijg ik een panne met deze wagen, start niet meer. ik zoek achter het probleem, en wat blijkt,
de alternator hangt los. Ik kan deze op en neer bewegen en zie dat er geen bouten zijn ingevezen. (bouten zijn 115mm lang)
Bij controle van het onderhoudsboekje blijkt dat de verdeler waarbij de leasingmaatschappij klant was, de alternator had vervangen eind 2009.
Ik contacteer de garage, en vraag hen of deze een herstelling hebben uitgevoerd aan de wagen, men vertelt enkel de alternator te hebben vervangen.
Ik vertelde dat deze alternator niet vastgemaakt was bij de vervanging van het defecte stuk, en dat dit dus de oorzaak was van mijn panne.
Vroeg vervolgens vriendelijk of men het zag zitten deze menselijke fout recht te zetten zonder verdere kosten aan te rekenen daar de panne zich niet voordoet vanwege slijtage op het onderdeel,
maar door een vergetelheid van de garagist.

Zijn antwoord; ik kan u hierop geen garantie geven omdat dit al meer dan 2 jaar geleden is.
Hij wou wel de bouten opsturen zodat ik deze toch nog zou kunnen inbrengen, wat ik onmogelijk zelf kan doen.
Een beetje aandringen hielp evenmin.

Deze panne kost mij ongeveer 425€ btw inbegrepen, exl. werkuren.

Bij Ford klachtendienst verwees men naar het "zelfstandige statuut" van de garagehouders, en men hier geen stelling konden innemen.

Kan ik hier iets tegen ondernemen? Of gewoon zelf opdraaien voor de kosten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loeki

#2 , 08 feb 2013 18:18

Na bijna 4 jaar zal U zeker geen garantie daar meer op kunnen bekomen
Wie zegt U dat er sindsdien niemand anders meer aan gewerkt heeft, bv om de v-snaar aan te spannen die de alternator aandrijft (of zelfs te vervangen)
In die 4 jaar zal de wagen waarschijnlijk toch al minstens 4x ergens binnen zijn geweest voor zijn jaarlijks onderhoud

Een wagen kost nu eenmaal geld en er kunnen nu eenmaal defecten aan komen. Hier dient men dus geld voor te voorzien. Spijtig maar helaas

Asterx
Topic Starter

#3 , 08 feb 2013 19:23

Loeki, auto is 1 jaar in mijn bezit -> herstelling uitgevoerd op 12/2009.

Als U een band laat vervangen, hoopt u toch ook dat men deze vastzet met alle moeren i.p.v. een paar?
Men heeft het onderdeel niet vastgemaakt met bouten, en deze bouten kan men bij deze wagen niet demonteren ZONDER de helft af te breken, deze kunner er dus ook niet uit trillen.
Deze wagen is steeds bij dezelfde garage binnengebracht, tot 1 jaar geleden, en dit is het eerste mankement dat er zich voordoet.
Dus, 100% zekerheid, dat er geen ander aan de wagen gewerkt heeft, en zeker niet op die plaats, althans volgens de garagehouder.
dat een wagen geld kost, weet ik, maar dat ik dien op te draaien voor een fout van een garagist, vind ik ver gezocht.
Indien de mogenlijkheid er is, zal ik het ook niet nalaten deze mogenlijkheid aan te spreken om deze kost op de veroorzaker te verhalen.
vandaar de vraag, of deze mogenlijkheid bestaat.
De wagen is op die 4j volgens het boekje 8 keer onderhouden geweest bij die dealer, dus, goed onderhouden.
Dit gaat over een menselijke fout, en geen slijtage!

