Afbreken offerte dakwerken
Geplaatst: 26 dec 2012 18:34
Hoi,
Wij hebben in Juli 2012 via mail een offerte gekregen van een dakwerker, we hebben deze (na vergelijken van prijzen en dergelijke) in september teruggezonden via mail. De dakwerker zelf heeft de offerte niet gehandtekend, wij hebben de offerte ingescand om onze handtekening te kunnen doorgeven.
Aangezien wij niets hoorden van deze dakwerker heb ik in oktober gebeld met de vraag wanneer hij kwam, zijn antwoord was eind oktober begin november. In november nog steeds geen dakwerker gezien of gehoord, dus opnieuw gebeld en hij heeft de werken uitgesteld tot eind november begin december. Midden december opnieuw gebeld omdat we opnieuw nog niemand gezien of gehoord hadden, hij kon ons opnieuw geen definitieve datum geven en kon ook niet meer voor het einde van het jaar komen.
Aangezien onze werken in juli al zo dringend waren (hij is hier toen ook van op de hoogte gebracht), heb ik hem een ultimatum gesteld: Voor 30 januari 2013. Dit kon hij enkel proberen of waarmaken op voorwaarde dat als ze starten, ons dak open leggen en de dag nadien niet konden komen omwille van het weer de waterschade volledig onze verantwoordelijkheid is.
Ik heb toen naar onze verzekeringsmaatschappij gebeld om te vragen of we deze offerte konden tenietdoen. Volgens hen volstond een aangetekend schrijven met onze redenen van stopzetting samenwerking.
Dit heb ik dan ook gedaan, maar nu krijgen we vandaag een aangetekend schrijven terug dat we een schadevergoeding moeten betalen en kosten voor ingebrekestelling. Als we dit niet betalen binnen de 8 dagen, daagt hij ons voor de rechtbank...
In onze offerte staat een klein zinnetje "Op deze offertes zijn de Algemene Verkoopsvoorwaarden geldig", maar deze voorwaarden staan nergens opgesomd of aan ons bezorgd...
Er staat ook nergens een termijn vermeld waarbinnen deze werken dienen uitgevoerd te worden.
Ik heb nu het gevoel dat een zelfstandige dus zomaar offertes kan laten binnenkomen en deze werken niet uitvoeren omdat het maar kleine werkjes zijn, maar zo wel klanten kan op kosten jagen als ze het niet langer zien zitten om te wachten wegens de hoogdringendheid van de werken.
Mijn vraag is, kan hij dit doen en welke rechten hebben wij dan als consument?
Wat kunnen wij doen om deze kosten niet te moeten betalen? Of kunnen wij hier niet onderuit...
We bedanken jullie al voor het lezen van onze vraag en de eventuele tips of hulp dat jullie ons kunnen geven!
Wij hebben in Juli 2012 via mail een offerte gekregen van een dakwerker, we hebben deze (na vergelijken van prijzen en dergelijke) in september teruggezonden via mail. De dakwerker zelf heeft de offerte niet gehandtekend, wij hebben de offerte ingescand om onze handtekening te kunnen doorgeven.
Aangezien wij niets hoorden van deze dakwerker heb ik in oktober gebeld met de vraag wanneer hij kwam, zijn antwoord was eind oktober begin november. In november nog steeds geen dakwerker gezien of gehoord, dus opnieuw gebeld en hij heeft de werken uitgesteld tot eind november begin december. Midden december opnieuw gebeld omdat we opnieuw nog niemand gezien of gehoord hadden, hij kon ons opnieuw geen definitieve datum geven en kon ook niet meer voor het einde van het jaar komen.
Aangezien onze werken in juli al zo dringend waren (hij is hier toen ook van op de hoogte gebracht), heb ik hem een ultimatum gesteld: Voor 30 januari 2013. Dit kon hij enkel proberen of waarmaken op voorwaarde dat als ze starten, ons dak open leggen en de dag nadien niet konden komen omwille van het weer de waterschade volledig onze verantwoordelijkheid is.
Ik heb toen naar onze verzekeringsmaatschappij gebeld om te vragen of we deze offerte konden tenietdoen. Volgens hen volstond een aangetekend schrijven met onze redenen van stopzetting samenwerking.
Dit heb ik dan ook gedaan, maar nu krijgen we vandaag een aangetekend schrijven terug dat we een schadevergoeding moeten betalen en kosten voor ingebrekestelling. Als we dit niet betalen binnen de 8 dagen, daagt hij ons voor de rechtbank...
In onze offerte staat een klein zinnetje "Op deze offertes zijn de Algemene Verkoopsvoorwaarden geldig", maar deze voorwaarden staan nergens opgesomd of aan ons bezorgd...
Er staat ook nergens een termijn vermeld waarbinnen deze werken dienen uitgevoerd te worden.
Ik heb nu het gevoel dat een zelfstandige dus zomaar offertes kan laten binnenkomen en deze werken niet uitvoeren omdat het maar kleine werkjes zijn, maar zo wel klanten kan op kosten jagen als ze het niet langer zien zitten om te wachten wegens de hoogdringendheid van de werken.
Mijn vraag is, kan hij dit doen en welke rechten hebben wij dan als consument?
Wat kunnen wij doen om deze kosten niet te moeten betalen? Of kunnen wij hier niet onderuit...
We bedanken jullie al voor het lezen van onze vraag en de eventuele tips of hulp dat jullie ons kunnen geven!