feest zonder bestelbon, wel voorschot

Ché
Topic Starter

feest zonder bestelbon, wel voorschot

#1 , 31 jan 2013 09:57

Eind dit jaar trouwen we en hebben van een feestzaal een offerte ontvangen (mondeling en via mail bevestigd).

Nu vraagt de eigenaar via mail om een voorschot te storten van €1500. Hij zegt er bij dat bij annulatie dit bedrag ook als schadevergoeding geldt. Er staat nog niets op papier, dus heb ik hem om een voorschotfactuur gevraagd. Dit heb ik nu ontvangen maar dit is een factuur van zijn hotel en heeft enkel de melding: "voorschotfactuur te betalen via bank: -1500 euro". Het totaalbedrag onderaan de factuur is €0. De datum van het feest is wel vermeld bij 'reservatie' alsof het over een kamer gaat.

Ik vroeg hem ook voor een contractje waar alles in stond wat we besproken hadden maar daar kreeg ik een grote zucht als reactie en de melding dat de mail die hij stuurde ook rechtsgeldig was.

Ik vermoed dus dat hij één en ander in het zwart wil fixen, maar mij wel de btw laat betalen.

Hoe kan ik dit best aanpakken? Ik zou sowieso toch willen aandringen op een wettelijk correcte bestelbon, maar vrees dat als ik het per sé allemaal in officieel in het wit wil hij de prijs nog gaat aanpassen.

Zit er wel wat verveeld mee omdat we daar echt wel de feest willen laten doorgaan (qua feest zou het er prima zijn trouwens)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2013 11:14

Ik denk dat u inderdaad best een gedetailleerde bestelbon laat opstellen met daarop de prijs. Daarna kan u een voorschotfactuur vragen (verwijzend naar de bestelling) die u dan betaalt. Dit is de "normale" gang van zaken. Dring er toch op aan dat u dit krijgt en verwijs daarbij naar de afspraken die in de mail staan. Als hij toch zijn prijs omhoog zou trekken, kan u op basis van die mail eisen dat de overeenkomst uitegevoerd wordt zoals afgesproken (dus ook tegen de afgesproken prijs).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantre

#3 , 31 jan 2013 12:31

Als je het echt hard zou willen spelen omdat jullie er echt het feest willen organiseren dan zitten jullie puur en alleen al door de offerte vrij safe.
Als ik het mij goed voor heb en dat is toch in mijn bouwsector het geval is een aannemer verplicht tot uitvoering van een offerte als diegene aan
wie de offerte is gemaakt er op ingaat. Een offerte is namelijk niet zo vrijblijvend als het op het eerste zicht blijkt.
Tenzij er natuurlijk opschortende voorwaarden zijn.
Maar is nu al een voorschot voor een feest eind dit jaar niet wat raar ? ik bedoel we zijn pas 31/01 Als u nu al het budget ter beschikking hebt zou ik eerder opteren om een bedrag dat eventueel grote ris dan het voorschot op een geblokkeerde rekening te zetten ten gunste van de feestzaal. Gebeurt er ondertussen iets met de feestzaal of met u dan hebben beide partijen een zekerheid.

Reclame

denlowie

#4 , 31 jan 2013 12:55

Een factuur van zijn hotel voor een feest in zijn feestzaal, het is de zelfde eigenaar of de zelfde firma, mag één en de zelfde factuur zijn als het de zelfde eigenaar is.
De feestzaal meld ” voorschotfactuur te betalen via bank: -1500 euro". Het totaalbedrag onderaan de factuur is €0. De datum van het feest is wel vermeld bij 'reservatie' alsof het over een kamer gaat.”

Ik zie daar nu echt niks mis mee, het is tenslotte maar een voorschot, bij veel handelaren krijg je toch ook maar een ontvangst bewijs als je een voorschot betaald.

Een huwelijks feest is toch geen bouwwerf waar alles in schijven betaald word.

Als je daar je trouwfeest 12 maanden op voorhand moet bestellen dan zal de uitbater wel kandidaten genoeg hebben, en dan niet in zee gaan met mensen die al op voorhand aan het muggenziften zijn, wat gaat het dan al niet zijn bij de eindafrekening.