Reclame

Jef 007

#4 , 08 feb 2013 19:29

op 2de hands goederen zit 1 jaar garantie
maar het zal aan u zijn om de dealer en/of invoerder te overtuigen in dit geval

Asterx
Topic Starter

#5 , 08 feb 2013 21:50

Garantie is niet meer van toepassing op de wagen. Deze is in januari verlopen.
Het onderdeel in kwestie heeft geen 30.000km meegegaan, vanwege het nalaten deze met bouten te bevestigen.

freelance

#6 , 08 feb 2013 23:40

A/ Niet langer onder garantie . Garage niet verantwoordelijk.
B/ Alternator dient om electriciteit op te wekken . Daarvoor draait er een V-riem op . Als alternator volledig los komt , loopt de riem er onmiddelijk af ( en ook van al de rest ) .
Alternator heeft dus vast gezeten met bouten, tot op het allerlaatste ogenblik wanneer de riem er af geslagen is , en andere zaken dan ook niet meer functioneren.
Als de garagist u de bouten wil bezorgen , dan is het moeilijk aan te nemen dat alternator er vroeger met een koordje zal bijgehangen hebben.
Conclusie : bouten zijn losgeraakt door trillingen ,of AFGEBROKEN , wat normaal kan zijn na 3 of 4 jaar .
C/ Nazicht van enkele elementaire zaken aan een wagen ( zoals oliepeil controleren , bandenspanning , spanning of slijtage op de V-riem ) zijn werkzaamheden die iedere goede automobilist ZELF doet . Een alternator met loskomende bouten geeft automatisch een te slappe V-riem.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Asterx
Topic Starter

#7 , 09 feb 2013 01:41

A/ Niet langer onder garantie . Garage niet verantwoordelijk.
B/ Alternator dient om electriciteit op te wekken . Daarvoor draait er een V-riem op . Als alternator volledig los komt , loopt de riem er onmiddelijk af ( en ook van al de rest ) .
Alternator heeft dus vast gezeten met bouten, tot op het allerlaatste ogenblik wanneer de riem er af geslagen is , en andere zaken dan ook niet meer functioneren.
Als de garagist u de bouten wil bezorgen , dan is het moeilijk aan te nemen dat alternator er vroeger met een koordje zal bijgehangen hebben.
Conclusie : bouten zijn losgeraakt door trillingen ,of AFGEBROKEN , wat normaal kan zijn na 3 of 4 jaar .
C/ Nazicht van enkele elementaire zaken aan een wagen ( zoals oliepeil controleren , bandenspanning , spanning of slijtage op de V-riem ) zijn werkzaamheden die iedere goede automobilist ZELF doet . Een alternator met loskomende bouten geeft automatisch een te slappe V-riem.
(zie vorige post: garantie niet meer van toepassing)

Deze bouten kunnen normaal niet lostrillen daar men er normaal locktide aanbrengt bij het bevestigen ervan.
Plaats voor de alternator om te bewegen is er amper, door de ontbrekende bouten helt de alternator ongeveer 1cm over.
Bouten zijn 11.5cm lang. Speling om eruit te vallen is er niet. (daarvoor zijn ze 4cm te lang ongeveer)
Je moet maar eens googlen, en kijken hoe weinig plaats er zich rondom de bouten bevind.
Riem zit er nog op, en voor zover gezien, geen scheuren.
Nazicht van de wagen gebeurt maandelijks. (oliepeil, bandenspanning,....) Wagen geeft zelf ook aan indien er iets niet klopt met zulke dingen via dashbord. (lampje stuk, bandenspanning,...)

Bouten die afbreken na 4 jaar is zeker niet normaal, er zijn geen resten te zien van een afgebroken bout. (moer zit immers aan de alternator vastgelast, dus er zou toch iets achter moeten blijven denk ik zo)
Maar in dit geval, zijn er geen bouten gebruikt. Alternator heeft er sinds de eerste dag dat hij geplaatst is, los ingezeten.

Ik zal trachten morgen eens een paar foto's te nemen, en deze te plaatsen zodat je jezelf een beeld kan geven hoe het er allemaal uitziet.

loeki

#8 , 09 feb 2013 07:22

Asterx:
Contradixie in Uw antwoorden........................
Garagist is bereid U de bouten te bezorgen....gratis nog wel
U schrijft dat U ze niet kan plaatsen, doch aan de andere kant wel een volledige technische uitleg over het hoe en wat en bent zelfs zo technisch, dat U kan zeggen waarom Uw voertuig niet meer start.

