Invoerrechten China

prinsesta
Topic Starter

Invoerrechten China

#1 , 02 jan 2013 09:24

Ik zou graag enkele artikelen uit China aankopen.
Vanaf welk bedrag moet daar invoerrechten/belastingen op betaald worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973

#2 , 02 jan 2013 10:37

http://www.bpost.be/site/nl/residential ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier kan u vrij duidelijke info vinden rond die pakketten.

prinsesta
Topic Starter

#3 , 02 jan 2013 11:03

Dus ik kan op verschillende data pakketten van onder de 22euro kopen zonder er iets op te moeten betalen?

Reclame

Oude Belg

#4 , 02 jan 2013 12:20

Dus ik kan op verschillende data pakketten van onder de 22euro kopen zonder er iets op te moeten betalen?
Data hebben geen belang. Is op zich geen probleem, maar ik heb net meer dan een maand :twisted: op mijn pakje (4 ledlampjes) moeten wachten omdat het bij bpost bleef liggen voor "dedouanering". Ik moest ook omschrijving (stond op het pakje, dat trouwens geopend was), herkomst (idem) en betalingsbewijs doorsturen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Fore

#5 , 02 jan 2013 12:36

Ik bestel nogal eens wat (gadgets) uit china, ook altijd onder de 2O euro.

Eigenlijk nog nooit een probleem gehad.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jan 2013 14:23

Let hier wel mee op! Douane kan zelf bepalen dat iets meer dan 22 € waard is, en het tegen de (volgens hen) werkelijke waarde taxeren (zelfs met boetes bij wegens het aangeven van een te lage waarde). Ik ken een geval van iemand die een wielertruitje gekocht had in Korea voor 17€ of 18€. De douane had de waarde opgezocht van dit truitje en stelde vast dat deze hier tegen meer dan 50€ per stuk verkocht werden. Gevolg: waarde werd naar 50€ opgetrokken + 33% invoerrechten + 10€ administratiekosten + een boete. Kostprijs van het truitje was plots meer dan 100€ geworden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fore

#7 , 02 jan 2013 20:34

Let hier wel mee op! Douane kan zelf bepalen dat iets meer dan 22 € waard is, en het tegen de (volgens hen) werkelijke waarde taxeren (zelfs met boetes bij wegens het aangeven van een te lage waarde). Ik ken een geval van iemand die een wielertruitje gekocht had in Korea voor 17€ of 18€. De douane had de waarde opgezocht van dit truitje en stelde vast dat deze hier tegen meer dan 50€ per stuk verkocht werden. Gevolg: waarde werd naar 50€ opgetrokken + 33% invoerrechten + 10€ administratiekosten + een boete. Kostprijs van het truitje was plots meer dan 100€ geworden.
Textiel uit China is wel altijd een risico

prinsesta
Topic Starter

#8 , 02 jan 2013 22:35

ik zou graag gadgets bestellen. Ik ga eens een poging wagen. Bedankt!

Gebruiker21

#9 , 03 jan 2013 08:50

ik zou graag gadgets bestellen. Ik ga eens een poging wagen. Bedankt!
Electronische gadgets zijn eveneens risicoproducten! Als de prijs in China stukken lager is dan de werkelijke verkoopprijs hier, kan je hetzelfde voorhebben dan wat ik beschreef met het truitje.

Als de electronica dan ook nog eens namaak zou zijn, ben je nog verder van huis. Maar als je het eens wil proberen, kan niemand u tegen houden uiteraard. Voor hetzelfde geld gaat alles wel goed...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fore

#10 , 03 jan 2013 13:20

gadgets hoeven niet altijd elektronisch te zijn :)

Gebruiker21

#11 , 03 jan 2013 13:38

gadgets hoeven niet altijd elektronisch te zijn :)
Inderdaad, vandaar dat ik specifieer voor welk soort gadgets dat risico bestaat ;-). Als de topic starter een stressballetje wil invoeren van 0,50 €, zie ik weinig problemen. Idem voor van die lampjes die uitgedeeld worden op Night of the Proms. Maar als hij onder "gadgets" smartphones, tablets, etc... verstaat, kan hij mijn waarschuwing beter even nalezen...

Terug naar “Consumenten Koop”