verplicht afgeven eigendom in winkels

pablex
Topic Starter

verplicht afgeven eigendom in winkels

#1 , 31 okt 2012 14:35

Hallo,
aangezien dit mijn eerste post is op het forum stel ik me maar meteen voor:
ik ben Simon, en hier terechtgekomen door een opzoekingsopdracht op google.
Mijn vraag is de volgende:
Indien ik een winkel binnenstap, en er wordt me gevraagd mijn rugzak af te geven, en ik zou beslissen om op basis van
(Artikel 1921

Vrijwillige bewaargeving komt tot stand door de wederzijdse toestemming van de bewaargever en de bewaarnemer.)
daar niet op in te gaan, kan men de toegang tot deze winkel ontzeggen?
In het topic waar ik op dit forum op ben terechtgekomen, wordt het voorbeeld aangehaald van media markt, die voor deze verplichting lockers voorziet.
Maar indien rugzakken dan achter de kassa worden gehouden, en men geen nummer voorziet voor de ophaling na mijn bezoek, is een afdwingen tegenover een verbod van betreding dan gerechtvaardigd?

Ik stel deze vraag omdat ik jaren geleden al ben bestolen geweest op deze manier, waarna men mij vanuit de verantwoordelijke winkel enkel de gestolen bibliotheekboeken die in mijn rugzak staken wou terugbetalen.
Dit, en omdat bepaalde werknemers van een andere winkel waar dit gebruik wordt gehanteerd mij meerdere malen verkeerde rugzakken wouden aanreiken, iets wat mijn vertrouwen in deze afdwinging niet bepaald heeft bevorderd.

Bij voorbaat dank,
Simon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 31 okt 2012 14:39

De winkelketen mag u de toegang weigeren ongeacht de reden.

pablex
Topic Starter

#3 , 31 okt 2012 14:55

Bedankt voor het snelle antwoord,

maar is het in dat geval dan een winkel niet verboden om rugzakken aan te nemen zonder die garantie te kunnen bieden ze veilig te stellen?
Zou elke winkel die deze verplichting toepast dan niet een systeem moeten hanteren van een nummer te geven indien ze geen lockers heeft?
Sorry voor al deze vragen, het lijkt me gewoon dat er dan iets niet echt klopt.

Reclame

puttemanp

#4 , 31 okt 2012 17:07

Een winkel kan zijn eigen regels opleggen, maar niets verplicht jou hiermee akkoord te gaan. Maw: als je niet akkoord bent ga je gewoon ergens anders winkelen.

P.

Turaki

#5 , 31 okt 2012 17:18

Uit het Burgerlijk Wetboek:

Art. 1915. Bewaargeving in het algemeen is een handeling waarbij men de zaak van een ander aanneemt, onder verplichting om die te bewaren en in natura terug te geven.

Art. 1923. Vrijwillige bewaargeving moet door geschrift bewezen worden.

Eis vanaf nu een document volgens artikel 1923 BW, waarop uw rugzak en inhoud beschreven staan, ondertekent door uzelf en bewaarnemer (en in 2-voud).

bartvdv

#6 , 31 okt 2012 17:23

En is een 14-15-jarige dan bekwaam genoeg om zo'n contract te ondertekenen?

Tope

#7 , 31 okt 2012 17:50

In mijn plaatselijke Aldi en Lidl zie ik zelfs regelmatig rugzakken van scholieren aan de ingang liggen.
Telkens denk ik dan - net als Pablex - dat er hier toch iets niet klopt.
Een winkelier heeft uiteraard - bij twijfel - het recht om de inhoud van die rugzakken te controleren.
Als hij echter verlangt dat de klanten hun tassen achterlaten dan zouden er lockers moeten voorzien zijn, mijn gedacht.
Ik kan mij herinneren dat er ooit een student zo zijn rugzak in Aldi kwijtgespeeld is met laptop én eindwerk.

