Pagina 1 van 1
correcte factuur?
Geplaatst: 17 sep 2012 13:17
door three14s
Een aannemer stuurt me volgende factuur op voor geleverde diensten (cijfers zijn vereenvoudigd maar van dezelfde orde)
************************
totaal geleverde diensten: 10.000,00€
voorschot: -6.000,00€
totaal (excl. BTW): 3.773,58€
BTW 6%: 226,42€
totaal (incl. BTW): 4.000,00€
te betalen: 4.000,00€
*************************
(ik heb geen voorschotfactuur gekregen)
Die factuur is ondertussen een jaar oud en ik vind ze nog steeds verdacht.
Ik heb de aannemer verschillende keren gemeld dat de factuur (waarschijnlijk) verkeerd is opgesteld en dat ik eerst een correcte factuur wens alvorens te betalen. Hij blijft echter steeds bovenstaande model opsturen...
Vorige week meldde hij me dat hij een 'advokaat' heeft ingeschakeld ivm openstaand saldo.
Ik vraag me af hoe ik hierop het best reageer.
Re: correcte factuur?
Geplaatst: 17 sep 2012 13:36
door Franciscus
Gemeld? Het u met een AS de factuur geprotesteerd binnen de wettelijke termijn?
Re: correcte factuur?
Geplaatst: 17 sep 2012 15:53
door three14s
tot 3 keer toe: aangetekende zending binnen de week, waarbij gevraagd wordt naar een correcte factuur.
Wat mij aan deze factuur zo raadselachtig lijkt is dat het BTW-bedrag afhangt van het voorschot.
Hoe groter het voorschot, hoe kleiner de BTW.
Re: correcte factuur?
Geplaatst: 17 sep 2012 18:51
door freelance
Totaalbedrag 10.000 BTW inbegrepen
voorschot 6.000 BTW inbegrepen
blijft 4.000 BTW inbegrepen
uitgesplitst geeft dit : 3.773,58 + 226,42 = 4.000
Is correcte verrekening . Voorschotfactuur hoeft niet , aangezien totaalbedragen vermeld zijn in definitieve factuur .
Als u geen andere bezwaren geformuleerd hebt , zult u bericht van een advocaat krijgen , met bijkomende kosten .
Re: correcte factuur?
Geplaatst: 17 sep 2012 19:15
door Franciscus
Kan wel een verschil in BTW zijn .... inzake ouderdom van de woning 21% of 6%
alleen dat moet er opstaan om te voldoen aan een aantal regels (voor bepaalde subsidies)
Re: correcte factuur?
Geplaatst: 17 sep 2012 21:30
door three14s
@ Franciscus: het is 6% BTW, maar dit is geen twistpunt
@ freelance: ivm 6000€ BTW inbegrepen -> dat kan kloppen als daar een voorschotfactuur voor uitgeschreven is (met boekhoudkundige en BTW-gevolgen)
Er is echter geen voorschotfactuur (ik heb die toch niet ontvangen).
De aannemer moet met geleverde factuur enkel 226,42€ doorstorten aan de BTW. Dit bedrag is berekend op basis van de overblijvende 4000€.
Ook wordt enkel 3773,58€ in de boekhouding geboekt als belastbaar verworven inkomen.
Op de voorgeschoten 6000€ wordt niets van BTW doorgestort en wordt ook geen enkel inkomen geboekt (toch niet zonder voorschotfactuur).
Zo lees ik die factuur.
Re: correcte factuur?
Geplaatst: 17 sep 2012 21:39
door Lightning
Waarom zou een aannemer zwarte inkomsten (want dat is wat U beweert) verwerken in een eindafrekening?
Re: correcte factuur?
Geplaatst: 17 sep 2012 21:40
door roharro
@ Franciscus: het is 6% BTW, maar dit is geen twistpunt
@ freelance: ivm 6000€ BTW inbegrepen -> dat kan kloppen als daar een voorschotfactuur voor uitgeschreven is (met boekhoudkundige en BTW-gevolgen)
Er is echter geen voorschotfactuur (ik heb die toch niet ontvangen).
De aannemer moet met geleverde factuur enkel 226,42€ doorstorten aan de BTW. Dit bedrag is berekend op basis van de overblijvende 4000€.
Ook wordt enkel 3773,58€ in de boekhouding geboekt als belastbaar verworven inkomen.
Op de voorgeschoten 6000€ wordt niets van BTW doorgestort en wordt ook geen enkel inkomen geboekt (toch niet zonder voorschotfactuur).
Zo lees ik die factuur.
Hoe weet u wat er in hun boekhouding werd geboekt?
Ik vrees dat u van een kale reis zult thuiskomen.....
Re: correcte factuur?
Geplaatst: 18 sep 2012 02:18
door freelance
[quote="three14s"
@ freelance: ivm 6000€ BTW inbegrepen -> dat kan kloppen als daar een voorschotfactuur voor uitgeschreven is (met boekhoudkundige en BTW-gevolgen)
Er is echter geen voorschotfactuur (ik heb die toch niet ontvangen).
De aannemer moet met geleverde factuur enkel 226,42€ doorstorten aan de BTW. Dit bedrag is berekend op basis van de overblijvende 4000€.
Ook wordt enkel 3773,58€ in de boekhouding geboekt als belastbaar verworven inkomen.
Op de voorgeschoten 6000€ wordt niets van BTW doorgestort en wordt ook geen enkel inkomen geboekt (toch niet zonder voorschotfactuur).
