Rare "factuur" douanekosten

Purple
Topic Starter

Rare "factuur" douanekosten

#1 , 19 jul 2012 19:42

Onlangs bestelde ik via een website in Hong Kong een bepaald type led-chips (hoge 'K'-waarde, verlichting rif-aquarium)

Zaterdag besteld, donderdag thuis geleverd.

Nu een week later, krijg ik een "factuur" in de bus voor extra kosten twv 32euro (totale waarde pakket was 99 dollar)

Ik heb al dikwijls spullen uit Azië besteld, dit is echter de eerste keer dat er kosten bijkomen.

Hetgene ik raar vind, is dat de aanmaning niet van de douane zelf komt, maar van een transportfirma.
Mededeling bij bedrag: voorschieten BTW en administratiekosten douane.
Er zit ook geen overschrijving bij, gewoon een zinnetje met bedrag en rekeningnr. zelfs geen mededeling erbij ofzo.

Het pakket komt van Hong Kong via Parijs naar Brussel.
Het 'factuur' komt van Zwitsterland?

Ik dacht altijd dat wanneer er extra douanekosten moeten betaald worden, dat je deze eerst moet betalen voor het pakket word vrijgegeven.

Misschien mensen met ervaring hoe douanekosten geregeld worden?
Of word ik hier opgelicht. (bv iemand die aan gegevens van de onlineshop kan)

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 20 jul 2012 09:56

Jij hebt denk ik gewoon "geluk" gehad in die zin dat je je goederen al geleverd hebt gekregen vóóraleer je de inklaringskosten hebt moeten betalen. Als je totnogtoe dergelijke kosten niét hebt moeten betalen, dan heb je nog véél meer geluk gehad.

Dit gezegd zijnde, inklaringskosten betalen is zoiets als de lotto, maar dan met veel meer kans om te "winnen" :roll:

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jul 2012 11:58

Het komt vrij veel voor dat de transportfirma de douaneformaliteiten en extra taxen voorschieten en inderdaad achteraf doorrekenen aan de klant. De post doet dit in principe ook, maar levert pas af nadat deze kosten betaald zijn. De extra kosten lijken me correct (je moet steeds rekenen op ongeveer één derde van de waarde van de zending + 10 € administratieve kosten).

Je wil niet weten hoeveel pakjes ik toegestuurd krijg met een waarde onder de 20 € ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”