Bijkomende factuur

Marobein
Topic Starter
Berichten: 1

Bijkomende factuur

#1 , 12 dec 2012 09:40

Een vraagje: we zijn aan het verbouwen (zoals veel mensen). Vorig jaar hebben werden bepaalde werken uitgevoerd door een geregistreerde aannemer. Hiervoor hebben we op voorhand een offerte gevraagd en gekregen. Uiteindelijk hebben we aan die offerte nog heel wat gewijzigd, in overleg met de aannemer. We hebben geen nieuwe offerte gekregen, maar de werken zijn uitgevoerd volgens de gewijzigde offerte (er werd heel wat geschrapt, omdat de offerte te duur was en dat hadden we ook op voorhand gezegd).

Na afloop van de werken hebben we een factuur gekregen, we hebben die factuur correct betaald.

Nu, meer dan een jaar later, hebben we zonder voorafgaandelijke verwittiging of telefoontje een nieuwe factuur gekregen voor het restant van de oorspronkelijke offerte! In de brief stond dat de eerste factuur slechts een "voorschotfactuur" was en dat deze 2de factuur de definitieve afrekening is. Nochtans staat er op die eerste factuur nergens vermeld dat het om een voorschot gaat. In tussentijd is die aannemer hier ook niet meer aan de slag geweest, dus er zijn geen bijkomende prestaties geleverd.


We voelen ons in het zak gezet. Zijn we verplicht die factuur te betalen? We hebben de offerte overigens nooit ondertekend. Volgens de aannemer moet het oorspronkelijke bedrag van de offerte betaald worden en heeft hij zijn offerte niet aangepast (hoewel de praktijk hem tegenspreekt, aangezien de werken uitgevoerd werden volgens de gevraagde wijzigingen).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantre
Berichten: 453

#2 , 12 dec 2012 12:36

toch even dit: we hebben Geen nieuwe offerte gekregen maar de werken zijn uitgevoerd volgens de gewijzigde offerte. Dus hebt u wel een nieuwe offerte gekregen. Of zijn op de eerste offerte enkel de omschrijvingen aangepast en niet de prijs ? Als dat idd zo is dan bent u gezien.
Dit is uiteraard niet fair van deze aannemer maar u zit nu éénmaal met een gewijzigde omschrijving maar niet met een gewijzigde prijs. Op papier tenminste. Nu aan u om te bewijzen via eventuele gemiddelde eenheidsprijzen hoeveel de uitgevoerde werken dan wel waard zijn.
Een erg moeilijke zaak lijkt mij. U hebt de offerte nooit ondertekend zegt u maar ook dat houd zijn gevaren in. Dat wil dan eigenlijk zeggen dat hij/zij eigen éénheidsprijen /regieprijzen en van dies meer kon toepassen. Je kan namelijk niet op 2 paarden gaan wedden. Ofwel aanvaard(e) u de offerte ofwel was de weg voor deze aannemer volledig vrij.
Dis is opnieuw een bewijs van hoe belangrijk afspraken wel zijn. Dat een aannemer soms komt aandraven met een klein meerwerk waarvan men d'office weet dat hij dat ter goeder trouw heeft gedaan en u er uiteindelijk tevreden over bent is een te verdedigen zaak hoewel sommige nitwits daar anders over denken. Maar wat u overkomt is wel niet direct echt correct te noemen. Natuurlijk kan ook zijn dat bestaande en gewijzigde offerte overeenkomen qua prijs. Ik vermoed dat bij een zaak de tegenpartij daarop zal alluderen

freelance
Berichten: 2615

#3 , 12 dec 2012 14:15

Aannemer kan geen twee keer een factuur sturen voor één werk.
TENZIJ op de eerste factuur iets vermeld is in de aard van "voorlopig " of "voorschot " .
Wat staat er letterlijk op de eerste factuur ? U kunt alles kopieren en hier plakken ( mits namen en gegevens te schrappen , eventueel bedragen te veranderen in XXX , of doorstrepen - alleen Word document , geen directe scan mogelijk)
Offerte niet ondertekend ? Is totaal geen bewijs van overeenkomst dus .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2012 09:16

Zijn alle werken die uitgevoerd zijn op de eerste factuur vermeld geweest? Indien ja, welke werken zijn er dan op de tweede factuur vermeld? Als daar zaken op staan die niet uitgevoerd zijn, kan u simpelweg een AS sturen met de betwisting van die werken en hier ook verwijzen naar de finale offerte die u na overleg met de aannemer opgemaakt hebt. Vraag de aannemer te bewijzen die werken uitgevoerd te hebben (als hij die niet gedaan heeft, zal dit vrij moeilijk zijn voor hem).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”