Een vraagje: we zijn aan het verbouwen (zoals veel mensen). Vorig jaar hebben werden bepaalde werken uitgevoerd door een geregistreerde aannemer. Hiervoor hebben we op voorhand een offerte gevraagd en gekregen. Uiteindelijk hebben we aan die offerte nog heel wat gewijzigd, in overleg met de aannemer. We hebben geen nieuwe offerte gekregen, maar de werken zijn uitgevoerd volgens de gewijzigde offerte (er werd heel wat geschrapt, omdat de offerte te duur was en dat hadden we ook op voorhand gezegd).
Na afloop van de werken hebben we een factuur gekregen, we hebben die factuur correct betaald.
Nu, meer dan een jaar later, hebben we zonder voorafgaandelijke verwittiging of telefoontje een nieuwe factuur gekregen voor het restant van de oorspronkelijke offerte! In de brief stond dat de eerste factuur slechts een "voorschotfactuur" was en dat deze 2de factuur de definitieve afrekening is. Nochtans staat er op die eerste factuur nergens vermeld dat het om een voorschot gaat. In tussentijd is die aannemer hier ook niet meer aan de slag geweest, dus er zijn geen bijkomende prestaties geleverd.
We voelen ons in het zak gezet. Zijn we verplicht die factuur te betalen? We hebben de offerte overigens nooit ondertekend. Volgens de aannemer moet het oorspronkelijke bedrag van de offerte betaald worden en heeft hij zijn offerte niet aangepast (hoewel de praktijk hem tegenspreekt, aangezien de werken uitgevoerd werden volgens de gevraagde wijzigingen).