Pagina 1 van 1

verkeerde of onvolledige factuur

Geplaatst: 14 nov 2012 15:18
door freebutterflyx
Mijn ouders hebben onlangs wat werken laten uitvoeren thuis.
Daar zijn overigens geen problemen mee.

Gisteren hebben ze hiervoor de factuur gekregen. Deze bleek een pak minder te zijn dan volgens de offerte.
Dus hebben we beiden maar eens vergeleken. Bleek dat er enkele fouten op de factuur staan.

Zo is een bepaald (duur) item niet opgenomen op de factuur terwijl dit wel geleverd werd.
En anders is voor alles 1 stuk aangegeven terwijl voor sommige zaken meerdere items werden geleverd.
Dit maakt dat het totaal dus een stuk minder is dan verwacht.
In de offerte was ongeveer 6500 euro voorzien terwijl de factuur nu ongeveer 4200 euro is.

Wat moeten ze hiermee doen?
Gewoon betalen of laten weten dat er een fout in zit en een correcte factuur vragen?
Of mag men voor een bepaald werk de facturen splitsen in meerdere facturen?
Er staat overigens niks vermeld van eerste factuur van 2 of zo. De titel van het werk kopt met degene van de offerte.

Re: verkeerde of onvolledige factuur

Geplaatst: 14 nov 2012 20:58
door freelance
Best deze zaak eerlijk bespreken met de firma , en vragen naar het waarom van het verschil.
Aangezien firma ook in bezit is van de offerte , kunnen ze dit later alsnog ontdekken , en u een nieuwe of bijkomende factuur sturen .

Re: verkeerde of onvolledige factuur

Geplaatst: 15 nov 2012 14:46
door freebutterflyx
Best deze zaak eerlijk bespreken met de firma , en vragen naar het waarom van het verschil.
Aangezien firma ook in bezit is van de offerte , kunnen ze dit later alsnog ontdekken , en u een nieuwe of bijkomende factuur sturen .
Het is dus niet zo dat iets via één enkele factuur moet gebeuren.
Hij kan dus 10 verschillende facturen sturen als hij wil tot hij aan het nodige bedrag komt?

Re: verkeerde of onvolledige factuur

Geplaatst: 15 nov 2012 15:33
door dako
Hij kan het idd via 10 verschillende facturen doen, maar dat "brengt" voor hem ook niets op, enkel meer administratie/... Als het over meerdere facturen gespreid word is het meestal vb uitgevoerde werken/maand, of na afloop van deel x van het werk.

Plaatst hij vandaag 5 stuks zullen deze normaal alle 5 op de volgende factuur staan, en niet 1-tje op elke 5 volgende facturen.

Dus nu 2 mogelijkheden:
-je bent heel tevreden/kent de mensen en wil eerlijk zijn: je belt hen op, vraagt naar het verschil, en dat het volgens jou niet klopt, en ze zullen waarschijnlijk hun fout inzien, en herstellen(bijkomende factuur)
-je bent van het principe "de firma moet hun administratie maar tegoei opvolgen", zegt niets, betaald braaf de factuur op tijd, en weet dat de fout mogelijk achteraf nog ontdekt zal worden. Hoor je er niets meer van, heb jij geluk, zien ze alsnog hun fout, betaal je zonder problemen het tekort