Aan Artemis
opletten met de nieuwe europese domiciliëringen Sepa Direct Debit deze kan men als consument niet zelf meer opzeggen enkel door en met toestemming van de schuldeiser
Bedankt jansenm, dat is interessant nieuws maar of het ook goed nieuws is?
Ik heb even gegoogeld en vond de volgende beknopte uitleg van een grootbank
https://www.belfius.be/www.dexia.be/nl/ ... rectdebit/
Als ik het goed begrijp zullen alle lopende domiciliëringen automatisch overgezet worden in een SEPA Direct Debit?
Dat vind ik niet zo goed voor de consument want stroef en minder flexibel. Op welke voorwaarden ga je dan een domiciliëring kunnen stopzetten? En hoe snel? Je hebt het dan allemaal niet meer zelf in de hand.....
Ik heb pas nog een domiciliëring met een muisklik stopgezet. Het ging over een verzekering voor pechverhelping. Naar aanleiding van de bestelling van een nieuwe wagen en een gelijkaardig aangeboden verzekering door de garage wou ik beide verzekeringen vergelijken en ik zat net voor de jaarlijkse vervaldag en debitering van mijn bestaande verzekering. Uiteindelijk ben ik toch bij mijn bestaande verzekering gebleven maar door het samenvallen van de timing had ik met het SEPA Direct Debit niet de kans gehad te vergelijken en eventueel mijn oude verzekering stop te zetten.
De klant zal met dit nieuwe systeem niet meer kort op de bal kunnen spelen
Er zal dan ook veel meer administratie voor de klant zijn want er zal correspondentie (en tijd) mee gepaard gaan om eender welke domiciliëring stop te zetten.
,