verkoop 2e hands auto

angelo11
Topic Starter
Berichten: 1

verkoop 2e hands auto

#1 , 18 dec 2012 12:47

Ik heb het volgende voor : autoverkoop 2e hands die op naam staat van mijn vriendin en ook altijd geregistreerd staat op naam van mijn vriendin.
Ze vraagt die te verkopen vraagprijs € 1800. Er komt een koper die 1600 euro geeft en een voorschot van 600 euro.
Ik zet op papier dat ik voorschot ontvang van 600 euro. Ik laat wel de tegenpartij niet tekenen en ik heb geen kopie van dat handgeschreven papier.
De dag erna komt er een koper die direct € 1800 betaalt en de auto meeneemt. Ik neem contact op met de 1e koper en die dreigt nu met rechtzaak omdat hij de auto mislopen is.
Hij eist nu schadevergoeding. Wat nu ?

Auto is nooit eigendom geweest van mij en ik heb wel mijn handtekening gezet dat ik het voorschot ontvangen heb.
Kan de 1e koper mij vervolgen ? Kan hij een schadevergoeding eisen ?
Waaraan kan ik mij verwachten als hij dit doorzet ?

Graag antwoord hierop

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 18 dec 2012 12:54

Tuurlijk kan hij u vervolgen, u heeft iets verkocht en u kan niet leveren. Hij heeft nu ook recht op terugbetaling van het voorschot (logisch), plus een schadevergoeding gelijk aan het voorschot.

Burgerlijk wetboek artikel 1590: Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien: Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 20 dec 2012 08:14

“Art.1590.Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien : Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“870.Een voorschot is een som geld...dat één der partijen aan de andere overhandigt bij het sluiten van het contract. Het kan betekenen: a) dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot...b dat het contract gesloten is.-een bewijsfunctie derhalve...c dat de koper contant een deel van de prijs betaalt...-Art.1590 BW behandelt het voorschot enkel als een middel tot opzegging...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.498).

‘Er komt een koper die 1600 euro geeft en een voorschot van 600 euro. Ik zet op papier dat ik voorschot ontvang van 600 euro’

Onderzoek vooraf wat het voorschot in uw geval betekent. In ieder geval houdt het voorschot in dat het contract gesloten is.

"Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding"(B.W.).

“Art.1599.De verkoop van eens anders zaak is nietig; hij kan grond tot schadevergoeding opleveren, wanneer de koper niet geweten heeft dat de zaak aan een ander toebehoorde.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”