Turaki

#8 , 31 okt 2012 18:04

Een winkelier heeft uiteraard - bij twijfel - het recht om de inhoud van die rugzakken te controleren.
Een winkelier heeft het recht om hier toestemming voor te vragen, en bij negatief antwoord de politie te bellen. Een winkelier heeft niet het recht om dit te eisen.
Als hij echter verlangt dat de klanten hun tassen achterlaten dan zouden er lockers moeten voorzien zijn, mijn gedacht.
Dit zou een goede service zijn, maar is niet verplicht. Hij kan wel de toegang ontzeggen aan mensen die een rugzak in de winkel willen meenemen (niet hetzelfde als verplichten tassen achter te laten!), en is niet aansprakelijk als men dan gewoon zijn rugzak aan de ingang achterlaat.

tira00

#9 , 01 nov 2012 09:00

Ik ben winkeldetectieve in bijberoep en zelfs wij zijn niet bevoegd om iemand te dwingen om zijn rugzak achter te laten of hem te controleren. Wij mogen alleen maar vragen,net als die winkelbediende. Indien we iemand verdenken en hij wil niet in zijn tassen laten kijken mogen we alleen de politie bellen en die mogen alles....Ik twijfel er ook aan of een gerant(want het zijn meestal niet de eigenaren die in de winkel werken) zomaar iemand de toegang tot de winkel mag weigeren. Ik ken èèn gemeente waar men enorm veel last had met drugsverslaafden die pikten en daar hebben ze de goedkeuring van de burgemeester gekregen om deze mensen uit de winkels te houden (wat niet lukt)

Xastheron

#10 , 09 nov 2012 15:33

Maak nu ook eens de bedenking dat sommige mensen een "handtas" hebben waar je bijna evenveel in krijgt als een middelmatige rugzak...

de reden
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 nov 2012 16:04

veel winkels maken gebruik van een toetredingsovereenkomst , ben je daar niet mee akkoord moet je buitenblijven
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

bartvdv

#12 , 09 nov 2012 16:09

Ik heb nog nooit geweten dat een winkel mij een contract onder de neus schuift met rechten en plichten. Een contract dat ik eerst moet tekenen vooraleer ik mijn aankopen mag(!) doen. Staat er dan ook aan de deur een controleur die eerst controleert of ik wel over zo'n contract beschik ?

de reden

#13 , 10 nov 2012 01:23

Ik heb nog nooit geweten dat een winkel mij een contract onder de neus schuift met rechten en plichten. Een contract dat ik eerst moet tekenen vooraleer ik mijn aankopen mag(!) doen. Staat er dan ook aan de deur een controleur die eerst controleert of ik wel over zo'n contract beschik ?
wens je veel succes als je gaat filmen op een concert waar er aan de ingang een bord hangt verboden te filmen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21

#14 , 12 nov 2012 11:29

wens je veel succes als je gaat filmen op een concert waar er aan de ingang een bord hangt verboden te filmen
Een "toetredingsovereenkomt" van een winkel is echter niet zo goed aangegeven als de voorwaarden om een concert bij te wonen. Deze voorwaarden worden je trouwens ook al bekend gemaakt op het moment dat je het ticket koopt (als het goed is).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden

#15 , 12 nov 2012 12:24

Een "toetredingsovereenkomt" van een winkel is echter niet zo goed aangegeven als de voorwaarden om een concert bij te wonen. Deze voorwaarden worden je trouwens ook al bekend gemaakt op het moment dat je het ticket koopt (als het goed is).
ga naar speelstad , aan de ingang hangt een bord verboden zelf meegebracht eten en drinken te consumeren .

met dat bord heb je dan geen uitstaans mee want je hebt geen kopie ondertekend of spreken we over een toetredingsovereenkomst als je binnengaat ?

de borden in winkels hangen er , zij het vrij onopvallend

en over winkeldiefstal gesproken , in decathlon olen zaterdag 2 jonge winkeldieven met de handboeien naar buiten

Terug naar “Consumenten Koop”