bestelbon met 0% financiering, verkoper weigert 0%

cherdt
Topic Starter

bestelbon met 0% financiering, verkoper weigert 0%

#1 , 18 jul 2012 19:59

Beste,

Ik heb onlangs een nieuwe wagen gekocht met promotie actie 0% financiering. De bestelbon werd wederzijds ondertekend met vermelding 0% financiering en op datum dat de promo actie geldig was. De verkoper ging ons op de hoogte stellen welke documenten wij moesten aanleveren voor de 0% financiering. De verkoper heeft hier twee weken mee gewacht. We hebben de documenten aangeleverd maar de verkoper meld ons nu dat de 0% financiering door hun bank geweigerd is wegens te laat indienen aanvraag financiering. De bank van de verkoper weigert dus de 0% financiering en de verkoper vraagt nu 3,7% financiering (normaal tarief van zijn bank). De verkoper wilt verder geen enkel tegemoetkoming doen.

Kunnen we in dit geval afzien van de verkoop?

Mvg,

Chris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 19 jul 2012 16:44

Ik denk eerlijk gezegd dat u de koop kan annuleren wegens grove nalatigheid van de verkoper. En ook omdat u nu niet kan genieten van de 0% financiering. Hebt u een voorschot betaald ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

cherdt
Topic Starter

#3 , 19 jul 2012 19:00

Beste,

Bedankt voor uw reactie. We hebben nog geen voorschot betaald omdat hieromtrent nog niets geregeld was.

Mvg,

Chris

Reclame

j.demoor

#4 , 20 jul 2012 10:45

“Art.1604.De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is...Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1615.De verplichting om een zaak te leveren strekt zich uit tot haar toebehoren en tot alles wat voor haar blijvend gebruik bestemd is.”(Burgerlijk Wetboek)

‘De bestelbon werd wederzijds ondertekend met vermelding 0% financiering’ + ‘De verkoper heeft hier twee weken mee gewacht‘.

‘0% financiering’ is een toebehoren van de zaak. Blijft de verkoper in gebreke de zaak MET dit toebehoren tijdig te leveren dan kan u toepassing maken van voornoemd art.1610.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

cherdt
Topic Starter

#5 , 20 jul 2012 15:06

Beste,

Bedankt voor het antwoord. Een domme vraag misschien, maar wat is "inbezitstelling"?

Mvg,

Chris

Vandebos

#6 , 20 jul 2012 15:15

levering van de wagen met de lening aan het tarief in kwestie waarbij de verkoper of diens werkgever opdraait voor de meerkosten.

siesken

#7 , 20 jul 2012 18:38

Er zijn een paar merken die zo werken,maar vergeet niet dat 0% niet bestaat.
Dit is inderdaad een vals lokmiddel.

cherdt
Topic Starter

#8 , 20 jul 2012 22:31

Bedankt voor de reacties!

Nico9360

#9 , 21 jul 2012 11:31

Laat ons weten hoe het afloopt, interessant om volgen :-)

Turaki

#10 , 21 jul 2012 11:50

maar vergeet niet dat 0% niet bestaat.
Wel als het in het contract staat.

siesken

#11 , 22 jul 2012 21:42

Er is geen enkele bank die gratis werkt.
Ik heb het een aantal jaren geleden eens geprobeerd in een garage.
Ik kereg een behoorlijke overname prijs voor mijn wagen,tot ik sprak van de 0%,dan ging het een pak minder zijn.
Dus je moet niet te ver zoeken zeker.

cherdt
Topic Starter

#12 , 22 jul 2012 22:52

Ik heb de verkoper al laten weten dat ik wil afzien van de verkoop. Natuurlijk geeft de verkoper nu "niet thuis". Ik zal hem morgen nog eens proberen te contacteren. Ik houd jullie op de hoogte. :-)

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 jul 2012 15:22

Er is geen enkele bank die gratis werkt.
Bij een aantal merken gebeurd de 0% financiering door een financieringsinstelling die aan het merk gekoppeld is. Onze wagen is een Nissan en ook gefinancierd met een 0% financiering door "Nissan Finance".

We hadden deze financiering helemaal niet nodig (konden cash betalen) en hebben bij de verkoper op nog gunstiger voorwaarden aangedrongen als we GEEN gebruik zouden maken van de financiering (we hadden wel al een serieuze korting gekregen + een aantal gratis opties), maar we konden niet extra bedingen door geen gebruik te maken van de 0% financiering. We hebben er dus maar gebruik van gemaakt, zodat we ons spaargeld op een termijnrekening konden zetten zodat het wat extra opbracht. 0% was in dit geval ook effectief 0% (meer dan dat, als je de rente op ons spaargeld, dat we anders zouden kwijt geweest zijn, meerekent).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

cherdt
Topic Starter

#14 , 24 jul 2012 22:23

Hmmm.... plots kwam de verkoper met het aanbod dat hij speciaal voor ons 1,9% kon verkrijgen bij hun bank. Dan even naar de website van het desbetreffende merk "skoda" gesurfd en ontdekt dat 1,9% de normale promotie op dit moment is. Nu deadline gesteld dat hij tot vrijdag de tijd heeft om 0% aan te bieden en anders annulatie.

Ik houd jullie verder op de hoogte.

Mvg

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 jul 2012 09:26

Ik ben benieuwd. Je hebt de verkoper er toch op gewezen dat hij in principe verplicht is jullie overeenkomst na te komen en dus 0% te bieden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”