Zo lees ik die factuur.[/quote]
U mag die factuur mischien zo interpreteren , maar zowel een boekhouder , belastingen , BTW en zelfs een advocaat zullen die factuur anders interpreteren.
Als een factuur opgemaakt wordt voor een totaalbedrag van 10.000 € ( waarbij melding voorschot etc. etc. cfr. uw voorbeeld ) wil dit zeggen dat deze factuur in de boekhouding terechtkomt als zijnde 10.000 inkomsten ( waar belasting op gegeven wordt ) , waarvan 6 % BTW dient te worden doorgestort aan BTW admin. Facturen zijn verplicht genummerd ( u zult een factuurnummer zien staan ) , en moeten volgens volgnummer geboekt worden ( dus een factuur "achterhouden " kan boekhoudkundig niet .) .
Zeker als een factuur geprotesteerd wordt , zal een ondernemer extra alert zijn om geen fouten te maken .
Uw aannemer heeft het zekere voor het onzekere genomen , en een BTW bedrag toegevoegd , alhoewel hij dit niet verplicht is ( tenzij in specifieke gevallen in de bouw ) . Normaal worden aan particulier bedragen genoteerd BTW inbegrepen ( dus 10.000 € is dan BTW inbegrepen . In de boekhouding wordt die BTW dan wel als apart bedrag ingeschreven , maar daar heeft de klant niets mee te maken , net zoals de bakker u ook geen detail van de BTW op een brood geeft . ) .
Een voorschotfactuur is NIET verplicht . Wel KAN er een verkoopsovereenkomst opgesteld worden , hetzij een offerte , hetzij een bestelbon of wat dan ook.
Bedenk ook dat zelfstandigen driemaandelijks BTW aangifte dienen te doen , waarbij de BTW van de VOLLEDIGE factuur afgedragen wordt , ook al is die nog niet volledig ontvangen . Uw aannemer heeft dus al meer BTW afgedragen dan u zelf betaald hebt .
Idem voor de belastingen jaarlijks . Of die factuur nu betaald is of niet ( of gedeeltelijk ) , belasting wordt gerekend op het totaalbedrag , waarbij dus de aannemer belastingen betaald op een bedrag dat hij nog niet ontvangen heeft van U .
Stel u in dezelfde positie , u draagt BTW en belastingen over aan vadertje staat , op iets wat u nog niet ontvangen heeft ( gedeeltelijk ). Zou u dan geen advocaat inschakelen ?
Mocht u andere fouten ontdekken of vermoeden zal men u hier graag informeren .
Re: correcte factuur?
Geplaatst: 18 sep 2012 10:43
door Franciscus
Clausule 6% btw is enkel van belang indien gebouw ouder is dan 5 jaar dacht ik ...EN deze regeling nog van toepassing.
Re: correcte factuur?
Geplaatst: 18 sep 2012 13:46
door alainsch
Ik deel toch ook de mening van TS.
Een factuur moet het totale basisbedrag vermelden (excl BTW), de BTW voet, het totaal aan BTW en het totaalbedrag inclusief BTW.
De juiste vermelding zou dus zijn:
totaal geleverde diensten (excl BTW): 9.433,96 €
BTW 6%: 566,04 €
totaal (incl BTW): 10.000,00 €
voorschot: 6.000,00 €
te betalen: 4.000,00 €
Alain
Re: correcte factuur?
Geplaatst: 08 okt 2012 14:58
door Xastheron
Is het probleem nu zuiver en alleen het BTW bedrag? Want indien TS het te betalen bedrag niet betwist (dus akkoord gaat met het feit dat de werken €10.000,00 kosten), dan heeft m.i. TS geen enkele reden om de betaling te wijgeren. Boekhoudkundige correctheid is een zaak voor een ander (hier allusie naar dienst BTW en accijnzen), niet voor de TS.
Of kan TS in de problemen komen voor het betalen van een "niet koosjere factuur"? Lijkt me sterk... In de veronderstelling dat TS een particulier is tenminste.
Re: correcte factuur?
Geplaatst: 10 okt 2012 22:39
door freelance
Is het probleem nu zuiver en alleen het BTW bedrag? Want indien TS het te betalen bedrag niet betwist (dus akkoord gaat met het feit dat de werken €10.000,00 kosten), dan heeft m.i. TS geen enkele reden om de betaling te wijgeren. Boekhoudkundige correctheid is een zaak voor een ander (hier allusie naar dienst BTW en accijnzen), niet voor de TS.
Of kan TS in de problemen komen voor het betalen van een "niet koosjere factuur"? Lijkt me sterk... In de veronderstelling dat TS een particulier is tenminste.
Blijkbaar gaat deze topic alleen over de manier waarop BTW aangerekend wordt op het factuurbedrag.
De factuurbedragen zoals vermeld in eerste post van TS maken gewag van een totaal bedrag ( 10.000) .Dit bedrag zal in de boekhouding opgenomen worden als zijnde inkomsten , en daarop zal leverancier/aannemer het correcte BTW bedrag afdragen .Zonder twijfel .
Dat er op factuur enkel sprake is van BTW op het nog te betalen saldo doet niets ter zake.
Boekhoudkundig is dit een correcte factuur , en TS kan NIET in de problemen komen wanneer hij dit betaald .
Wanneer hij dit niet betaald zal hij evenwel WEL in de problemen komen .