Tweedehandswagen Garantie.

KonradG
Topic Starter
Berichten: 19

Tweedehandswagen Garantie.

#1 , 01 nov 2012 12:56

Beste mede lezers,

Ik heb onlangs een 2dehandse wagen gekocht bij een lease maatschappij.
Nu na nog geen 3 weken was ik gaan klagen over bijgeluiden, dan werd er mij verteld dat het van het rolgeluid van banden kwam. Nu na een onderhoud vertelde BMW mij dat het om distributieketting van de wagen gaat en dat de koppeling,vliegwiel kapot zijn.

Ik heb dan bij mijn garage gaan klagen omdat ik 1 jaar garantie heb. Ze hadden mij doorverwezen naar BMW dealer waar ik diagnose moest laten stellen, zo gevraagd zo gedaan. Nu nadat de BMW tussenkomst heeft geweigerd zegt mijn garage dat de kost voor de werken te groot is en dat ze dat niet gaan betalen.

Wat nu? Ik heb op papier 1 jaar garantie, waaronder 6maand zonder te moeten bewijzen dat de gebreken al bij aankoop waren, en na 6 maand moet ik kunnen bewijzen dat de gebreken al waren bij aankoop. Ik zit natuurlijk nog in de eerste 6 maand,; heb de wagen nog geen 4 maand.

Kan ik iets tegen doen? Ik ben ondertussen al doorverwezen geweest naar andere BMW dealer omdat ze de vorige niet vertrouwden, maar weer zelfde verhaal. Heb al moeten opdraaien voor de diagnose kosten ook al.

Iemand die mij kan helpen?

Sorry indien in verkeerde subrubriek geplaatst.

Groeten,
Konrad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1
Berichten: 184
Locatie: Antwerpen - Gent

#2 , 01 nov 2012 16:11

Wat staat er in de garantie?

http://www.carguide.be/database/tweedeh ... 8_0_34_0_C" onclick="window.open(this.href);return false;

KonradG
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 02 nov 2012 12:43

Beste,

Ik denk dat ik gewoon een standaard contract heb, een federauto contract is het niet, en mijn garage is daar ook niet aangesloten, had het al nagevraagd.

Vanavond zal ik een foto nemen van het contract en hier posten.

Alvast bedankt!

Konrad

Reclame

KonradG
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 02 nov 2012 21:56

Voila, heb even fotos genomen van het contract, deze is recto verso gedrukt op de achterkant van de factuur.

Dus aan de voorkant is de handtekening, datum en stempel van het bedrijf waar de wagen is aangekocht.

Heb het in 2 delen genomen is dan beter leesbaar.

Afbeelding
Afbeelding

mblb1
Berichten: 184
Locatie: Antwerpen - Gent

#5 , 03 nov 2012 08:24

Op basis van hetgaan ik lees lijkt het mij dat er weldegelijk sprake is van een verborgen gebrek waarvoor de verkoper dient in te staan.
Vermits u nog in de eerste 6 maanden van uw garantie zit, wordt het gebrek geacht reeds aanwezig te zijn op het ogenblik van de aankoop. De verkoper kan het tegendeel bewijzen dat dit niet zo is (wat hij in casu niet lijkt te hebben gedaan)

Sancties:

Art. 1649quinquies. § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.
Desgevallend wordt er evenwel rekening gehouden met de verergering van de schade voortvloeiend uit het gebruik van het goed door de consument na het ogenblik waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld of zou hebben moeten vaststellen.
§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt een vorm van genoegdoening geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op :
- de waarde die het goed zonder het gebrek aan overeenstemming zou hebben;
- de ernst van het gebrek aan overeenstemming;
- de vraag of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstige overlast voor de consument.
§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.

Indien de verkoper meent dat de kosten buitensporig hoog zijn dan vraag je best een offerte van hoe hoog die kosten zijn. Als blijkt dat die enrom hoog zijn (in vergelijking met de waarde van de wagen) dan kan je de overeenkomst volgens mij laten ontbinden (ik denk wel dat je hiervoor naar een rechtbank zal moeten gaan).

Zie ook:

http://economie.fgov.be/nl/binaries/Bes ... -98573.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

KonradG
Topic Starter
Berichten: 19

#6 , 03 nov 2012 08:49

Super uitleg !

Heel erg bedankt, hier ben ik zeker iets mee!

Nogmaals vriendelijk bedankt voor je snelle reacties en de hulp!

Terug naar “Consumenten Koop”