tweedehandswagens garantie

Krukas
Topic Starter

tweedehandswagens garantie

#1 , 01 dec 2012 19:51

Wanneer men bij een autohandelaar een tweedehandswagen koopt valt mij op dat alle handelaren heir één jaar garantie op geven .
Ik neem dus aan dat dit wettelijk is .

Maar stel nu dat ik een wagen koop en ik kom te weten dat er geknoeid is met de km .
Ik stel dit zelf vast en laat dit constateren door een garagist .

Valt dit ook onder die garantie periode van 1 jaar ?

Is de handelaar verplicht de wagen terug te nemen en mij het toen betaalde bedrag terug te betalen ?

Wat als ik een tweedehandswagen bvb in Duitsland koopt want ook daar stoeit men met die 1 jaar garantie ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 01 dec 2012 21:40

Het geven van een garantie op een 2e hands wagen impliceert dat de professionele verkoper ( vakman ) gedurende die periode de abnormale gebreken die zich voordoen , onder garantie stelt.
Een werkende kilometerteller is geen gebrek die onder de garantie valt , aangezien hij werkt .
Als er mocht geknoeid zijn met de kilometers , zal het zeer moeilijk zijn te achterhalen wie daarmee geknoeid heeft .
De garagehouder koopt en verkoopt wagens in vertrouwen , en moet zich op zijn beurt vertrouwen op de kilometergegevens die hem verstrekt worden door de aangestelde vereniging die belast is met het verzamelen van deze gegevens .
Bij verkoop moet de kilometer teller WEL werken . Verder strekt de garantie niet .

11 JUNI 2004. - Wet tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen.
(B.S. 05.07.2004)
Artikel 4

§ 1. Bij de verkoop van een reeds ingeschreven voertuig door een vakman aan een particulier of aan een andere vakman, maakt de vakman-verkoper een document op waarbij de verkoop wordt vastgesteld en dat de volgende gegevens vermeldt :

1° het merk en het model van het voertuig;

2° het jaar van de eerste inschrijving;

3° het chassisnummer van het voertuig;

4° de op het ogenblik van de verkoop op de kilometerteller aangegeven kilometerstand;

5° de verkoopsprijs;

6° de datum van de verkoop;

7° de identiteit en het adres en de handtekening van de koper en de verkoper; de handtekening is niet vereist wanneer de verkoper een factuur opstelt.

Bij de verkoop van een reeds ingeschreven voertuig door een particulier aan een vakman, stelt de vakman een aankoopborderel op dat de in het eerste lid bedoelde gegevens bevat.

§ 2. De in § 1 bedoelde documenten worden opgemaakt in tweevoud. Beide partijen ontvangen een exemplaar.

§ 3. Bij de verkoop van een reeds in België ingeschreven voertuig bezorgt de verkoper aan de koper een document dat uitgaat van de in artikel 6 bedoelde vereniging en dat alle bij deze vereniging beschikbare gegevens tot op een recente datum weergeeft betreffende de kilometerstand van het betrokken voertuig. Deze bepaling vindt geen toepassing wanneer het voertuig verkocht wordt aan een vakman.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 dec 2012 09:37

Indien de wagen in ons land werd aangekocht, met je toch een car-pass ontvangen hebben?

Reclame

Jef 007

#4 , 02 dec 2012 10:51

Als er geknoeid zou zijn met kmstand : klacht indienen bij Federale politie tegen de verkoper
ik ken niks van carpasses maar de echte kmstanden achterhalen is m.i. niet zo moeilijk. Ik heb het zelf voorgehad.
werkwijze :
neem contact met invoerder (dealer) van het merk
geef invoerder chassisnr en vraag aan invoerder waar in welke garage dit voertuig verkocht is geweest ( als nieuw)
neem contact met deze garage en vraag naar oude facturen of werkbons of onderhoudsfiches, meestal staan daar kmstanden op
ga met deze documenten naar de Federale politie en dien klacht in (bewijzen)
ge krijgt uw geld terug EN de verkoper heeft nog extra een serieus probleem met de Politie ( hij gaat niet alleen de km stand van uw wagen terugdraaien, ook anderen)

