schenking van auto aan zoon

moeder
Topic Starter
Berichten: 4

schenking van auto aan zoon

#1 , 23 apr 2007 18:58

Ik bezit nog 'n zeer goede auto maar wegens gezondsheidsproblemen kan ik nog moeilijk rijden. Ik wens deze auto te schenken aan mijn zoon (dus zonder hem te verkopen).
Hoe gaat dit in zijn werk?
Met dank voor de informatie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Billie
Berichten: 70
Locatie: Borchtlombeek

#2 , 01 mei 2007 16:29

Om een geldige schenking te doen moet men enkele vormvereisten naleven:

De schenking moet uitdrukkelijk en bij notariele akte worden verleden en aanvaard. De aanvaarding moet daarenboven aan de schenker worden betekend. (Art. 932 BW)
Bij de schenking van roerende goederen (zoals bijvoorbeeld u wagen), moet een staat van schatting worden opgemaakt (Art. 948 BW) die door de schenker en de begiftigde ondertekend is en bij de minuten gevoegd werd.

Om deze formaliteiten te ontwijken kan u ook een handgift doen, daarvoor volstaat het reeds gewoon de autosleutel aan uw zoon te overhandigen. Maak wel een gewone overeenkomst ter bewijs hiervan op die door beide partijen ondertekend is en vergeet de datum niet te vermelden.

Heye
Berichten: 468

#3 , 02 mei 2007 00:05

Hallo,
Alles in het leven moet zo formeel niet gebeuren hoor.

Laat gewoon de auto op zijn naam zetten.(nummerplaat, verzekering)

Simpeler kan niet

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”