Heb zelf meer dan 10 jaar traiteur diensten gedaan, bij ons werd niks getekend alles ging op vertrouwen langs beide kanten, heb nooit klanten gewild die moeilijk deden, er zijn ten andere klanten genoeg.

De klant is koning maar de zelfstandige is nog steeds keizer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#5 , 31 jan 2013 13:46

Een factuur van zijn hotel voor een feest in zijn feestzaal, het is de zelfde eigenaar of de zelfde firma, mag één en de zelfde factuur zijn als het de zelfde eigenaar is.
Als de feestzaal een ander "bedrijf" is dan het hotel, moet de topic starter een factuur van de feestzaak krijgen, niet van het hotel. Of beide bedrijven dezelfde eigenaar hebben, speelt helemaal geen rol.
Ik zie daar nu echt niks mis mee, het is tenslotte maar een voorschot, bij veel handelaren krijg je toch ook maar een ontvangst bewijs als je een voorschot betaald.
Er is niets mis mee indien hotel en feestzaal inderdaad onder hetzelfde btw-nummer operereren, en indien bij deze voorschotfactuur een duidelijke verwijzing naar het offertenummer staat.
Een huwelijks feest is toch geen bouwwerf waar alles in schijven betaald word.
Irrelevant. Ik heb onlangs bouwmateriaal gaan kopen ter waarde van "amper" 2000 €, en heb mooi een offerte gekregen, daarna een bestelbon en voorschotfactuur, en bij levering de eindfactuur. Alles mooi in orde. Ik denk dat de topic starter zijn feest wel wat meer zal kosten dan 2000 €.
Als je daar je trouwfeest 12 maanden op voorhand moet bestellen dan zal de uitbater wel kandidaten genoeg hebben, en dan niet in zee gaan met mensen die al op voorhand aan het muggenziften zijn, wat gaat het dan al niet zijn bij de eindafrekening.
Irrelevant. Er is trouwens een commitment van de uitbater via mail. Als de topic starter hiermee naar de rechtbank stapt in geval de uitbater op zijn stappen terugkomt, zal de topic starter aan het langste eind trekken.
Heb zelf meer dan 10 jaar traiteur diensten gedaan, bij ons werd niks getekend alles ging op vertrouwen langs beide kanten, heb nooit klanten gewild die moeilijk deden, er zijn ten andere klanten genoeg.
Irrelevant. Da's 10 jaar geleden. De tijden zijn veranderd. Moest je nu nog op dergelijke manier zaken willen doen, zou je snel failliet zijn, vrees ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

freelance

#6 , 31 jan 2013 14:12

Of de feestzaal en het hotel onder hetzelfde ondernemingsnummer vallen kun je vrij vlot terugvinden in de kruispuntbank voor ondernemingen .
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Als er schriftelijke correspondentie bestaat die een offerte bevestigen , en dat het gaat over het huren van een feestzaal , dan is deze offerte bindend voor beide partijen .

citaat : " er staat nog niets op papier " . Staat de offerte niet op papier ?

Er is een voorschotfactuur ontvangen , die niet helemaal duidelijk is over wat het precies gaat .
Dit moet zo vlug mogelijk uitgeklaard worden , zo niet moet de factuur aangetekend geprotesteerd worden .
Feestzaal MOET een factuur opmaken , die MINSTENS verwijst naar een geldige offerte .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Ché
Topic Starter

#7 , 31 jan 2013 16:19

bedankt voor de reacties!

de offerte hebben we eerst mondeling besproken en is daarna wel per e-mail naar ons gestuurd.

ik had ook via mail gevraagd of de schadevergoeding bij annulatie (€1500 voorschot) wederzijds is. Als HIJ annuleert, ik dus een schadevergoeding zou krijgen. Maar daar heeft hij niet op geantwoord...

Op de kruispuntbank ondernemingen staan twee hotels en een restaurant op zijn nummer. Dus zowel de activiteit "Hotels en dergelijke accommodatie" als "Eetgelegenheden met volledige bediening". Op de 'vestigingslocatie' van het hotel waar de zaal is, staat echter enkel 'hotelactiviteit'.

Ik zal de eigenaar morgen eens bellen om ofwel een correcte bestelbon te maken. Of hij mij de btw niet aanrekent natuurlijk :-)

Gebruiker21

#8 , 31 jan 2013 16:54

In "normale" gevallen, moet bij annulatie het betaalde voorschot dubbel terugbetaald worden. Geen idee of dit hier (het is toch een stuk dienstverlening), ook het geval is.