mava105

#5 , 02 dec 2012 11:12

ik ken niks van carpasses maar de echte kmstanden achterhalen is m.i. niet zo moeilijk. Ik heb het zelf voorgehad.
Uw werkwijze is veel omslachteger dan het nakijken van een car-pass.
Iedere garagehouder en autokeuringsstationis momenteel wettelijk verplicht de Kmstand door te geven via PC aan car-pass.
Bij verkoop van de wagen krijg je dus een listing met daarop alle data van keuringen en onderhouydsbeurten in de garage. Je hebt nu enkel nog maar na te zien of hierin geen abnormale verspringingen zijn en of de eindstand in de pss obvvereenkomt met deze in de auto.
Geen gezoek, of gemail naar favbrikanten, autodealers, garages enz..om kopieenvan fakturen te vragen, als zed eze al willen geven.

Jef 007

#6 , 02 dec 2012 11:34

hoe is het dan mogelijk dat er nog steeds fraude gepleegd wordt(ondanks bestaan van carpass)?

freelance

#7 , 02 dec 2012 17:07

De wet op garantie bij verkoop aan consumenten is gebaseerd op het Burgerlijk Wetboek :
1 SEPTEMBER 2004. - Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen.
Art. 1649ter. § 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :
1° het in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
2° het geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en dat de verkoper heeft aanvaard;
3° het geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering
.

Wanneer een garagehouder/autohandelaar een wagen verkoopt , dient deze voorzien te zijn van een car-pass attest .
Dit zit reeds verwerkt in de wetgevende tekst die ik bovenaan reeds gepost heb :
Herhaling : " § 3. Bij de verkoop van een reeds in België ingeschreven voertuig bezorgt de verkoper aan de koper een document dat uitgaat van de in artikel 6 bedoelde vereniging en dat alle bij deze vereniging beschikbare gegevens tot op een recente datum weergeeft betreffende de kilometerstand van het betrokken voertuig. Deze bepaling vindt geen toepassing wanneer het voertuig verkocht wordt aan een vakman."
De vereniging die zich in België bezighoud met de gegevensverwerking wordt aangeduid door de Koning :
Artikel 6
§ 1. De Koning erkent, onder de voorwaarden die Hij bepaalt (*), een vereniging ....

Wanneer de kilometerstand op moment van verkoop OVEREENSTEMT met de stand die is aangeduid op het attest is de wagen in OVEREENSTEMMING met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan .
Bijgevolg kan de garantie NIET ingeroepen worden , aangezien voldaan is aan Art. 1649ter - paragraaf 1 - punt 1 .

Men wil het hier voorstellen als zou een verkoper verantwoordelijk kunnen zijn , voor geknoei met een kilometerstand die reeds lang voordien kan gebeurd zijn.
( 2e handswagens kunnen tegenwoordig een lange weg afgelegd hebben , en zijn evengoed afkomstig uit andere EG landen).
Zelfs als er abnormale ( verspringingen ) kilometerstanden op het attest zouden staan , is de eindverkoper daar nog niet aansprakelijk voor .
Het is dan aan de Federale Politie om dit uit te zoeken .
Dit laatste is dan ook een mogelijk antwoord aan bovenstaande vraag van Jef 007 .

Als TS een 2e hands koopt in Duitsland is het de Duitse wetgeving die van toepassing is ( in zoverre dit niet in een Europese wetgeving zou geregeld zijn ) , en is de Duitse verkoper in het geding .Uiteraard is ook enkel een Duitse rechtbank bevoegd .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus

#8 , 02 dec 2012 19:00

Federale politie is 2de lijn politie.
Eerste lijn politie is de Lokale politie.

Terug naar “Consumenten Koop”