Freelance heeft U een volledig correct en praktijkgericht antwoord gegeven

Al was het voertuig slechts 2 dagen in Uw bezit, dan nog kon U geen aanspraak maken op de garantie rustend op de herstelling (daterend van 2009), doch enkel op de garantie op de aankoop van een occasie voertuig, zijnde 1 jaar.

Uw garantie termijn is voorbij nu en de garagist wilde U uit coulance de bouten gratis geven

U heeft totaal geen zaak en zal ook bij geen enkele expert Uw gelijk kunnen halen in deze

Het is bovendien onmogelijk sterk te maken dat de alternator bijna 4 jaar zonder bouten of met niet vastgedraaide bouten op zijn plaats is blijven zitten

Asterx
Topic Starter

#9 , 09 feb 2013 11:45

Loeki,

Het wil niet zeggen dat omdat iemand een technische uitleg geeft, zelf de middelen ter beschikking heeft voor demontage.
Heb jij éénig idee over hoe het er effectief uitziet in de motor? Anders kan je echt niet begrijpen hoe het zich allemaal kan voordoen.
Ik ben vroeger een beetje gaan helpen in een garage, en bezit dus een klein beetje kennis van zaken.

Vanochtend werd de alternator deels gedemonteerd, Bleek onderaan toch 1 bout te bevatten waarmee het stuk vastzit aan de suppor. (wat men dus niet zo kan zien)
Aan de alternator zelf zit de pully die ook gemonteerd staat op een ander onderdeel, vandaar dat de alternator op zijn plaats werd gehouden met een kleine speling door het ontbreken van
de bovenste bout. Doordat er op dit stuk serieuse krachten komen te staan door het ontbreken van de bovenste bout, is het afgescheurd, wat dus verklaart dat de alternator gisteren gewoon los zat.
Tot voorgaande berichtgeving heeft deze dus geen 3 jaar los gezeten, wat er dus op het eerste zicht wel op leek. Indien er wel een bout had gezeten, en deze was losgeraakt of gebroken, dan had ik op zijn minst uitsparingen gehad in het gat waarin deze zich bevond, wat niet zo is.

Garagist is bereid deze bouten te bezorgen, mooie geste, dat klopt, boutje kost 3 euro per stuk, dus maximaal 10€. Werkuren daarintegen, duurt zeker een halve dag voor demontage & hermontage van onderdelen, wat dus een duit kost aan werkuren. ( 70€/u exl. btw indertijd bij het laten uitlezen van een foutcode, door een officiële verdeler) Doch is de schade die ik heb opgelopen door een nalatigheid van 1 van zijn werklieden.
Onderaan hopelijk vind je een kleine afbeelding terug van het betreffende onderdeel, foto is wel een alternator van een focus, maar is net hetzelfde qua uiterlijk.

Met de nieuwe informatie, ga ik maandag toch nog eens terugbellen naar desbetreffende garagist, en zien of er al dan niet toch nog éénige vorm van overeenkomst kan bekomen worden.
Anders, zoals ondertussen wel duidelijk geworden is, zal het mijn portefeuille zijn die wat grammen minder zal wegen.
Laatst gewijzigd door Asterx op 08 dec 2013 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Jef 007

#10 , 09 feb 2013 12:25

neem contact met FORD invoerder, misschien zijn zij bereid tot commerciele geste

Lightning

#11 , 09 feb 2013 20:07

...Doch is de schade die ik heb opgelopen door een nalatigheid van 1 van zijn werklieden...
En welk bewijs hebt U hiervan? Tot dusver bestaat uw verhaal slechts uit wilde veronderstellingen.

