Betaling onderhoud C.V.

xalan84
Topic Starter
Berichten: 27

Betaling onderhoud C.V.

#1 , 14 nov 2012 21:31

Hey,

Alle bewoners van mijn appartementsblok moesten hun CV installatie laten keuren i.o.v. huisbaas. Na telefonisch contact werd ons gevraagd om welke boilers het zou gaan. We antwoorden met boilers van het type Junker, en dit was voor hen genoeg om een offerte op te stellen. Bijkomende informatie was niet vereist. Er werd ons een offerte voorgesteld van rond de 95 € + 15 € verplaatsingskosten (telefonisch).

De keuring/onderhoud heeft dan ook enkele weken geleden plaatsgevonden en bovenstaand bedrag is ook cash betaald. Er werd op geen enkel moment vermeld dat het bedrag nog verhoogd ging worden.

Nu kregen wij later op de dag telefoon van een persoon van dit bedrijf, die ons weet te vertellen dat er een vergissing gemaakt is en dat wij nog eens 90 € p.p. moeten bijbetalen omdat het blijkbaar over andere type's boiler ging (wel Junker), terwijl hier nooit om gevraagd is, zelfs na uitdrukkelijke vraag van onszelf (maar allemaal telefonisch, dus in principe geen bewijs).

Ik beschik dus over een factuur & keuringsattest waar de originele prijzen op staan en zou nu nog eens 90 € moeten bijbetalen. Ondertussen hebben wij vandaag dan ook een bijkomende factuur gekregen in de vorm van: Reeds betaald: XX, Nog te betalen: XX.

Kan dit zo maar? Kan men een offerte maken + de herstelling uitvoeren + die 95 € laten betalen om dan achteraf te beslissen dat dit bedrag met 100% verhoogd wordt.

Uiteindelijk gaat het mij niet om het extra bedrag, maar wel het feit dat er goedkopere offertes waren, en wij gekozen hebben voor dit bedrijf enkel & alleen op basis van hun offerte.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 14 nov 2012 22:31

Dit gaat over een huurappartement ?
Staat er iets in het huurcontract i.v.m. KEURING toestellen ?
Hebt u een geschreven offerte van deze firma , waarin duidelijk staat over wat het gaat , en een duidelijk bedrag . Is er op een of andere wijze sprake van een voorschot op deze offerte ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

xalan84
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 15 nov 2012 00:39

Is inderdaad huurappartement. Kosten onderhoud zijn voor de huurder. Er is nooit echt een schriftelijke offerte geweest. Alle contact was telefonisch spijtig genoeg. Er is nergens sprake van een voorschot.

Op de factuur zelf staat het uurloon + verplaatsingskosten en een totaal hiervan + btw. 'Voldaan 116,60 €'. Te factureren en niet gefactureerd is leeggelaten.

Hopelijk helpt dit?

Grts
Laatst gewijzigd door xalan84 op 28 mar 2013 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 15 nov 2012 03:12

Hey,

Alle bewoners van mijn appartementsblok moesten hun CV installatie laten keuren i.o.v. huisbaas. Na telefonisch contact werd ons gevraagd om welke boilers het zou gaan. We antwoorden met boilers van het type Junker, en dit was voor hen genoeg om een offerte op te stellen. Bijkomende informatie was niet vereist. Er werd ons een offerte voorgesteld van rond de 95 € + 15 € verplaatsingskosten (telefonisch).
Hoe bent u in contact gekomen met deze firma ? Hebben ALLE huurders dezelfde firma ( moeten ) laten komen ?
Een telefonische offerte is ten stelligste af te raden , bij een firma die u niet kent . U kunt op allerlei manieren bedrogen worden , en hebt weinig in handen om u hier naderhand tegen te wapenen .

Ik ga er niet vanuit dat hier bedrog in het spel is , maar hoedanook is er een overeenkomst geweest om werk uit te voren tegen een bepaalde prijs .
Daarmee gaat u akkoord .
Dat er naderhand nog een bijkomende factuur opgemaakt wordt voor identiek hetzelfde werk is zeker niet conform ( bij een vergissing wordt een creditnota opgemaakt , en daarna een nieuwe factuur met aangepast bedrag ) . De vergissing moet bewezen worden door de verkoper , en die moet daarin verwijzen naar de oorspronkelijke ( geschreven ) overeenkomst , of door u ondertekende documenten (werkbon ter plaatse bvb.) dat er meerdere uren zouden gewerkt zijn , of meerdere materialen gebruikt dan oorspronkelijk voorzien .

U hebt géén schriftelijke overeenkomst met deze firma , en er kan aldus niet aangetoond worden dat u nog méér zou moeten betalen .
U had net zo goed NIETS kunnen betalen , ( indien géén enkele werkbon of dergelijke ondertekend ) en dan hadden ze nog geen poot om op te staan .

U dient deze bijkomende factuur aangetekend te protesteren , met motivatie dat u TELEFONISCH een akkoord had met hen , voor het eerder gefactureerde bedrag , niets meer en niets minder .
Bijkomend kunt u hen wijzen op hun handelswijze die niet conform onderstaande wettelijke bepalingen gebeurt is :
** Wet betreffende marktpraktijken en consumenten bescherming - Afdeling 2 : Overeenkomsten op afstand :
Art. 45-46-47 - 60 en 61
alsook op Art. 74 ( onrechtmatige bedingen ) .

Deze Artikelen betreffen telefonische overeenkomsten , en de plichten die een firma heeft om de consument voldoende te informeren . Sommige punten in Art. 74 ( onrechtmatig beding ) zijn zeker van toepassing hier .
Laat hen dan zelf maar uitzoeken wat deze artikelen juist inhouden .Het feit dat u er naar verwijst zal een voldoende stok achter de deur zijn.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

xalan84
Topic Starter
Berichten: 27

#5 , 15 nov 2012 20:56

Hey freelance,

Contact met de firma was via een buurvrouw. Zij had hen telefonisch gecontacteerd en ook telefonisch de offerte verkregen. De firma werd dan ook door 4 van de 5 huurders gebruikt, aangezien huurder 5 pas volgend jaar zijn installatie moest laten keuren.

Grts

Terug naar “Consumenten Koop”