Pagina 1 van 1

Garantie / herstelling (Rechten)

Geplaatst: 19 dec 2012 08:05
door thierry v
Beste !

Graag had ik een paar zaken geweten .
Ik heb momenteel problemen met mijn wagen .
Deze zou moeten hersteld worden binnen de garantie periode de wagen is nu bijna 2 jaar oud en ik heb er 5 jaar garantie op gekregen bij aankoop.
Nu wat mijn vraag is ?
Wat kan ik eisen ? zodat ik mijn voorkomend probleem niet meer zal voorhebben .
Wat kan ik verwachten i.v.m een vervangwagen periode .
Aangezien ik een rijbewijs automaat heb mag ik normaal niet met een manuele wagen rijden , heb ik dan recht op een automaat als vervangwagen ?
Ik kan wel met een manuele wagen rijden maar dit is niet wettelijk en daarom heb ik uiteraard geen automaat gekocht .

Ik voeg hieronder een kopie van mijn gestuurde mail naar de hoofd van mijn automerk.
Zo kunnen jullie zich ook een beter beeld stellen over de situatie .
Wegens bescherming zal ik wel enkele namen vervangen .
Alvast bedankt voor jullie tijd !


Beste.


Graag had ik naar aanleiding van ons telefoongesprek op 19/12/12 volgende gegevens voor u en zou ik graag nodige antwoorden ontvangen .


Ik ben eigenaar van een ... automaat.
Deze heeft ondertussen een 45 000 km gereden en volgt het voorgeschreven onderhoudsprogramma van ... bij een officiƫle garage .
Nu zijn er echter problemen met de gerobotiseerde versnellingsbak.
Deze blijft bij het verleggen van versnelling bv van Drive naar Reverse vast zitten op Drive of andersom .
Ook gebeurt het dat de boordcomputer aangeeft dat de wagen in Drive stand is maar bij het aanzetten deze toch nog in achteruit staat wat uiteraard voor zeer vervelende en
gevaarlijke situaties zorgt .
Onlangs reed ik zelf door deze situatie tegen een wagen aan bij het vertrekken van mijn parkeerplaats !
Ook stond ik op een gevaarlijk kruispunt waar ik net te ver over de stoplijn stond . Ik wou wat achteruit rijden wat niet lukte ! De versnellingsbak bleef in Drive staan .
De wagen is voor dit probleem al meerdere keren in de garage geweest 1x bij (garage B) en 2x Bij Garage ... in 9100 Sint-Niklaas .
Deze beiden hebben de wagen meerdere keren aan de computer aangesloten waar er geen foutmelding te vinden is .
Dit maakt het moeilijk om het huidige probleem op te lossen .
Bij het laatste bezoek bij Garage ... Hebben zij de versnellingsbak gekalibreerd.
Dit was voor enkele dagen goed maar tot heden zit ik nog steeds met dit vervelend en gevaarlijk probleem wat escaleert .
Mijn vaste garage is Garage ... met (garage B )wil ik niet meer samen werken door eerdere problemen met afspraken en beloftes .
Garage ... doet zijn uiterste best voor mij te bedienen en mij van dit probleem te verlossen .
Omdat wij geen foutmeldingen vinden in de wagen is dit zeer moeilijk op te sporen ook de garage ondervind mijn probleem met testritten .
Ik zou dit graag zo rap als mogelijk opgelost willen zien uiteraard maar aangezien Garage ... een garage is met een uitstekende reputatie en service is hun agenda beperkt.
Ook is dit voor hun niet mogelijk voor mij voor langere tijd te voorzien van een vervangwagen .
Daarom zou ik u dan ook vragen of er vanuit de Fiat Group hulp kan komen voor het vinden van het probleem en het bezorgen van een oplossing.
Ook zou het correct zijn volgens mij om vanuit ... Group mij te voorzien van een vervangwagen tijdens het onderzoek en de werken.
Dit is geen situatie voor in het hedendaagse verkeer rond te rijden !
Zo kunnen jullie en de garage de tijd nemen voor onderzoek en reparatie en kan ik mij veilig verplaatsen.
Ik ben zeer tevreden van de Wagen met uitzondering van het voorkomende probleem en hoop dat ... dit op een correcte manier kan oplossen met service voor de klant.
De garantie van ... is zeer uitgebreid en ik hoop dat ik op dat woord mag rekenen !
Ook heb ik de vooruitzichten om een 2de Fiat aan te kopen dus hoop ik dat in vertrouwen kan doen op vele jaren rijplezier met de gerustheid op correcte service .