Asterx
Topic Starter

#12 , 09 feb 2013 21:12

Bewijs? goh, moeilijk te bewijzen niet?
Maar nog moeilijker, een andere oorzaak vinden die deze schade weergeeft.
Een wisselstuk, dat na plaatsing ervan, nog geen 30.000km uithoud?
Het stuk dat de alternator op zijn plaats hield met 1 bout, en dit gedurende 30.000km met normaal rijgedrag, gewoon afbreekt door metaalmoeheid vanwege de speling die veroorzaakt werd
door het ontbreken van 1 bout bovenaan. Er zijn geen sporen noch schade terug te vinden op de plaats waar deze had moeten zitten.
Het stuk dat afgebroken is is geen dun metalen plaatje, maar een uit 1 gegoten stuk ijzer dat dienst doet voor zowel het houden van de aircopomp, alternator e.a. zaken.

Een expert aanstellen hoef ik niet te doen omwille van de reden dat de herstelling al even voorbij is. Het had voor mij beter geweest als men hier een Km aantal had opgeplakt ipv tijd als garantie.

Wilde veronderstelling, absoluut niet -> Eerste post bleek inderdaad geen bout bovenaan te zitten, onderaan was de supor afgebroken, met als gevolg dat als je de alternator vastnam, je deze naar alle richtingen kon trekken, ook naar boven toe.
Dat was dus op het eerste zicht. Nu, bleek er wel een bout in te zitten onderaan, maar de schade is veroorzaakt door de ontbrekende bout bovenaan, indien deze er wel had gezeten, had de alternator geen speling gehad, dus zou de supor het ook niet begeven hebben door metaalmoeheid. (30.000km heen en weer geschommel had dus niet plaats kunnen vinden)

Het is makkelijk deze stelling te betwisten, maar kom eens met een andere theorie die zulke schade voortbrengt?

Lightning

#13 , 09 feb 2013 21:43

Die diagnose van uw schadegeval zou inderdaad kunnen kloppen, maar nu nog bewijzen WIE ...
Uw beschuldiging aan het adres van de garage is gebaseerd op een veronderstelling, maar geen bewijs.

Asterx
Topic Starter

#14 , 09 feb 2013 23:42

Die diagnose van uw schadegeval zou inderdaad kunnen kloppen, maar nu nog bewijzen WIE ...
Uw beschuldiging aan het adres van de garage is gebaseerd op een veronderstelling, maar geen bewijs.
Het éénigste bewijs, is het onderhoudsboekje, dat telkens correct ingevuld werd door een officiële garagehouder, en daar is vermeld dat men het betreffende stuk daar vervangen heeft. Alle
onderhoudsbeurten, om de 6 maand, werd bij hen uitgevoerd. Totdat ik de wagen overnam, is deze bij mijn dealer van ford binnengegaan, enkel voor het uitlezen van een foutcode.
Dus het is inderdaad zeer moeilijk te bewijzen. Ik heb niets te verliezen aangezien de garantieperiode al verlopen was voordat de panne zich voordeed, en hoop dat de garagehouder inziet, dat deze vergetelheid echt wel bij
zijn garage heeft voorgedaan. Indien ikzelf het stuk bij een ander zou hebben vervangen , daar zou aankloppen, omwille van garantie die ik daar geniet op het uitgevoerde werk + stukken.

Ik kan enkel hopen op een tegenmoetkoming, zelfs al is het een klein deel ervan.

Fluppe zuutes

#15 , 10 feb 2013 09:53

Het éénigste bewijs, is het onderhoudsboekje, dat telkens correct ingevuld werd door een officiële garagehouder, en daar is vermeld dat men het betreffende stuk daar vervangen heeft.
Bewijs , correct ingevuld ??? ik heb van mijn auto 2 onderhoudsboekjes ! Officieële !

Beiden ingevuld na de eerste onderhoudsbeurd, het tweede ook maar nadien enkel maar het eerste laten verder invullen.
Heb in het tweede dus alle keus. (heb deze wagen nieuw gekocht ter info).

Als ik als leek zo makkelijk aan zulke dingen raak zal een dealer daar nog veel makkelijker mee weg kunnen komen. :mrgreen:
Voor mij zijn onderhoudsboekjes zo goed als een carpass, ook iets waar soms de waarheid ver te zoeken is. :shock:

Ik beweer helemaal niet dat dat bij u het geval is, ik geef maar aan .... :wink:

Terug naar “Consumenten Koop”