Garantie zonder aankoopbewijs

Desco
Topic Starter
Berichten: 10

Garantie zonder aankoopbewijs

#1 , 10 okt 2012 15:58

Dag Forummers,
Ik heb een kookpan gekregen. Rond de pan zat een kartonnen wrapper. Hierop staat volgende garantie: "(Producent) verleent garantie op alle fabricagefouten van dit artikel vanaf de aankoopdatum. De garantie is niet van toepassing op beschadiging door verkeerd gebruik, stoten, vallen of beschadiging als gevolg van professioneel gebruik. Vlekken, verkleuringen of krassen aan de binnen- en buitenkant van de pan zijn evenmin gedekt. (Producent) garandeert dat de antiaanbaklaag conform is aan de normen inzake materialen die in contact komen met
etenswaren."

Er is een duidelijke fabricagefout met de pan. De producent eist echter dat ik een aankoopbewijs kan voorleggen.
Welke ik dus niet heb (het was een geschenk - de schenker heeft aankoopbon niet meer). Ik zie geen enkele reden waarom.
1/ Er is geen duur opgegeven voor de garantie dus ze is voor de levensduur van de pan. Er is dus gaan noodzaak om de beginduur te bepalen.
2/ Er staat ook niets in de garantie dat ik deze enkel kan bekomen mits voorleggen van aankoopbewijs.
3/ Het betreft ook geen garantie tussen koper en verkoper (maar een m.i. éénzijdige garantie van de producent) zodat ik geen koop moet bewijzen (denk ik).

PS:
- ik gebruik hier niet mijn recht op wettelijke garantie. Dat is iets tussen koper en verkoper en dan moet ik inderdaad de koop kunnen bewijzen.
- ik gebruik hier ook niet mijn recht op garantie op verborgen gebreken volgens gemeen recht.

Alvast bedankt
Desco

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 15 okt 2012 06:11

Dag Forummers,
Ik heb een kookpan gekregen. Rond de pan zat een kartonnen wrapper. Hierop staat volgende garantie: "(Producent) verleent garantie op alle fabricagefouten van dit artikel vanaf de aankoopdatum. De garantie is niet van toepassing op beschadiging door verkeerd gebruik, stoten, vallen of beschadiging als gevolg van professioneel gebruik. Vlekken, verkleuringen of krassen aan de binnen- en buitenkant van de pan zijn evenmin gedekt. (Producent) garandeert dat de antiaanbaklaag conform is aan de normen inzake materialen die in contact komen met
etenswaren."

Er is een duidelijke fabricagefout met de pan. De producent eist echter dat ik een aankoopbewijs kan voorleggen.
Welke ik dus niet heb (het was een geschenk - de schenker heeft aankoopbon niet meer). Ik zie geen enkele reden waarom.
1/ Er is geen duur opgegeven voor de garantie dus ze is voor de levensduur van de pan. Er is dus gaan noodzaak om de beginduur te bepalen.
2/ Er staat ook niets in de garantie dat ik deze enkel kan bekomen mits voorleggen van aankoopbewijs.
3/ Het betreft ook geen garantie tussen koper en verkoper (maar een m.i. éénzijdige garantie van de producent) zodat ik geen koop moet bewijzen (denk ik).

PS:
- ik gebruik hier niet mijn recht op wettelijke garantie. Dat is iets tussen koper en verkoper en dan moet ik inderdaad de koop kunnen bewijzen.
- ik gebruik hier ook niet mijn recht op garantie op verborgen gebreken volgens gemeen recht.

Alvast bedankt
Desco
Je zegt "1/ Er is geen duur opgegeven voor de garantie dus ze is voor de levensduur van de pan. Er is dus geen noodzaak om de beginduur te bepalen." Dat is jou conclusie omdat er geen duur is opgegeven. Foute conclusie IMHO.
"2/ Er staat ook niets in de garantie dat ik deze enkel kan bekomen mits voorleggen van aankoopbewijs." Dat hoeft ook niet.
"3/ Het betreft ook geen garantie tussen koper en verkoper (maar een m.i. éénzijdige garantie van de producent) zodat ik geen koop moet bewijzen (denk ik).." Dat klopt in dat geval.