Alvast bedankt voor uw tijd!

Mvg

Re: Garantie / herstelling (Rechten)

Geplaatst: 19 dec 2012 09:12
door Gebruiker21
U hebt de merknaam nog een aantal keer vergeten schrappen uit uw brief.

Verder: u hebt uiteraard recht op een herstelling binnen een "redelijke" termijn. Als dit niet lukt, hebt u recht op vervanging van uw wagen door eenzelfde (of als dit niet meer mogelijk is, een gelijkwaardige) wagen. Als ook dat niet lukt, hebt u recht uw geld terug te krijgen.

Momenteel zit je nog in "fase 1", zeg maar: men probeert het probleem te verhelpen. De vraag is hier of de termijn om dit op te lossen nog "redelijk" is. Maar daar durf ik niet meteen een uitspraak over doen. Sinds wanneer doet dit porbleem zich voor? Wanneer hebt u uw wagen voor het eerst binnen gedaan in een garage hiervoor?

Re: Garantie / herstelling (Rechten)

Geplaatst: 19 dec 2012 20:27
door thierry v
Beste Gebruiker21

Dank u voor u attentie .

De wagen is ruim een jaar geleden hier voor de eerste keer voor binnengebracht.
Ik heb momenteel een afspraak bij de garage op 7/01/13.
Het probleem daarvan is dat de garage niet meer weet wat te doen en waar te zoeken aangezien hij volgens zijn woord geen steun krijgt van de fabrikant.
Daarom ik ook contact heb genomen met de fabrikant Fiat Group dus ;) (Fiat 500 Twinair automaat bj Feb 2009 en 45 000 km )
Nu heb ik op bovenstaande mail vandaag volgent antwoord ontvangen waar ik niet van snap ?
Ze spreken daar over mijn verzekering wat ik zelf niet snap wat dit te maken heeft met mijn klacht .

Alvast bedankt voor de hulp

Re: Garantie / herstelling (Rechten)

Geplaatst: 19 dec 2012 20:28
door thierry v
het gestuurde antwoord dus op mijn bovenstaande mail.
Beste meneer ,

Ik heb uw mail aandachtig gelezen.
Gelieve uw verzekeringsmaatschappij te kontakteren en na te vragen of u via de waarborg rechtsbijstand geen tussenkomst kan bekomen.

Steeds tot uw dienst.


Met vriendelijke groeten,
Gerda Vanderspiegel
Klantendienst Fiat Insurance

Re: Garantie / herstelling (Rechten)

Geplaatst: 19 dec 2012 20:45
door freelance
Bovenstaande mail is natuurlijk geen antwoord op uw vraag .
Is blijkbaar afkomstig van de afdeling Verzekering van het merk . Aangezien ze u vragen of uw verzekering tussenbeide kan komen , heb ik de indruk dat ze de problemen op een juridisch/verzekerings niveau willen afhandelen .
Als men uw probleem technisch niet kan oplossen , dan dient er m.i. goed nagekeken te worden wat in de " garantievoorwaarden " beschreven staat .
U kunt deze voorwaarden mischien laten nalezen door uw verzekeringsagent.

Re: Garantie / herstelling (Rechten)

Geplaatst: 19 dec 2012 21:59
door thierry v
Beste ook bedankt voor u reactie.
Ik heb inderdaad ook deze gedachten.
Ik heb ondertussen alles verzonden naar mijn verzekeringsagent .
Dus verwacht ik een antwoord die ik ook zal melden voor jullie mening.
Groeten

Re: Garantie / herstelling (Rechten)

Geplaatst: 21 dec 2012 15:14
door thierry v
Nu vraag ik mijzelf ook af of het wel verantwoord is met zo een wagen te rijden ?
De verzekering is bezig met de zaak maar dit zal denk ik toch een tijd duren voor er een oplossing is tussen fiat en mijn verzekering.
Nu heb ik wel nog een voertuig maar in het woon-werk verkeer heb ik zeker 2 voertuigen nodig .
Heb ik dan recht om een vervangwagen te eisen ?
De garage heeft niet voldoende voertuigen om dit voor een langere termijn uit te lenen.
Een huren op de kosten van de fiat zou ik dan zeggen maar kan ik dat eisen ?

Mvg thierry

Verstuurd van mijn GT-B5510 met Tapatalk