domiciliatie zonder toestemming

jujuke85
Topic Starter

domiciliatie zonder toestemming

#1 , 03 jan 2013 10:34

Sinds augustus ben ik klant bij leverancier X voor mijn gas en elektriciteit. Tot september geen probleem, ik betaalde mijn facturen per overschrijving.

Hierna pas in december mijn facturen voor oktober, november en december ontvangen. Op deze facturen staat dat het bedrag twee weken laten van mijn bankrekening afgehaald zal worden.

Toen ik het contract heb afgesloten had ik duidelijk vermeld dat ik geen domiciliering wou en per overschrijving zou betalen.

Ik heb meteen nadat ik de facturen gekregen heb een mail gestuurd naar de klantendienst met de verduidelijking dat ik mijn akkoord niet geef voor een domiciliatie.

Nu enkele dagen geleden hebben ze het bedrag toch van mijn rekening gehaald zonder een handtekening of toestemming van mij.

Ben dit meteen bij de bank gaan laten blokkeren.

Nu is mijn vraag kan ik geen stappen ondernemen tegen mijn leverancier, volgens mij is dit niet wettig.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Mvg,
Laatst gewijzigd door jujuke85 op 03 jan 2013 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2013 10:47

Vraag bij uw bank het bewijs op dat u toestemming voor domiciliëring gegeven hebt (op dit document moet uw handtekening staan). Als de bank dit niet kan voorleggen, is de bank in fout gegaan. Als de bank u een document voorlegt met een handtekening die niet de uw is, heeft uw energieleverancier (best even de naam uit uw post verwijderen) schriftvervalsing gepleegd. Dit laatste kan ik me moeilijk voorstellen. Het eerste eigenlijk ook niet, maar kom.

In ieder geval zou ik eerst uw bank aanspreken, aangezien zij toegelaten hebben dat een derde partij geld van uw rekening haalt zonder uw toestemming.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#3 , 03 jan 2013 12:37

Er ook eens de kleine lettertjes op nalezen. Mogelijks staat hierin dat jij samen met de aansluiting ook uw toestemming geeft voor domiciliering. Ik denk niet dat die grote energieleveranciers zich veel onwettings kunnen veroorloven zonder gevolgen. Ze zullen dus bijna zeker wel in hun recht zijn.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 03 jan 2013 13:42

Er ook eens de kleine lettertjes op nalezen. Mogelijks staat hierin dat jij samen met de aansluiting ook uw toestemming geeft voor domiciliering. Ik denk niet dat die grote energieleveranciers zich veel onwettings kunnen veroorloven zonder gevolgen. Ze zullen dus bijna zeker wel in hun recht zijn.
In dat geval is er weldegelijk een domiciëring getekend (de handtekening op het contract geld dan ook als handtekening voor de domiciliëring). Maar no way dat een bank een derde partij geld van uw rekening mag laten halen, zonder dat uw handtekening op een document staat dat de domiciliëring vermeld.

Maar als het zo is dat de domiciliëring in het contract vermeld staat, is het wel raar dat hij eerst facturen kreeg die via overschrijving moesten betaald worden, en dat er dan later plots op die domiciliëring overgeschakeld wordt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox

#5 , 03 jan 2013 13:48

Voor een domiciliëring moet er "een uitdrukkelijk mandaat" zijn ondertekend. Kleine lettertje in een contract zijn geen uitdrukkelijk mandaat.

mava105

#6 , 03 jan 2013 15:27

Bij Lam..... moet je bij het aansluitformulier al aangeven en ondertekenen dat je uw fakturen via domiciliering wenst te betalen. Ook moet je bank en rekeningnummer opgeven.
Heeft TS dat bij zijn aansluiting dat ook niet gedaan, maar niet gelezen heeft wat hij heeft getekend.?
TS kan best zijn aansluitingsformulier nog eens nalezen.

jujuke85
Topic Starter

#7 , 03 jan 2013 16:04

Ik heb mijn contract nog is helemaal naglezen. Nergens staat dat ik mijn facturen per domiciliering wens te betalen.

