NUON: tot een rechtzaak laten komen over betwiste factuur?

SaskiaMCK
Topic Starter
Berichten: 2

NUON: tot een rechtzaak laten komen over betwiste factuur?

#1 , 26 mar 2007 20:38

Even de situatie schetsen. Het gaat over ons contract met NUON.

In augustus verhuizen we, dus eind juli worden meterstanden doorgegeven. Is allemaal in orde. We krijgen een eindafrekening met een klein bedrag in ons voordeel. Ik zeg de domiciliering op en denk dat er geen vuiltje aan de lucht is.

In september krijgen we een aanmaning omdat er een factuur is geweigerd door de bank. Omdat we op het punt staan voor enkele maanden naar het buitenland te vertrekken, kijk ik dit niet meteen na omdat ik ook dacht dat alles in orde was na een eindafrekening met saldo in ons voordeel. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze vergeten de voorschotfacturen te annuleren. Is ons bij telenet ook overkomen.

De maand daarop een paniekberichtje van mijn ouders die de post opvolgen dat we een incasso hebben ivm onbetaalde factuur NUON. Ik contacteer incasso en zeg dat ik twijfels heb over de correctheid van de factuur etc. en dat we dit pas in januari kunnen nakijken. Geen reactie maar opnieuw een aanmaning.

In januari betaalt mijn man de factuur met nalatigheidsinterest omdat we vermoeden dat het gaat om de voorschotfactuur van juli die zij al hadden verrekend in de eindafrekening. Zeker weten we dit eigenlijk niet omdat het allemaal zo onduidelijk is.

We weigeren echter de 125 euro incasso kosten te betalen omdat naar onze mening de fout ligt bij NUON. Als zij ons facturen sturen NA de eindafrekening, dan is het niet moeilijk dat ze niet tijdig betaald worden.
Dus we schrijven opnieuw naar NUON en incasso met data en bewijzen van wat er gebeurd is en dat laatijdige betaling niet onze schuld is. Geen reactie.

Nu zit er een brief van gerechtsdeurwaarder in de bus....

Ik ben gewoon erg :evil: dat op geen enkel schrijven van ons inhoudelijk wordt gereageerd en dat er erg dreigende taal wordt gebruikt, alsof we al bij voorbaat veroordeeld zijn. Amai, zo zou ik eens met klanten moeten omspringen, maar energieleveranciers kunnen dat blijkbaar wel allemaal.

Ik zou het dus liefst voor de rechtbank laten komen, gewoon uit principe. Maar stel dat zij ook niet luisteren en gewoon redeneren, te laat is te laat. Welke kosten hangen ons dan boven het hoofd?

Saskia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 04 apr 2007 06:34

Welke kosten hangen ons dan boven het hoofd?
Zie de artt. 7 f) en 8 a) (en zo nodig ook art. 9 e,f en 10 b) van de algemene voorwaarden in uw nuoncontract.

http://www.nuon.be/nl/pdf/Nuon_contract.pdf

SaskiaMCK
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 16 apr 2007 11:48

We hebben nog een laatste poging ondernomen om onze situatie uit te leggen aan NUON met enkele dreigementen (ik heb wel enige juridische scholing) en NUON heeft nu geantwoord dat ze de 125 euro laten vallen en de incasso procedure stopzetten :D
Dus mensen, laat u niet zomaar doen he.

Saskia

Reclame

kodel
Berichten: 4

#4 , 16 mei 2007 18:05

Denk eraan dat het goed mogelijk is dat uw laatste factuur (afrekening) niet meer via de domiciliering betaald geweest is.

Ik heb het zelf eens gehad dat ik een contract opzegde en metteen daarna de domiciliering annuleerde. Hierdoor blokkeerde de bank ook automatisch de betaling van de laatste factuur (laatst gedebiteerde bedrag werd zelfs automatisch terug op mijn rekening gestort).

Ik dus ook eerst aan het protesteren toen ik een aanmaning tot betaling kreeg, maar bij het nakijken van mijn rekeningen bleek dat zij juist waren en ik fout.

Gelukkig waren er in mijn geval geen incassokosten gemaakt, al goed dat Nuon deze in uw geval voor hun rekening genomen heeft.

Terug naar “Consumenten Koop”