geweigerde garantie iPone 4S (mobistar)

edemaitr
Topic Starter

geweigerde garantie iPone 4S (mobistar)

#1 , 23 nov 2012 20:27

Beste,

Graag had ik indien mogelijk informatie gehad omtrent een probleem met mijn garantie bij mobistar. De garantie loopt 2 jaar en de iPhone werd 28/10/2011 aangekocht.

Ik heb een iPhone 4S (16GB) binnengebracht waar enkel de wifi schuifknop niet meer functioneerde. Dit is geen fysieke knop, dus puur aan de software te wijten. Na een week kreeg ik een mail dat de garantie geweigerd word. Ik kreeg drie opties voorgesteld, waaronder gratis laten vernietigen , onhersteld terugsturen voor ongeveer 37euro of laten swappen voor een nieuw toestel 309euro.

Aangezien het probleem puur software matig was, en dus zeker onder garantie valt, vroeg ik meer uitleg. (Ook wanneer ik het toestel voor herstelling bij mobistar binnenbracht werd mij verteld dat ik binnen een tweetal weken een nieuw toestel ging opgestuurd krijgen en in de mobistar winkel mocht komen ophalen.)

Toen kreeg ik dit als verklaring waarom mijn garantie geweigerd werd :
"Waarborg werd geweigerd wegens toepassing van de nieuwe waarborgregels m.b.t. i-phone repair die Mobistar op 28/10/2012 in voege heeft gebracht. De betreffende tekst is vermeld op onze bestekken : “beste klant, uit onderzoek blijkt dat er een probleem is gevonden dat geenszins conformiteitsdefect is zoals bedoeld in art. 1649 bis en volgende van het Burgerlijk Wetboek ; bijgevolg is de wettelijke garantie in dit geval niet van toepassing en ontvangt u een bestek.”

De waarborg is dus effectief geweigerd en je zou eens langs moeten komen naar de winkel om het bestek te tekenen. Je hebt hiervoor nog drie weken de tijd. "

Vervolgens heb ik dit antwoord teruggestuurd:
"Op 28/10/2011 heb ik dit toestel gekocht onder de voorwaarden die toen van toepassing waren. Sindsdien werd mij via geen enkel medium attent gemaakt op een wijziging. Ook wanneer ik op 31/10/2012 de iPhone binnenbracht werd ik niet verwittigd of gewezen op de onlangs ( twee dagen eerdere) gewijzigde garantie wetregels. Bovendien is dit toestel slechts 3 maand oud, dit als vervanging door een effect aan het aangekochte toestel op 28/10/2011. "

Na continu weg en weer gemail kwam ik nog steeds nergens. Dan ben ik maar naar de winkel gegaan (Mobistar, veldstraat te Gent) en ook dat heeft weinig uitgehaald. Steeds opnieuw werd gezegd dat mobistar hier geen schuld in heeft en alles bepaald werd door het reparatiebedrijf SBE.

Omdat ik nog steeds geen duidelijke reden van weigering van mijn garantie heb gekregen, zou ik graag jullie kennis vragen hoe ik dit probleem het beste aanpak/oplos.

Met vriendelijke groeten,
Elise

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 23 nov 2012 23:16

Een niet werkende schuifknop kan zeker niet onder een conformiteitsdefect geklasseerd worden. Dat is dus een uitvlucht. Het zou misschien onder een conformiteits"ontbreking" kunnen beschouwd worden indien er geen Wifi knop aanwezig was. Het begrip conformiteit (of niet-conform) word hier ten onrechte gebruikt. De bedoeling is in feite dat U recht hebt op een ander toestel gedurende de eerste 6m. indien uw toestel een fout of mankement of minderwaarde heeft/bevat die niet zou mogen voorkomen op een ander toestel (merk) van gelijke waarde.

Hier nog eens de wettekst, haal eruit wat in uw geval van toepassing is.

Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...”(B.W.).

Art. 1649quater. § 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming

Art.1649quater is geen garantie doch een wettelijke vrijwaringsplicht.

Onverminderd de CONVENTIONELE garantie uit art.1649septies Burgerlijk Wetboek(=B.W.), kan men zich ook beroepen op de WETTELIJKE vrijwaringsplicht van de VERKOPER uit : “Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :… 4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten…Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen…§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering…Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2…§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen…”(Burgerlijk Wetboek).

Verder dit. De winkelketen reageert omdat zij niet geruggesteund worden door iPhone zelf. Met andere woorden is het in feite iPhone zelf die meestal de waarborg weigert.

Als U al wat technische forums bezocht of links of rechts rondgevraagd had, had U geweten dat het niet de eerste keer is dat Apple garantie weigert. Er was het geval met de overgevoeligheid aan vochtig weer, het probleem met de ontvangstmogelijkheid van de antenne indien het toestel op een bepaalde manier werd vastgehouden enz... En dat is nog maar het topje van de ijsberg. De schuld zijn de fanatieke Apple klanten die zoals kleine kinderen alles maar voor lief nemen. De pretentie van het personeel in een Apple verkooppunt is typisch voor het hoogwaardigheidsgevoel van Apple.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Xastheron

#3 , 26 nov 2012 12:37

Begrijp ik het goed dat u, in een submenu voor het inschakelen van wifi, uw wifi-systeem niet kan inschakelen wanneer u erover "veegt" met uw vinger?

Indien ja: dan is het, zoals u zelf zegt, een foutje in de software/het besturingssysteem. Hierbij komt uw telefoonprovider of verkoper niet aan te pas, maar de organisatie die verantwoordelijk is voor de software, zijnde het merk met het stuk fruit waar een stukje uit gebeten is.
Reparatie van softwarefouten gaat via het update systeem, bug reports en dergelijke meer. Onder andere soms ook gewoon door een mail te sturen (vaak via formulier) op de website van deze fabrikant.

