Pagina 1 van 1

Verkoopsovereenkomst ramen en deuren

Geplaatst: 23 okt 2012 18:00
door Vlamb
Geachte,


Enkele maanden geleden hebben wij besloten om te gaan bouwen.


Ik ben toen bij enkele leveranciers van ramen en deuren geweest en hebben toen voor XXXXXX gekozen.
Na het opstellen van de offerte hebben wij toen een verkoopovereenkomst getekend. Voor die prijsofferte en een vastgestelde prijs van +/- 19000€
Nu zijn de ramen echter nog niet in productie.
Ze zijn de ramen zelfs nog niet komen opmeten. Maar er zijn enkele woorden geweest en nu zou ik graag weten hoe bindend die overeenkomst is?
Ze zijn nog niets komen opmeten en dus ook nog niet in productie gegaan.

De kleine lettertjes zeggen als volg:



Schadebeding: Indien de overeenkomst door de kopen eenzijdig, algeheel of deels verbroken of geannuleerd word,
zal hij de verkoper integraal schadeloos moeten stellen. Wanneer de verbreking en/of annulatie door de koper meer dan 10 wekene verwijderd is van de bedongen leveringstermijn bedraagt de schadevergoeding 30% van de verkoopsom excl btw. De integrale koopsom is verschuldigd door de koper wanneer hij de overeenkomst annuleert of verbreekt en de goederen al in productie zijn gegaan.


Nu die 10 weken. Ze zijn zelfs nog niet komen opmeten, nu weet ik niet of dat er iets mee te maken heeft maar.


Ben ik hioer echt aan gebonden voor mijn ramen en deuren te bestellen.?

Re: Verkoopsovereenkomst ramen en deuren

Geplaatst: 23 okt 2012 18:26
door Lightning
Uiteraard. U hebt getekend.

Re: Verkoopsovereenkomst ramen en deuren

Geplaatst: 23 okt 2012 20:57
door Lanox
Wat staat er in Uw contract qua leveringstermijn?

Re: Verkoopsovereenkomst ramen en deuren

Geplaatst: 23 okt 2012 22:13
door Vlamb
rond 10 a 12 werkweken staat er op de overeenkomst.


Op een ander blad waar de "10 meest gestelde vragen" opstaan staat wel bij dat het eventueel kan bij 5 weken.

Re: Verkoopsovereenkomst ramen en deuren

Geplaatst: 23 okt 2012 22:57
door Turaki
Tegen het einde van de 12 week (dus na 3 maanden) belt u eens naar de firma om beleefd te informeren naar uw ramen. Een maand later stuurt u een AS waarin u hen wijst op de contractuele termijn, de overschrijding hiervan, en dat u verwacht dat ze binnen de maand uw ramen komen plaatsen. Dat u er anders van uit gaat dat ze het contract wensen te verbreken, en de integrale terugbetaling van uw voorschot verwacht plus een schadevergoeding van 30% (rechtspraak staat niet toe dat een schadevergoeding maar in 1 richting werkt, en dus heeft u dezelfde rechten als de firma), te betalen binnen dezelfde termijn. Dat u dit anders op hun kosten voor de rechtbank zal vorderen.

Alternatief, als u rechtsbijstand heeft die commerciële geschillen dekt (aanrader!), vraag hen om voor u op te treden.

Een beetje bijkomende uitleg: een overschrijding van de opgegeven leveringstermijn wordt enkel aanvaardt als contractbreuk indien deze al redelijk groot is. En zelfs dan moet u de firma of aannemer de kans geven om zijn contractuele verplichtingen na te komen. Pas na een significante overschrijding van de leveringstermijn en de volledige onwil om te leveren, kan u het contract als verbroken beschouwen, en als de firma of aannemer dit niet (bewijsbaar) bevestigd, is het vaak nog aan te raden om het contract door een rechter te laten verbreken.