beschadigd product

bee
Topic Starter

beschadigd product

#1 , 30 okt 2012 20:49

ik heb 6 weken geleden een handtas en broek gekocht in een kledingswinkel.
Ik betaalde 75 euro in het totaal.
Gedurende die 6 weken lagen beide in m'n kast opgeborgen.
Wanneer ik het dit weekend wilde gebruiken merkte ik een scheur in de broek.
Bij het opnemen van de handtas stak er een draadje uit. éénmaal op en van de schouder was de naad volledig los.

Ik bracht beide naar de winkele en daar melden ze dat ze niks kunnen doen omdat de garantietermijn overschreden was.
Na overleg met een regiomanager konden ze als 'geste' me wel 10% korting geven bij een volgende aankoop.

Is er niets meer dat ik kan doen om mijn geld terug te krijgen? Of eventueel de beschadigde goederen te ruilen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 okt 2012 21:26

eens lezen :
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Als dat fabricagefouten zijn....

VDG2

#3 , 30 okt 2012 21:36

Ik maak geen nieuw topic aan omdat ik eigenlijk quasi hetzelfde probleem heb. Op 1 oktober koop ik een jas, vandaag scheurt de naad in de mouw. De draden/stiksels (of hoe dat ook moge heten) zijn losgekomen. Dus geen 'scheur' maar gewoon de mouw die los komt.

Naar mijn mening is dit toch een fabricagefout gezien een jas toch geacht wordt een levensduur van meer dan een maand te hebben. Ik doe daar ook geen ongebruikelijke dingen mee, enkel aan/uit.

Cf. De wettelijke garantie wordt dit gebrek geacht aanwezig te zijn bij de levering, dus vermoed ik dat ik aanspraak kan maken op herstelling of vervanging (of in laatste orde terugbetaling)? Net zoals TS vermoedelijk?

Ps: als het toch in een afzonderlijk topic dient, let me know.

Reclame

bee
Topic Starter

#4 , 31 okt 2012 12:13

Ik kom juist terug van de winkel. De verantwoordelijk was er niet.
Zegt de verkoopster doodleuk dat het zeer veel voorkomt de laatste tijd dat mensen terugkomen met gaten
in de kleren. Wss door mensen in de pashokjes of door het slecht ophangen op fijne kapstokjes.

Ze belt even haar verantwoordelijke op om te vragen of ze de spullen toch niet mag wisselen.
Ze krijgt antwoord dat ze nu 20% korting mag geven bij de volgende aankoop.
Dus in 1 dag tijd verhoging ze mijn korting. Wil toch ook zeggen dat ze weten dat ze in fout zijn?

Aangezien ik niet van plan ben om die korting te gebruiken (heb reeds 75 euro betaald voor iets dat geen kwaliteit heeft),
vroeg ikme af of ik bv recht heb op herstel van de handtas?

VDG2

#5 , 02 nov 2012 12:51

Bee, laat u niet afschepen. Ik heb na een rustige discussie gewoon een nieuwe jas gekregen. Hopelijk lukt het bij jou ook!

Justiceseeker

#6 , 02 nov 2012 13:26

Ik kom juist terug van de winkel. De verantwoordelijk was er niet.
Zegt de verkoopster doodleuk dat het zeer veel voorkomt de laatste tijd dat mensen terugkomen met gaten
in de kleren. Wss door mensen in de pashokjes of door het slecht ophangen op fijne kapstokjes.

Ze belt even haar verantwoordelijke op om te vragen of ze de spullen toch niet mag wisselen.
Ze krijgt antwoord dat ze nu 20% korting mag geven bij de volgende aankoop.
Dus in 1 dag tijd verhoging ze mijn korting. Wil toch ook zeggen dat ze weten dat ze in fout zijn?

Aangezien ik niet van plan ben om die korting te gebruiken (heb reeds 75 euro betaald voor iets dat geen kwaliteit heeft),
vroeg ikme af of ik bv recht heb op herstel van de handtas?
Indien een rustig gesprek géén resultaten opbrengt, zal U de winkel officieel aangetekend in gebreke moeten stellen en aanmanen de kledij terug te nemen,U terug te betalen of de kledij om te ruilen. Het kan niet zijn dat deze op zulke korte termijn op deze wijze beschadigd geraakt.
Houd eventuele gedetailleeerde foto's bij de hand alsook uw kasticket. Laat U niet afschepen en het is aan de tegenpartij te bewijzen dat U de kledij verkeerd zou hebben gebruikt. Stuur uw aangetekende zending naar de algemene directie van de winkel(keten).

In het slechtste geval zal een passage bij de Vrederechter de enige mogelijke oplossing zijn.

Justiceseeker

bee
Topic Starter

#7 , 03 nov 2012 21:45

ben gisteren terug geweest. Ze had nu 2 opties: ofwel een korting van 20% bij de volgende aankoop, of een waardebon van 20 euro.
Bij beide opties ben ik zowel broek als handtas kwijt. Dus voor beschadigde producten van 75 euro krijg ik 20 euro in de plaats.

Verder kunnen ze niets doen. Heb m'n artikelen beschadigd teruggenomen. Heb haar ook duidelijk gemaakte dat ik nooit nog iets in hun winkel koop omdat de kwaliteit & service op niets trekt.
De winkelverantwoordelijke zei dat ze nog nooit een broek teruggekregen had met een gat in.
één van de verkoopsters zei juist deze week dat er regelmatig broeken met gaten terug gebracht worden.
Antwoord van de verantwoordelijke: Aja, in andere broeken wel. Maar deze broek die jij binnenbrengt niet, want dat is een deluxer model.
Ferme luxe... de goedkopere broeken slijten dus na 5 weken ipv 6!

Heb nu foto's van genomen van handtas en broek en per mail verstuurd naar de klachtendienst van de hoofdwinkel. Ik laat me niet zo vlug afschepen...
Nu wachten op antwoord!

Alvast bedankt voor de reacties :)

bee
Topic Starter

#8 , 05 nov 2012 20:37

Vandaag antwoord gekregen van de hoofdzetel in Antwerpen.
Hij zal zorgen voor een waardebon twv mijn aankoopbedrag.
Ben dus zeer blij hoe dit opgelost wordt.
Bedankt voor de reacties

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 nov 2012 15:49

Vandaag antwoord gekregen van de hoofdzetel in Antwerpen.
Hij zal zorgen voor een waardebon twv mijn aankoopbedrag.
Ben dus zeer blij hoe dit opgelost wordt.
Bedankt voor de reacties
Proficiat! Er zouden meer mensen moeten zijn die zich niet zo makkelijk laten afschepen. Zie nu wel dat je de aankopen die je met die bon doet, goed controleert op fouten.

In principe had men jou niet-beschadigde producten in de plaats moeten geven, deze producten moeten herstellen, of jou je geld teruggeven (niet in de vorm van een waardebon). Maar als je toch nog iets wil kopen daar, is dit een goeie oplossing...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”