Probleem wagen gekocht bij handelaar / particulier

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

Re: Probleem wagen gekocht bij handelaar / particulier

#16 , 26 aug 2012 18:20

Bij een verkoop tussen particulieren bestaat er geen factuur !

Hooguit een verkoopovereenkomst tussen particulieren, er is geen wettelijke verplichting om een dergelijk document op te maken, maar aan te raden om later discussies te vermijden.
 
.
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38617

#17 , 26 aug 2012 18:52

Dat noemt men dus een schriftelijke verbintenis of een contract

Steven konings
Topic Starter
Berichten: 7

#18 , 26 aug 2012 21:36

Neen , enkel dat de wagen is verkocht in de staat waarin hij zich bevindt .

Reclame

VDG2
Berichten: 785

#19 , 27 aug 2012 00:11

@denlowie: er is wel een wettelijke verplichting om een geschrift op te maken voor alle zaken >375€.

Art. 1341. (Een akte voor een notaris of een onderhandse akte moet worden opgemaakt van alle zaken die de som of de waarde van (375 EUR) te boven gaan, zelfs betreffende vrijwillige bewaargevingen; het bewijs door getuigen wordt niet toegelaten tegen en boven de inhoud van de akten, en evenmin omtrent hetgeen men zou beweren voor, tijdens of sinds het opmaken te zijn gezegd, al betreft het ook een som of een waarde van minder dan (375 EUR).)

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#20 , 27 aug 2012 07:05

@denlowie: er is wel een wettelijke verplichting om een geschrift op te maken voor alle zaken >375€.

Art. 1341. (Een akte voor een notaris of een onderhandse akte moet worden opgemaakt van alle zaken die de som of de waarde van (375 EUR) te boven gaan, zelfs betreffende vrijwillige bewaargevingen; het bewijs door getuigen wordt niet toegelaten tegen en boven de inhoud van de akten, en evenmin omtrent hetgeen men zou beweren voor, tijdens of sinds het opmaken te zijn gezegd, al betreft het ook een som of een waarde van minder dan (375 EUR).)

Het word dan ook eens tijd dat de FOD haar website eens aanpast.

Punt 3.


http://economie.fgov.be/nl/consument/Ca ... raude/faq/
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

VDG2
Berichten: 785

#21 , 27 aug 2012 11:13

Er is geen verkoopsdocument nodig (factuur) maar wel een geschrift voor het bewijs, daar had ik het over. :-)

Steven konings
Topic Starter
Berichten: 7

#22 , 27 aug 2012 19:08

Nee , enkel een papier dat hij de wagen aan mij verkoopt in de staat waarin hij zich bevindt .

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#23 , 27 aug 2012 19:43

Ik heb vandaag veel geleerd, dit wist ik dus niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”