Heb wel degelijk het vakje "overschrijving" aangevinkt.

En indien er wel kleine lettertjes zouden zijn die ik over het hoofd gezien heb dan snap ik niet waarom ze pas na 6 maanden opeens met een domiciliering beginnen. Heb hun twee maal schriftelijk gemeld dat ik hier niet mee akkoord was.

Zal best maar is naar de klantendienst bellen.

artemis

#8 , 03 jan 2013 18:25

Hoe dan ook...
Bij de bank waarbij ik online bankier kan ik met een eenvoudige muisklik elke domiciliering (sorry, kan geen trema typen met de iPad) onmiddellijk stopzetten.

Gebruiker21

#9 , 04 jan 2013 12:07

Zal best maar is naar de klantendienst bellen.
Bel ook maar even naar je bank. Wie weet hoeveel onterechte domiciliëringen ze nog gaan toestaan op uw rekening.

FreelancerIT

#10 , 04 jan 2013 13:44

Als voor een domicilïering een uitdrukkelijk mandaat nodig is, hoe kon test-aankoop na een telefonisch gesprek zonder meer een domiciëring op mijn bankrekening verkrijgen?

Lanox

#11 , 04 jan 2013 13:50

Vraag dat eens aan uw bank.

jansenm

#12 , 02 apr 2013 17:48

Aan Artemis
opletten met de nieuwe europese domiciliëringen Sepa Direct Debit deze kan men als consument niet zelf meer opzeggen enkel door en met toestemming van de schuldeiser

artemis

#13 , 02 apr 2013 18:32

Aan Artemis
opletten met de nieuwe europese domiciliëringen Sepa Direct Debit deze kan men als consument niet zelf meer opzeggen enkel door en met toestemming van de schuldeiser
Bedankt jansenm, dat is interessant nieuws maar of het ook goed nieuws is?

Ik heb even gegoogeld en vond de volgende beknopte uitleg van een grootbank
https://www.belfius.be/www.dexia.be/nl/ ... rectdebit/
Als ik het goed begrijp zullen alle lopende domiciliëringen automatisch overgezet worden in een SEPA Direct Debit?
Dat vind ik niet zo goed voor de consument want stroef en minder flexibel. Op welke voorwaarden ga je dan een domiciliëring kunnen stopzetten? En hoe snel? Je hebt het dan allemaal niet meer zelf in de hand.....

Ik heb pas nog een domiciliëring met een muisklik stopgezet. Het ging over een verzekering voor pechverhelping. Naar aanleiding van de bestelling van een nieuwe wagen en een gelijkaardig aangeboden verzekering door de garage wou ik beide verzekeringen vergelijken en ik zat net voor de jaarlijkse vervaldag en debitering van mijn bestaande verzekering. Uiteindelijk ben ik toch bij mijn bestaande verzekering gebleven maar door het samenvallen van de timing had ik met het SEPA Direct Debit niet de kans gehad te vergelijken en eventueel mijn oude verzekering stop te zetten.
De klant zal met dit nieuwe systeem niet meer kort op de bal kunnen spelen :evil:
Er zal dan ook veel meer administratie voor de klant zijn want er zal correspondentie (en tijd) mee gepaard gaan om eender welke domiciliëring stop te zetten.
,

FreelancerIT

#14 , 03 apr 2013 09:48

Aan Artemis
Is er dan nog steeds een uitdrukkelijk mandaat nodig?

Ik zelf probeer domiciliëringen zoveel mogelijk te vermijden, heb al een paar keer onterechte afhalingen voorgehad, de moeite die het mij toen kostte om het geld terug te krijgen... Om dan nog maar te zwijgen over het Telenet debacle van begin 2000... 10 maand geen factuur, en dan plots alles in 1x moeten betalen...

Veel bedrijven lijken daar tegenwoordig een punt van te maken en eisen voor het minste geringste een domicilïering...

Terug naar “Consumenten Koop”