Maar vraag dus zeker een (liefst gedetailleerde) bestelbon (daar zou ook het BTW nummer van de feestzaal / hotel moeten opstaan) en vraag op de voorschotfactuur (met uiteraard datzelfde BTW nummer) om te verwijzen naar de bestelbon. Dan zit u toch al een stuk safer dan nu. Laat de uitbater maar zuchten, maar duidelijke afspraken maken goede vrienden, zeggen ze altijd...

freelance

#9 , 31 jan 2013 18:20

Dit geldt voor beide partijen in het algemeen ( onafgezien de annulatievergoedng van 1500 € die alleen geldt t.o.v. klant ) .
AFDELING IV. - SCHADEVERGOEDING WEGENS NIET-NAKOMING VAN DE VERBINTENIS.
Art. 1150. De schuldenaar is slechts gehouden tot vergoeding van de schade die was voorzien of die men heeft kunnen voorzien ten tijde van het aangaan van het contract, wanneer het niet uitvoeren van de verbintenis niet door zijn opzet is veroorzaakt.

Art. 1151. Zelfs ingeval het niet uitvoeren van de overeenkomst is veroorzaakt door opzet van de schuldenaar, moet de schadevergoeding, wat betreft het verlies dat de schuldeiser heeft geleden en de winst die hij heeft moeten derven, alleen omvatten hetgeen een onmiddellijk en rechtstreeks gevolg is van het niet uitvoeren van de overeenkomst.

Art. 1148. Geen schadevergoeding is verschuldigd, wanneer de schuldenaar door overmacht of toeval verhinderd is geworden datgene te geven of te doen waartoe hij verbonden was, of datgene gedaan heeft wat hem verboden was.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus

#10 , 31 jan 2013 18:34

Er is blijkbaar één firma (bvba of nv voorbeeld) met verschillende vestigingsadressen en activiteiten kan perfect.

Gebruiker21

#11 , 01 feb 2013 07:59

Er is blijkbaar één firma (bvba of nv voorbeeld) met verschillende vestigingsadressen en activiteiten kan perfect.
Maar als ik het goed begrijp staat op het vestigingsadres waarvoor de bestelbon opgemaakt is, enkel "hotelactiviteit". Of valt een trouwfeest organiseren daar ook onder? Of speelt de vermelding van de activiteit in de kruispuntbank eigenlijk weinig of geen rol voor wat er op dat vestigingsadres effectief mag gebeuren?

denlowie

#12 , 01 feb 2013 13:31

De nace codes voor het hotel is :
55101 Hotels en motels, met restaurant
55102 Hotels en motels, zonder restaurant

Dus kan perfect onder één vestigingsadres, er is trouwens geen apart voor feestzalen, dit staat onder hotel of onder restaurent.

Gebruiker21

#13 , 01 feb 2013 15:11

De nace codes voor het hotel is :
55101 Hotels en motels, met restaurant
55102 Hotels en motels, zonder restaurant

Dus kan perfect onder één vestigingsadres, er is trouwens geen apart voor feestzalen, dit staat onder hotel of onder restaurent.
Kan 55102 gebruikt worden voor een trouwfeest waar ook het eten door de zaak verzorg wordt (dus zonder aparte traiteur)? In dat geval zal het toch 55101 moet zijn, zou ik zo denken?

denlowie

#14 , 01 feb 2013 15:54

Heb even rondom mij gekeken hier in de streek en de veel feestzalen zijn van een hotel waar uiteraard ook een restaurant is, maar zeer veel zalen die zijn verbonden aan een café met zaal waar een traiteur de maaltijd verzorgd en natuurlijk ook restaurants met feestzaal.

Franciscus

#15 , 01 feb 2013 18:32

En dan hangt het nog sterk af van welke NACE code als eerste in de statuten werd beschreven.
Zo de door mij nagekeken firma is groothandel in houtwaren terwijl ze ook groothandel in lederwaren zijn en traiteur en krantenwinkel...
Dus zal u de statuten eens moeten bekijken en als het één firma is dan staat alles beschreven op die ene firma

Terug naar “Consumenten Koop”