Aankoop auto bij professioneel handelaar soc. zetel LUX.

donaldduck
Topic Starter

Aankoop auto bij professioneel handelaar soc. zetel LUX.

#1 , 16 dec 2012 21:42

Halle iedereen.
Ik heb al wat rondgezocht en ik heb niet echt veel informatie hierover kunnen vinden.
Ik heb een aantal weken geleden een auto aangekocht bij een professioneel verkoper in Belgie.
Wat ik niet wist is dat deze zijn sociale zetel in Luxemburg heeft.
De auto werd natuurlijk verkocht met 1 jaar garantie, maar de handelaar heeft een speciale verzekering bij een bedrijf dat zorgt voor garanties. De koppeling valt niet onder de voorwaarden van deze garantie.
Nu heb ik ondervonden dat de auto wat raar doet, ik heb ondertussen al een afspraak genomen bij de garagist om vast te stellen wat dit eventueel zou kunnen zijn.

Ik denk zelf dat dit de koppeling is.
Stel dat dit wel degelijk zo is, wat kan ik dan doen?
Want het gaat hier dan wel om een ?verborgen gebrek?
Ik zit nu met een aantal vragen:
omdat de sociale zetel van het bedrijf zich in Luxemburg bevindt...wat zijn mijn mogelijkheden? Of valt dit gewoon onder het belgisch recht?
En de koppeling is niet opgenomen in de voorwaarden van de garantie, maar het draait hier dus wel degelijk om een verborgen gebrek denk ik?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1

#2 , 16 dec 2012 23:44

Als u de wagen als particulier heeft gekocht dan moet u voor wat betreft de toepasselijke rechtbank kijken naar de Bxl I verordening... Deze zal in principe bepalen dat het forum vd consument zal bevoegd z (i.e. België).
Wat betreft het toepasselijk recht zal u moeten kijken naar de Rome I verordening (nt nr Cisg - als consument). Als u als consument de wagen heeft aangekocht zal art 6 van toepassing zijn. Vermits u de wagen België heeft gekocht zal wellicht het Belgisch recht van toepassing zijn.

Bent u een handelaar, dan zullen andere regels van toepassing zijn.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 dec 2012 07:53

Ik denk dat slijtageonderdelen zoals koppeling, remmen (blokken/schoenen) en banden uitgesloten zijn van de garantie.
Hun levensduur hangt immers af van de bestuurder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

donaldduck
Topic Starter

#4 , 17 dec 2012 19:11

ok, bedankt voor de antwoorden.

Ja koppelin is wel een slijtageonderdeel, maar als dit al na 2 weken optreedt dan kan dit toch niet aan de huidige bestuurder liggen? :)

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 dec 2012 20:06

Nieuwe wagen of tweedehands?

donaldduck
Topic Starter

#6 , 17 dec 2012 21:51

ik heb de wagen tweedehands aangekocht, als particulier... maar ik heb deze van een handelaar gekocht. Maar die zijn sociale zetel is gevestigd in Luxemburg.

Terug naar “Consumenten Koop”