Pagina 1 van 2
laptopscherm kapot - garantie
Geplaatst: 05 nov 2012 14:07
door aia
Op 9 augustus 2012 kocht ik een laptop bij een gekende keten. Op 25 oktober merkte ik plots een verkleuring aan de zijkant van het scherm. De dag erna kwamen er 2 verkleuringen bij, terwijl ik de laptop gebruikte, deze keer aan de andere kant van het scherm. Omdat het nog zo'n recent aangekocht toestel was, heb ik hem op 27 oktober 2012 binnengebracht ter reparatie. De vlekken werden aan de balie bekeken, ze "hadden zoiets nog nooit gezien".
Vandaag kreeg ik telefoon, volgens de reparatiedienst zou het om waterschade gaan. Ik ben er zeker van dat het dit niet is, ik weet hoe waterschade aan een scherm eruit ziet, en deze vlekken zijn anders, ik heb ze voor mijn ogen zien ontstaan en groter worden, en er is zeker geen vloeistof over gegoten. Dit kan ik uiteraard niet bewijzen... Nu heb ik de keuze: of ik laat hem herstellen, wat mij 204,4 euro zal kosten, of ik neem hem onhersteld terug, wat me dan een 60 euro gaat kosten, of ik doe niets, en dan ben ik ook mijn laptop kwijt. Er gaat me een mail gestuurd worden, waarop ik ga moeten antwoorden welke actie ik wens.
Hoe reageer ik nu het beste? Ik wil mijn laptop terug, liefst hersteld, en desnoods betaal ik wel, maar ik vind het wel gemakkelijk, zeggen dat het waterschade is, waardoor de garantie vervalt, zonder enig bewijs van hun kant...
Re: laptopscherm kapot - garantie
Geplaatst: 05 nov 2012 14:12
door Lanox
Gezien U zich nog bevindt in de eerste 6 maanden na aankoop, dient de verkoper te bewijzen dat de oorzaak van de schade bij U ligt. Vraag hem naar dit bewijs.
Re: laptopscherm kapot - garantie
Geplaatst: 05 nov 2012 14:18
door aia
Kan ik dat doen via de mail die ik moet sturen, of doe ik dat best via de post?
Re: laptopscherm kapot - garantie
Geplaatst: 05 nov 2012 16:19
door mblb1
via mail (met leesbevestiging) en aangetekende brief. Zo hebt u steeds een bewijs in handen.
Re: laptopscherm kapot - garantie
Geplaatst: 05 nov 2012 16:36
door Franciscus
Regelgeving eens lezen.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: laptopscherm kapot - garantie
Geplaatst: 06 nov 2012 19:39
door RonnyKing
Gezien U zich nog bevindt in de eerste 6 maanden na aankoop, dient de verkoper te bewijzen dat de oorzaak van de schade bij U ligt. Vraag hem naar dit bewijs.
die gekende keten zal dan zeker antwoorden met dat ze bewijzen hebben en dan staat de klant weer even ver...
Re: laptopscherm kapot - garantie
Geplaatst: 06 nov 2012 21:57
door Lanox
"Zeggen" dat ze bewijzen hebben zal niet genoeg zijn.
Re: laptopscherm kapot - garantie
Geplaatst: 06 nov 2012 22:41
door RonnyKing
"Zeggen" dat ze bewijzen hebben zal niet genoeg zijn.
Lanox ik bedoel gewoon die keten zal dat niet zeggen voor niks. Ze zullen wel bewijzen hebben.
Alle grote winkelketens hebben meestal geen eigen hersteldienst maar de hersteldienst van de fabrikant.
Dus die zal iets vastgesteld hebben met val/stootschade of vochtschade.
klant kan moeilijk zeggen die vlekken waren er al bij aankoop....
Re: laptopscherm kapot - garantie
Geplaatst: 06 nov 2012 22:55
door VDG2
klant kan moeilijk zeggen die vlekken waren er al bij aankoop....
Dat is nu net hetgeen de winkel dient te ontkrachten. Het louter bewijzen dat er water of iets anders aanwezig is, is geen afdoende bewijs dat dit niet zo was op het ogenblik van de verkoop.
Gezien het gebrek zich in de eerste 6 maanden voordoet ligt de bewijslast bij de verkoper. Dat wil niet zeggen dat deze dient aan te tonen dat de schade te wijten is aan vocht of wat dan ook, dit wil zeggen dat deze dient aan te tonen dat het gebrek (wat ook de oorzaak moge zijn) nog niet aanwezig was bij de levering.
Een foto met daarop vochtschade bewijst niet dat TS de oorzaak daarvan is.
Re: laptopscherm kapot - garantie
Geplaatst: 07 nov 2012 17:19
door aia
Dit krijg ik net als antwoord:
Beste,
Helaas is het de hersteldienst die beslist of een toestel al dan niet onder garantie valt.
Wij zijn gebonden aan de uitspraak van de hersteldienst.
Volgens hen moet er vloeistof over display gelopen zijn, misschien zelfs toen toestel dicht was.
U mag gerust de foto’s komen bekijken bij onze dienst na verkoop.
De hersteldienst heeft ze ondertussen doorgestuurd.
Helaas kan ik heel weinig aan deze uitspraak doen en vraag ik u alsnog een keuze te maken uit onderstaand bestek:
1. Ik ga akkoord met de totale reparatieprijs van € 204,04
2. Ik wil het apparaat ongerepareerd terug. De ontstane kosten worden door mij betaald: € 66,00
3. Ik verzoek om een kostenloze milieuvriendelijke afvalverwerking van mijn apparaat. De ontstane kosten bedragen: € 0,00
Deze aanbieding is niet bindend. Indien er tijdens de reparatie nog meer gebreken geconstateerd worden behouden wij ons het recht voor om een tweede aanbod te maken.
Hoe reageer ik nu? Ik wil in elk geval wel de foto's zien, maar ik blijf me afvragen hoe het kan, gezien de plaats waar de vlekken zich bevinden, en vooral, gezien 3 vlekken ontstaan zijn terwijl de laptop al enige tijd openstond en in gebruik was, en ik weet zeker dat er toen geen vloeistof op gestort is.
Re: laptopscherm kapot - garantie
Geplaatst: 07 nov 2012 18:56
door Franciscus
Toch geen kat in huis?
Re: laptopscherm kapot - garantie
Geplaatst: 07 nov 2012 18:57
door aia
Nee, waarom?
Re: laptopscherm kapot - garantie
Geplaatst: 07 nov 2012 20:35
door RonnyKing
ik zou de fotos gaan bekijken en zien welke bewijzen ze nog hebben. Ze zullen wel iets van de hersteldienst zelf hebben ook zeker?
Je kan dan nog altijd een beslissing nemen. Wel duidelijk dat je een van de keuzes zal moeten maken...ooit
Staat er nog belangrijke data op dat je nodig hebt?
Re: laptopscherm kapot - garantie
Geplaatst: 08 nov 2012 07:11
door aia
Ik heb een kopie gemaakt van alle belangrijke gegevens, maar hem zo maar achterlaten vind ik nu toch wel een beetje zonde. Ik had hem nog geen 3 maanden... Mijn man gaat vanavond naar de foto's kijken.
Re: laptopscherm kapot - garantie
Geplaatst: 08 nov 2012 18:18
door aia
Mijn man is daarnet gaan kijken (ik kon jammer genoeg niet mee), en het bleken gewoon foto's te zijn van het scherm met de vlekken, net hetzelfde wat ik hier thuis ook zag... Ach ja, niets aan te doen, zeker?