leveringstermijn auto

agly
Topic Starter
Berichten: 2

leveringstermijn auto

#1 , 22 mar 2007 21:25

volgend probleem :
op 6 oktober 2006 bestel ik een nieuwe wagen. Op de bestelbon wordt vermeld als leveringstermijn januari 2007. De verkoper meldt mij mondeling dat dit eventueel kan uitlopen tot februari 2007 (indicaties van achterstand).

Mijn huidige wagen wordt door de garage teruggenomen; de waarde staat vermeld op de bestelbon

Wij zijn nu 22 maart, hij is nog niet geleverd; ik denk zelfs nog niet geproduceerd. :oops:

Welke mogelijkheden heb ik nog :
- verkoop annuleren : betekent evenwel dat ik bij ander merk minder terugkrijg voor mijn huidige wagen; mogelijk minder goede voorwaarden. Tevens had ik van een concurrent merk zeer scherpe voorwaarden op een toonzaalmodel (is nu allang verkocht). Tevens betekent dit nog eens een levertijd (en mijn huidige wagen is 10 jaar oud en vertoont meer en meer problemen)
- kan ik extra korting eisen van invoerder? Zo ja, hoeveel? :?
- andere alternatieven? :idea:
bedankt voor de reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 23 mar 2007 00:21

Hallo,

Een paar citaten uit het burgerlijk wetboek.

Art. 1602. De verkoper is verplicht duidelijk te verklaren waartoe hij zich verbindt.
Ieder duister of dubbelzinnig beding wordt tegen de verkoper uitgelegd.

Art. 1603. Hij heeft twee hoofdverplichtingen, de door hem verkochte zaak te leveren, en die te vrijwaren.

AFDELING II. - LEVERING.

Art. 1604.De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is. Levering is de overdracht van de verkochte zaak in de macht en het bezit van de koper.

Art. 1610. Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de <koop> ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.

Art. 1611. In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.

In de hoop hiermee uw vraag te hebben beantwoord, teken ik,
Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 23 mar 2007 04:55

Zie de kleine lettertjes op je bestelbon!
Daar zal zeker in vermeld staan wat er mogelijk is bij laattijdige levering.

Je auto aan een particulier verkopen KAN je meer opleveren dan een overname door een garage.

Reclame

agly
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 23 mar 2007 20:02

particulier verkopen zou inderdaad mogelijk meer opleveren
MAAR : de wagen is reeds 10 jaar en heeft 186.000 km; ik heb een prijs gekregen 6 maand geleden (178.000 km). Deze was scherp (concurrentie tussen 2 merken uitgespeeld). Ik vrees dat een particulier dit nu niet zal willen ophoesten

Nu nog veranderen betekent zeker minder terugkoopprijs omdat ik de concurrentie moeilijker kan laten spelen.

Terug naar “Consumenten Koop”