Reclame

Véroke

#4 , 05 dec 2012 21:13

Ik heb praktisch net hetzelfde voor. Ik heb vorig jaar in november een i phone 4 gekocht in een Mobistarcenter voor 633 euro, met een garantie van 2 jaar. Twee weken geleden heb ik de iphone binnengebracht bij hen omdat wanneer ik gebeld werd, de mensen niet goed kon horen. In het Mobistarcenter zeiden ze me dat er wel vaker problemen waren met de luidsprekers van iphone. Ze gingen het toestel opsturen voor herstelling, dit was absoluut geen probleem. Gisteren krijg ik een telefoontje van hen met de melding dat het toestel niet gemaakt is omdat Apple de garantievoorwaarden vorige maand heeft aangepast en dat deze garantievoorwaarden herleid zijn naar een termijn van 1 jaar. Dus helaas ik ben net te laat. Ik heb 2 mogelijkheden of ik mag het toestel ophalen ofwel laten maken voor een slordige 350 euro... Op het moment van de aankoop verzekerden ze me een garantie van 2 jaar. Mag Apple zomaar hun voorwaarden aanpassen, vraag ik me af. En de aankoop gebeurt toch bij Mobistar, niet bij Apple?

VDG2

#5 , 05 dec 2012 21:34

U heeft de IPhone bij Mobistar gekocht dus Mobistar dient u wettelijk 2 jaar garantie te geven. Wat Apple zegt maakt in dit verhaal geen enkel verschil.
Trouwens Apple geeft al sinds jaar en dag maar 1 jaar garantie.

Hierboven staat de wettekst, print deze uit, ga naar de winkel en laat u niet afschepen met slechte excuses. Laat gerust enkele woordjes zoals FOD economie, test-aankoop etc vallen (voor zover dat nog impact heeft op dergelijke handelaars).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 dec 2012 22:10

Regelgeving garantie en wetgeving
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming

http://statbel.fgov.be/nl/modules/regul ... arche2.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21

#7 , 07 dec 2012 08:11

Mmm, als ik dit zo allemaal lees, ben ik nog meer en meer overtuigd om de veel te dure slimme telefoon van het bedrijf met het stuk fruit met een hapje uit gebeten, links te laten liggen. Ze gaan echt de weg op van het bedrijf dat Bill Gates ooit runde...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg

#8 , 07 dec 2012 08:58

Trouwens Apple geeft al sinds jaar en dag maar 1 jaar garantie.
In hun voorwaarden staat duidelijk "tenzij de plaatselijke wetgeving een andere regeling oplegt" Bij mij hebben ze de harde schijf van een ipod vervangen na 20 maanden. Ik was wel de factuur kwijt : ze hebben me een dubbeltje bezorgd opdat ik de waarborg kon claimen :)
Als je op je strepen blijft staan draaien ze wel bij : onder druk wordt alles vloeibaar, ook appelen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus

#9 , 07 dec 2012 10:59

Wat Apple doet is niet uw zaak het is de winkel die de garantie MOET geven.

mschuerewegen

#10 , 15 mar 2013 12:43

hmm.. kom juist van de mobistar center
identiek het zelfde probleem..
aangekocht op 13/01/2012.. sturen me nu wandelen met hetzelfde excuus..

wat hebben jullie gedaan?

wat zijn mijn opties?

bartvdv

#11 , 15 mar 2013 13:56

Maar aan het toestel zelf scheelt niks. Het is eens softwareprobleem dat ontstaan is na het updaten. Op het internet worden oplossingen aangeboden om de grijze schuifknop weer werkend te krijgen.

Linseytimothy

#12 , 19 mar 2013 17:22

Beste,

Hoe is het afgelopen met iedereen?

Ik heb nu precies hetzelfde aan de hand, dit kan ik zo niet laten.

Ofwel Iphone kappot terug voor 42 euro

ofwel 330 euro voor een nieuwe Iphone

Ofwel wordt hij vernietigd, en het enige wat eraan is is dat de speaker zachter is, dus nog niet eens stuk (slecht contact ofzo).

De Iphone was 14 maanden oud toen deze werd binnen gedaan, Iphone is nu al 5 weken binnen en ik ben het ongeloofelijk ZAT !

evgoeth

#13 , 21 mar 2013 14:38

Als je een iPhone koopt, doe dat dan in de Apple Store.

Er zijn er wel niet zoveel, maar ze doen veel minder moeilijk over herstellingen.

Franciscus

#14 , 21 mar 2013 14:41

Het is de kleinhandelaar die instaat voor de garantie dus daar de garantie afdwingen.

mschuerewegen

#15 , 03 apr 2013 10:42

probleem is heel duidelijk..
mobistar winkels =audiomix.be dus niet mobistart zelf !!

apple fabriek geeft maar 1 jaar aan verkopers.. dus wettelijk in orde.
maar.. en hier knijpt het schoentje..
Belgie heeft die bovenstaande wetgeving van 2 jaar.. en dus draait de verkoper van de toestellen op voor dat 2de jaar garantie..

heb juist ook mijn offerte ontvange.. 330 euro... voor toestel 13 maand oud.

nu eens kijken wat de mobistar ombudsdienst te zeggen hebben daarop.

en voor de mensen die soortgelijke problemen hebben.. google eens "Jean Marc Harion iphone twitter"
altijd een handig email adress bij mobistar..

Terug naar “Consumenten Koop”