Pagina 1 van 1
consumentenrecht en plichten
Geplaatst: 16 nov 2012 17:18
door Jef 007
ik ben handelaar in meubelen.Vorige maand heeft een "klant" een bestelbon ondertekend voor aankoop van meubelen.Hij kan geen geld bij als voorschot en zou ze een week later komen betalen en afhalen. Hij is nog steeds niet geweest. We hebben al enkele keren telefonisch contact gehad : zijn excuses zijn altijd "geen tijd en later later" Hij antwoord ook niet op mijn mails. Kan ik hem dwingen tot aankoop of schadevergoeding? Kan ik hem voor de Vrederechter brengen ( in verzoening) ? Heb ik enig kans op slagen bij de rechter?
mvg
Re: consumentenrecht en plichten
Geplaatst: 16 nov 2012 18:56
door freelance
Het ondertekenen van een bestelbon is een verkoopsovereenkomst . Bindend voor partijen .U kunt uitvoering eisen , schadevergoeding vragen ( afhankelijk van uw verkoopsvoorwaarden die de koper moeten bekend zijn ) , of de ontbinding van de overeenkomst vragen .
Let wel , u kunt de goederen niet verder verkopen , zolang huidige overeenkomst niet ontbonden is . U hebt een leveringsplicht .
Re: consumentenrecht en plichten
Geplaatst: 16 nov 2012 22:42
door Franciscus
Klant particulier of rechtspersoon?
Bedrag van aankoop?
Vrederechter is bevoegd tot €1860 en indien beide rechtspersoon dan Rb van Koophandel of de handelsrechtbank
Re: consumentenrecht en plichten
Geplaatst: 18 nov 2012 12:31
door Jef 007
dank voor jullie antwoord
mijn BVBA heeft de bestelbon opgesteld en de klant is een natuurlijk persoon
is de vrederechter dan bevoegd? eerst in verzoening , dan eventueel dagvaarding
waarde is kleiner dan 1860€
Re: consumentenrecht en plichten
Geplaatst: 18 nov 2012 12:43
door Creatief
Ja, vermits de waarde kleiner is dan € 1.860, kan je de klant dagvaarden voor de vrederechter.