Foutieve boeking reis op internet

Ellentari
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: Sint-amands

Foutieve boeking reis op internet

#1 , 19 apr 2007 11:49

Ik heb een redelijk ingewikkeld probleem met een reisorganisator op internet. Onlangs heeft mijn vriend op internet een reis geboekt voor 6 personen. Deze reis hebben we bevestigd en betaald. Geen enkel probleem.
Even later krijg ik in mijn inbox een factuur van een andere organisator, ook voor een reis van 6 personen, maar dit keer een autoreis en geen busreis. In mijn verwarring denk ik dat het om de reis gaat die mijn vriend heeft geboekt en stuur ik terug dat het een vergissing is, we hadden immers een busreis geboekt. De organisatie belt vervolgens naar mij thuis waar mijn ouders bevestigen dat de reis betaald is. Zij waren ook niet op de hoogte van de reisorganisatie waarmee we op reis gingen. Wanneer ik merk dat het om een andere organisatie gaat, waar ik nooit geboekt heb, leg ik uit dat er een vergissing gebeurd is en dat we een reis geboekt hadden bij een andere organisatie, die betaald is. Ze beloven me de reis te annuleren, en zeggen niet dat ik nog kosten moet betalen. Nu krijg ik via email een factuur voor 1215 euro annuleringskosten, voor een reis die ik nooit geboekt heb. Zij halen de eerste email en bevestiging van mijn ouders aan als bewijs dat we effectief geboekt hadden.
Ik begrijp niet hoe deze mensen aan deze boeking komen. Ze hebben qua gegevens enkel mijn geboortedatum en emailadres, mijn adres is zelfs fout. Volgens de wet kopen op afstand is er geen bedenktijd bij het boeken van een reis en kan ik dus niet onder deze annuleringskosten uit. Met de gegevens die zij hebben is het echter goed mogelijk dat iemand anders deze reis geboekt heeft in mijn naam. Het is toch wel heel toevallig dat net nadat we een reis boeken een andere organisatie beweert dat we bij hen ook iets geboekt hebben? Het kan toch niet dat je met behulp van iemands geboortedatum een reis kan boeken, waarna deze persoon geen kans meer heeft dit recht te zetten? Zo is het wel heel gemakkelijk iemand een loer te draaien!
Ik heb een aangetekende brief gestuurd naar hen dat ik deze reis nooit geboekt heb en dat ik bijgevolg de kosten niet betaal. Ik ben echter niet zeker van mijn rechten en lig nogal wakker van dit bedrag. Ik ben student en 1215 euro is veel geld voor iets waar ik niets mee te maken heb. Kunnen ze me verantwoordelijk stellen voor deze boeking?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 21 apr 2007 12:10

?Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert ,moet het bestaan daarvan BEWIJZEN...?(Burgerlijk Wetboek).

?Art.870.Iedere (proces)partij moet het BEWIJS leveren van de feiten die zij aanvoert?(Gerechtelijk Wetboek).

Wacht dus zonder verdere acties op de levering van dit bewijs.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”