Indien de pan nog geen 2 jaar oud is kan je hetvolgende proberen naar analogie wat ik een dezer dagen ga doen..

Ik kocht zo'n 8m. geleden een nieuwe Externe harde schijf voor mijn PC bij MM. Het was een nieuw model/uitvoering. Dat kan voldoende bewezen worden. Nu is er een kleinigheid aan (controlelicht werkt niet meer). Ik vind mijn aankoopbon ook miet meer. Bij MM zeggen ze dat ze mij niet kunnen (lees "willen") helpen. Ik ga me dus tot de producent richten en kan, gebruikmakend van alle mij ter beschikking zijnde middelen, bewijzen dat het door mij aangekochte model/uitvoering nog niet op de markt was meer dan 8m. geleden. Mijn garantie van 2j. is dus nog in voege, vermits ik onrechtstreeks kan bewijzen dat mijn aankoop onmogelijk de 2j. overschrijdt.

Ik raad jou aan hetzelfde te doen en de producent aan te schrijven en hem er op te wijzen dat jou 2j. garantie nog geldig is, omdat het type pan nog geen 2j. op de markt verkrijgbaar is.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Lousia
Berichten: 114

#3 , 15 okt 2012 09:17

Ik heb dezelfde situatie gehad ivm een fototoestel .
Ik had het gekocht in het buitenland.
Omdat het model nog maar een paar maanden verkocht werd heeft men hier geen probleem van gemaakt.
Ik ben wel rechtstreeks naar de invoerder in Belgie gegaan en deze hebben het toestel kosteloos hersteld.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38617

#4 , 15 okt 2012 19:24

Maar kan U bewijzen dat u dat bij M&M hebt gekocht.
PS dat is een van die ketens die weigeren tot u met de wetgeving en FOD economie en testaankoop rond hun oren slaat

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 16 okt 2012 10:59

Maar kan U bewijzen dat u dat bij M&M hebt gekocht.
Uiteraard niet F. Ik kan enkel een ontegensprekelijk bewijs leveren dat het artikel 8m geleden noch niet verkrijgbaar was. Ik zal me dus tot de invoerder moeten wenden.
PS dat is een van die ketens die weigeren tot u met de wetgeving en FOD economie en testaankoop rond hun oren slaat
Klopt, heb ik al eens gedaan.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Desco
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 16 okt 2012 12:28

JohnD
ik denk dat je de wettelijke met de commerciële garantie dooreen haalt.
Wettelijk: enkel tussen verkoper en koper, 2 jaar, enz...
Commercieel: bindend voor wie hem biedt, enkel voorwaarde dat hierin wordt verwezen naar de wettelijke garantie. Bv fabrieksgarantie, extra garantie door verkoper (5 ipv 2 jaar,...)

Bij MM vang je dus in zekere zin terecht bot: als je niet kunt aantonen dat je het bij hen hebt gekocht, hebben zij geen verplichting tov van jou.
De producent is niet gebonden door de wettelijke garantie (enkel de verkoper). De producent is gebonden door de garanties die zij bieden. Normaal zitten die bij het toestel. Soms moet je daarvoor een registratiekaartje opsturen. Soms vereist die garantie ook een aankoopbewijs. De producent kan daar +/- inzetten wat hij wil.

Bovenstaande strikte interpretatie neemt niet weg dat er veel gebeurt onder klantvriendelijkheid.
De wettelijke garantie is bijv vervallen maar de verkoper verwijst je niet door naar de producent, maatr doet dit voor jou.
Het probleem valt in strikte zin buiten de fabrieksgarantie, maar de producent geeft je toch de wettelijke garantie omdat dat via de verkoper anders toch ook bij hem terechtkomt.

In mijn geval stelde de producent geen termijn voorop zodat ze geldt voor de levensduur van de pan.

Terug naar “Consumenten Koop”