Aankoop woning

patsie
Topic Starter

Aankoop woning

#1 , 06 dec 2012 09:06

Graag advies ivm volgende aankoop

Familie van ons heeft een woning gekocht voor 190.000 €.
De akte wordt geschreven, de sleutel wordt overhandigd, de nieuwe eigenaars beginnen aan een opknapbeurt.
Nu blijkt dat de muren onder het behangpapier, dat reeds is verwijderd, helemaal vochtig zijn wat grotere werken met zich meebrengt.
Met geen woord is hierover gesproken door het immo kantoor, noch door de eigenaar, alles was mooi verstopt.
Mijn man kent veel van de waarde van de woningen en naar ons inzien hebben zij de woning zo een 40 a 50.000 € te veel betaald, de vochtige muren niet meegerekend.
Nu is mijn vraag of men daar een zaak kan van maken en via welke procedure? Die mensen hebben echt een kat in een zak gekocht en voelen zich echt bedrogen.
Groeten,
Patsie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 06 dec 2012 09:59

Enkel als bewezen kan worden dat men de vochtige muren bewust heeft verborgen, kan men hiervoor een zaak maken wegens bedrog.

De prijs is wat overeengekomen is, en kan niet meer veranderd worden. Wil men dit voorkomen, neem dan iemand mee die hier beter op de hoogte van is.

Xastheron

#3 , 07 dec 2012 10:21

Even advocaat van de duivel spelen, maar: was het nieuw behang? Indien niet, dan wordt het al een heel pak moeilijker om aan te tonen dat het moedwillig weggestopt is.

Wat ook een mogelijkheid is, is dat men een oud huis heeft geïsoleerd, waardoor er te weinig ventilatie is. Dit geeft soms aanleiding tot vochtproblemen.
Nog een mogelijkheid: de woning heeft een tijdje leeg gestaan en is minimaal verwarmd geweest (bescherming tegen vorst). Door de lage temperatuur en hogere luchtvochtigheid kan het zijn dat men onder het dauwpunt komt, waardoor de muren dus vochtig worden. Eens werken gedaan en huis bewoond wordt, kan het goed zijn dat er helemaal geen probleem meer is met vocht...

N.B.: 40 à 50.000 te veel? Maximum dat u zou kunnen terugvorderen is de kostprijs van de opknapwerken om het vochtprobleem te bestrijden.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 dec 2012 11:24

Gaat het hier over een rijwoning of een 4-gevelwoning?
Indien een rijwoning, en de binnenmuren zijn vochtig, is dit bijna zeker het gevolg van niet-verwarming.
Indien opstijgend vocht, zie je dit hoofdzakelijk in de onderste meter van de muur.

ganapathi tantre

#5 , 07 dec 2012 12:25

een aantal punten

familie van ons .....
mij man kent veel van de waarde van .....
enz

tja familie hé waar zit die als je die nodig hebt.

Maar ik treed mijn collega forummers bij en vooral laat u niet in de lurven leggen door sommige malafide "droogleg" firma's. Meestal leggen die vooral en in de eerste plaats uw portemonnee droog. Goed ventileren verwarmen enz dat is de eerste boodschap. Trouwens als het vochtprobleem zo erg is dan moeten er veel zwaardere sporen aanwezig zijn dan wat onder het behang zit zoals losgekomen stukken bezetting, schimmels tot zelfs dikke paddestoelen en of zwammen.
Het is ook moeilijk om te reageren op een forum mbt de waarde van een woning als je geen duideligjkbeeld hebt van de woning zelf. Deze woning kan evengoed veel meer waard zijn maar toch maar 190 gekost hebben omdat z enet dat probleem kenden. Maar het is nu allemaal vijgen na pasen. Net zoals Xastheron stelt zal je eerst moeten bewijzen dat alles moedwillig was verstopt. Tegen de tijd dat dat rond is ......

patsie
Topic Starter

#6 , 07 dec 2012 13:21

Deze mensen hadden de woning gekocht zonder ons medeweten, niet dat we dat moesten weten natuurlijk....
Maar met onze mening voor deze aankoop hadden ze het zeker niet gekocht.
Ze hebben er nu veel spijt van, al hun spaargeld zit er in.
Het is best een oude woning, opgeknapt op amateuristische wijze.
Het is een halfopen woning, best klein, waar een groot huis naast gebouwd is.
ik ga hier de privacy niet blootgeven maar een blik op Google Streetview zegt al genoeg.
Spijtig dat sommige mensen in ons land zo oneerlijk kunnen zijn en met het geld van de hardwerkende mens gaan lopen (incl. immokantoor)

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 dec 2012 15:58

Spijtig dat sommige mensen in ons land zo oneerlijk kunnen zijn en met het geld van de hardwerkende mens gaan lopen (incl. immokantoor)
Dat is de markt van vraag en aanbod. De kopers moesten die prijs toch niet onder dwang aanvaarden. Hadden zij zich vooraf degelijk laten informeren en assisteren, hadden ze waarschijnlijk minder betaald.
Laatst gewijzigd door mava105 op 07 dec 2012 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

ganapathi tantre

#8 , 07 dec 2012 17:21

mijn gedacht :o)

Terug naar “Consumenten Koop”