Hey,
Onlangs wou ik ticketjes bestellen bij de X maar bij afrekening kwam hier ineens 1€ per ticket mobiliteitsbijdrage bij.
Ik heb helemaal geen behoefte aan het openbaar vervoer en wens hiervoor niet te betalen.
Ik heb een email naar de ab gestuurd en kreeg dit antwoord:
Uw opmerking betreffende de mobiliteitsbijdrage heeft onze aandacht weerhouden.
De mobiliteitsbijdrage werd ingevoerd naar aanleiding van een paragraaf in de beheersovereenkomst tussen AB en de Vlaamse Gemeenschap betreffende ecologisch ondernemen en stimuleren van gebruik van het openbaar vervoer. Deze past tevens in het gevoerde AB-beleid. Deze politiek wordt tevens enige jaren toegepast door het Sportpaleis te Antwerpen en Vorst Nationaal te Brussel.
Naast de mogelijkheid tot het gratis gebruik van het openbaar vervoer te Brussel kan de toeschouwers tevens gratis gebruik maken van de toiletten en sanitaire ruimten (voorheen betalend).
Dus als ik te voet naar de AB ga en ik maak geen gebruik van het sanitair moet ik alsnog die extra euro betalen.
Ook nog, het ticket kost in voorverkoop 16€, aan de kassa 19€ maar per ticket komen er 2€ administratieve kosten bij (je krijgt een e-ticket dat je zelf moet afprinten) + die 1€ mobiliteitsbijdrage waardoor je dus uitkomt op dezelfde prijs als aan de kassa.
Wat ik me dus afvraag, is dit allemaal wel wettelijk en kent iemand de wetgeving hieromtrent?
Mvg,
[namen verwijderd:Vandebos]