Provider X abonnement opzeggen, boete voor stopzetting

MiekeMichta
Topic Starter
Berichten: 1

Provider X abonnement opzeggen, boete voor stopzetting

#1 , 24 sep 2012 12:34

Beste,

Beste,


Een maand geleden heb ik mijn abonnement van Provider X stopgezet en ben ik overgeschakeld naar Provider Y. Ik had het abonnement, Z 24 maanden, afgesloten vorig jaar in september. Sinds maart ben ik zelfstandig interieurarchitect geworden en heb ik mijn facturen op mijn zelfstandig statuut geplaatst. Vorige week heb ik een factuur van Provider X ontvangen wegens stopzetting abonnement. Deze bedraagt 318 euro. Blijkbaar zijn de bedragen voor ondernemingen/zelfstandigen groter dan deze voor particulieren. De reden hiervan blijft me een raadsel. Hoe kunnen ze een startende zelfstandige zoiets aandoen aangezien ik nu slechts nog verlies lijd in plaats van winst.

Nu had mijn broer me aangeraden de website te bekijken Van Vincent Van Quickenborne en ik heb inderdaad het onderwerp stopzetting telecomabonnement na 6 maanden kosteloos van begin 2012. Ik heb hem hierover reeds gemaild, maar zij verwezen mij door naar minister van de Lanotte die geen antwoord terug stuur. Nu vraag ik me af of deze wet is goedgekeurd en tevens van toepassing is voor zelfstandigen en hoe ik dit moet aanpakken naar Provider X toe. Ik dien hier namelijk zeer dringend op te reageren.

Ik hoop spoedig iets van u te vernomen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Mieke Michta

[Namen aangepast: Vandebos)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2
Berichten: 785

#2 , 24 sep 2012 13:10

Werd er bij de overdracht op naam van de firma een nieuw contract afgesloten of was dit een administratieve wijziging? Indien nieuw contract is art. 108 eveneens van toepassing.
Stel uw vraag ook even op http://www.tik.be" onclick="window.open(this.href);return false;, op dit forum zijn specialisten aanwezig, alsook mensen van de providers zelf.
Ombudsman telecommunicatie kan eveneens uw klacht behandelen: http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36" onclick="window.open(this.href);return false;

Onderstaand kan u alvast de wetgeving vinden (aangepast sinds 07/2012)

Wet van 13 juni 2005 betreffende electronische communicatie
15° " abonnee " : een natuurlijke of rechtspersoon [2 ...]2 die gebruik maakt van een elektronische communicatiedienst ingevolge een met een operator gesloten contract;

Art. 108[1 § 1/1. Onverminderd artikel 111/3, kan het vervangen door dezelfde operator van een contract van bepaalde duur of van onbepaalde duur afgesloten met een consument of een abonnee die over niet meer dan vijf nummers beschikt, met uitzondering van de nummers voor de M2M-diensten, door een nieuw contract gesloten voor een bepaalde duur slechts op voorwaarde dat de operator :
1° voorafgaandelijk de betrokken consument of abonnee schriftelijk ervan op de hoogte heeft gebracht dat :
- door de vervanging niet te aanvaarden, zijn lopende contract van bepaalde duur in toepassing van artikel 82 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming op de vervaldatum omgezet wordt in een contract van onbepaalde duur onder dezelfde voorwaarden en dat te allen tijde kosteloos opzegbaar is mits inachtneming van de toepasselijke opzegtermijn die ten hoogste twee maanden mag bedragen en
- door de vervanging te aanvaarden, zijn lopende contract vervangen zal worden door een nieuw contract van bepaalde duur, dat vóór de vervaldatum slechts opzegbaar is mits het betalen van een verbrekingsvergoeding, waarvan het bedrag eveneens aan de betrokken consument of abonnee wordt meegedeeld, en
2° daartoe de uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van de betrokken consument of abonnee heeft bekomen.]1
§ 2. Onverminderd de toepassing [1 van hoofdstuk 3, afdeling 6 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming]1, hebben de abonnees het recht om bij kennisgeving van voorgestelde wijzigingen [1 aan een beding van het afgesloten contract ]1 het contract zonder boete op te zeggen. De abonnees worden tijdig en ten minste één maand vooraf naar behoren individueel ter kennis gesteld van dergelijke wijzigingen en worden tegelijkertijd op de hoogte gesteld van hun recht om zonder boete het contract op te zeggen uiterlijk de laatste dag van de maand die volgt op de inwerkingtreding van de wijzigingen indien zij de nieuwe voorwaarden niet aanvaarden.


Art. 111/3. [1 § 1. De opzeg van het in artikel 108, § 1 bedoelde contract door de abonnee kan door alle schriftelijke middelen en zonder opgaaf van redenen gebeuren. Het contract wordt beëindigd op het moment gekozen door de abonnee, zelfs onmiddellijk. De operator sluit zo spoedig als technisch mogelijk de betrokken dienst af en stuurt een schriftelijke bevestiging ervan naar de abonnee.
§ 2. Zijn, onverminderd de toepassing van hoofdstuk III, Afdeling 6 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming, van rechtswege nietig, de bedingen en voorwaarden of de combinaties van bedingen en voorwaarden in verband met de contractbeëindiging in de overeenkomsten gesloten tussen een operator en een abonnee, die ertoe strekken de verandering van operator of het gebruik van de faciliteit bedoeld in artikel 11, § 7, onmogelijk te maken of te ontmoedigen.
De overeenkomst blijft bindend voor de partijen indien ze zonder de nietige bedingen of voorwaarden kan voortbestaan.
§ 3. De operator kan, onverminderd het bepaalde in het tweede lid, van een consument of een abonnee die over niet meer dan vijf oproepnummers, met uitzondering van de nummers voor de M2M-diensten, beschikt geen schadevergoeding vorderen voor de beëindiging van een contract van onbepaalde duur of voor de vroegtijdige beëindiging van een contract van bepaalde duur na afloop van de zesde maand volgend op de inwerkingtreding van het contract. De schadevergoeding die een operator bij de vroegtijdige beëindiging van een contract van bepaalde duur door een consument of een abonnee die over niet meer dan vijf oproepnummers beschikt, gedurende de eerste zes maanden kan vorderen, mag, onverminderd het bepaalde in het derde lid, niet hoger zijn dan het abonnementsgeld dat nog verschuldigd zou zijn tot aan de afloop van de zesde maand volgend op de inwerkingtreding van het contract indien dat contract niet vroegtijdig beëindigd was.
Van de consument of een abonnee die over niet meer dan vijf oproepnummers beschikt en die kosteloos of tegen een lagere prijs een product heeft verkregen waarvan de verkrijging gebonden was aan het inschrijven op een abonnement van bepaalde duur, mag bij de vroegtijdige beëindiging van het contract een bijkomende schadevergoeding gevorderd worden, die echter niet hoger mag zijn dan de restwaarde van het product op het ogenblik van de beëindiging van het contract, bepaald overeenkomstig artikel 108, § 1, e), laatste streepje.]1 --> Zie art. 108

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”